Регистрация

Снаксът се изравни по обем на продажби със солетите

Чипсът се съвзема, ядките, гризините и bake-rolls губят пазарен дял

Автор: Боряна Генчева, по данни на Nielsen 12 ноември 2014

Сред категориите за лека закуска – чипс, ядки, солети, гризини, bake-rolls, снакс, най-голям обем има най-евтиният вариант - солетите.

Фотограф: Shutterstock

Сред категориите за лека закуска – чипс, ядки, солети, гризини, bake-rolls, снакс, най-голям обем има най-евтиният вариант - солетите. От миналата година обаче те започват да губят пазарен дял. Спадът в продажбите им за годината до май 2014 г. в каналите, които "Нилсен" следи, е с 8% в обем до 3800 млн. т и 7% в стойност до 19.5 млн. лева. Това става при относително стабилна цена от 5.10 лв./кг.

Заради спада пазарът на солети почти се доближава по обем до този на снакса (продукти от различни видове брашно в различни форми и фигурки). За поредните две години продажбите на снакс се задържат на 3700 т годишно, като за предходния 12-месечен период – до май 2012 г., са били с 5% спад спрямо предходната година. В стойност продажбите на снакс растат с около два пункта и половина през две последователни години. За 12-те месеца до май 2014 г. те се оценяват на 45 млн. лева. Средната цена на снакса е 12.25 лв./кг и е нараснала с около 1.20 лв./кг за периода.

Най-голям като стойност сред категориите за лека закуска е пазарът на ядки (и семки). За годината до май 2013 г. количествата продадени ядки са намалели с 11%, а за годината до май 2014 г. – с 18% до 800 т годишно. Продажбите в стойност за годината до май 2013 все още са имали ръст от 3%, но за последната също намаляват с 11%, така че за 12-те месеца до май 2014 г. пазарът се оценява на 89 млн. лева.

През годината до май 2014 г. категорията на чипса се съвзема от спада през предходния 12-месечен период - над 2%, и наваксва също с толкова. В стойност дори има ръст от 7% до 35 млн. лева. Това не само е категорията с най-висока средна цена в групата, но и най-растящата като стойност.

Упадъкът на малката категория на гризините и вake-rolls се задълбочава две последователни години. За 12-те месеца до май 2013 г. продажбите в обем са се свили с 18%, а в стойност – с 12%. За последните дванадесет месеца - до май 2014 г., спадът в обем вече е 23% до над 900 т, а в стойност – 20% до над 10 млн. лева.

При снакса Private Label няма

Снаксът (от типа на т.нар. екструдени – различни видове брашно, пресовани в различни форми и вкусове) в 99.9% от случаите се продава в пликове, като най-голям дял в обем – 23%, имат тези между 40 и 50 г. Делът на тези разфасовки е нараснал с девет процентни пункта за последните две години. На второ място по популярност са разфасовките между 65 и 100 г с дял под 22% в обем и 20% в стойност и ръст от четири пункта за последните две години и по двата показателя.

В категорията на практика няма собствени марки на търговските вериги (делът им е под половин процентен пункт). Най-продаван e соленият снакс – 30% в обем и 37% в стойност, следван от този в масло. Предпочитана е овалната форма – 76% от обемите и 70% от стойността. За последните две години обаче тя губи дял и по двата показателя в полза на палетите, които за годината до май 2014 имат 17% в обем и 23% в стойност. Кръглите снаксове поддържат около 7% и от двата показателя.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души