Регистрация

И продажбите за дома вече намаляват. В хорека - по-драматично и по-отдавна

От осем наблюдавани категории само минералната вода расте в стойност, и то благодарение на заведенията

Автор: Боряна Генчева, Мина Дашева, по данни на Нилсен 25 август 2014
Потребителите вече ограничават цялостните си покупки, в това число и тези за домашна консумация. Спадът на продажбите в хорека канала обаче е по-отдавнашен и по-драматичен.

Автор: Регал

Потребителите вече ограничават цялостните си покупки, в това число и тези за домашна консумация. Спадът на продажбите в хорека канала обаче е по-отдавнашен и по-драматичен.

Автор: Регал

Доскоро говорехме, че в кризата хората ходят по-малко по заведения, но за сметка на това се хранят повече вкъщи. Последните данни на "Нилсен България" обаче сочат, че потребителите вече ограничават цялостните си покупки, в това число и тези за домашна консумация. Спадът на продажбите в хорека канала обаче е по-отдавнашен и по-драматичен.*

Спад в цялостното потребление
Продажбите на дребно на осемте хранителни категории, които агенцията следи и в хорека канала, и за вкъщи (през продажбите на магазините), за пръв път в годината до февруари 2014 г. започват да намаляват и в обем, и в стойност спрямо предходния годишен период. Спадът в обем (10%) в известна степен е бил компенсиран от увеличаването на цените, така че продажбите в стойност за същия период са с 6% по-малко.

Продажбите в хорека канала са се свивали още през годината до февруари 2013 г. - с 10% в обем и с 12% в стойност. През изминалата година пазарът в обем е спаднал още повече (с 12%). Спадът в стойност обаче е смекчен с помощта на по-високи цени и е 9%.
През годината до февруари 2013 г. продажбите в магазините за домашна консумация все още са нараствали с 2% в обем и с 5% в стойност. През последната година обаче се наблюдава рязко свиване и там (10% в обем и 5% в стойност).

Високостойностният хорека канал

Хорека каналът има 15% среден дял в обем от общите продажби на осемте категории. Това, което го прави атрактивен за бизнесите, е, че делът му в стойност е двойно по-голям - 30% . Тази особеност - по-висок дял в стойност, отколкото в обем, се повтаря без изключение при всяка от осемте изследвани категории. За последните две години обаче делът му от общите продажби е намалял с един пункт в обем и с три пункта в стойност.

При покупките за дома картината е обратната – към февруари 2014 г. те са 85% дял от общите продажби в обем и 70% в стойност.
За изминалите две години средната цена на продуктите в магазините (за домашна консумация) постепенно и постъпателно е нараснала с 5% до 2.17 лева за кг или литър според категорията. А при хорека канала за последните две години средната цена се е увеличила с по-малко (2.7%), но тя е почти двойно по-висока - 3.98 лева за кг или литър. Интересното е, че през годината до февруари 2013 г. в хорека сектора, изглежда, са се опитали да намалят цените (средно с 5 ст.), за да върнат нивата на продажби. През последната година обаче - до февруари 2014, са се отказали от тази стратегия и са се опитали да компенсират намалелите продажби с по-високи цени (ръст на средната цена с 10 ст.).

Развитието по категории
С най-голяма тежест от цялостните продажби в стойност на осемте изследвани категории са сладкарските изделия, безалкохолните напитки, бирата и алкохолът. За продажбите в обем важни са безалкохолните напитки, сладките изделия, бирата и бутилираната вода.
Сладките изделия, бирата, безалкохолните напитки и алкохолът са най-високостойностните категории за продажбите за дома. Първите три категории имат и най-голяма важност в обеми, но на четвърто място по количествения критерий водата измества алкохола.

За стойността на продажбите в хорека канала с най-голяма важност са безалкохолни напитки, бира, алкохолът и кафето. Като количество първите две категории се дублират, трета е водата, а на четвърта позиция далеч след нея са сладките изделия.

През изминалата година спадът на продажбите в стойност като цяло е най-значителен за бирата и какаовите напитки, следвани и от солените снаксове и кафето.

При какаовите напитки и солените снаксове намалението идва основно от продажбите за вкъщи. При бирата, кафето, алкохола, безалкохолните и сладките изделия причината са намалелите продажби в заведения.

Интересен феномен е, че бутилираната вода е единствената категория, при която се наблюдава някакъв ръст и той е в стойност. При това определено се дължи на хорека канала, в който продажбите растат в обем и в стойност. Общо за пазара обаче продажбите на минерална вода спадат в обем заради свиващата се консумация в дома.

Изместване към дома или заведенията
При алкохола, бирата и безалкохолните напитки за последните две години продажбите се изместват от хорека канала към такива за домашна консумация. При кафето тенденцията е обратна – нарастват продажбите в заведения.

При алкохолните напитки, които са категорията, с най-голям дял на хорека продажбите като обем и стойност, за последните две години консумацията, съдейки по продажбите, се изтегля към дома. Делът на продажбите в магазини за домашна консумация за този период се е увеличил с пет процентни пункта - до 77% в обем и 61% в стойност. Така че делът на хорека консумацията към февруари 2013 г. е 23% в обем и 39% в стойност.

Същата тенденция наблюдаваме и при бирата и при безалкохолните напитки.

За последните две години продажбите за дома на бира са нараснали с четири пункта в обем до 82% и с шест пункта в стойност до 69%. Това предполага, че или цените в търговската мрежа са нараснали, или че хората, пиейки бирата си вкъщи, си позволяват да купуват по-качествена.

Продажбите на безалкохолни напитки в магазините нарастват с два процентни пункта в обем до 84% и пет пункта ръст в стойност до 57%.
Кафето е единствената категория, при която хорека каналът бележи ръст. Делът на продажбите в заведения от общите продажби на категорията се е качил с два пункта в обем до 18%, и с четири пункта в стойност до 53%.

Пакетираните сладки изделия и солените снаксове имат много голям дял при продажбите за дома в обем - 92% за първите и 96% при вторите. Затова и при тях не се забелязва промяна през последните две години.

* "Нилсен България" следи продажбите в хорека канала и в търговската мрежа (за домашна консумация) на категориите алкохолни напитки, сладки изделия, солени снаксове, кафе, какаови напитки, безалкохолни напитки, бира и бутилирана вода. Всички тези Horeca & Home категории представляват над 90% от хранителните категории, които агенцията следи. В сегмента "домашна консумация" "Нилсен" следи супермаркетите - над 301 кв.м, много големите (101 - 300 кв.м) и големите бакалии (41 - 100 кв. м) и традиционната търговия (0 - 40 кв.м), удобни магазини/магазините за алкохол, будки, аптеки (само за дъвкитe). В сегмента "хорека" наблюдаваните канали са кафенета, бюфети, сладкарници, барове и ресторанти.

Потребителите вече ограничават цялостните си покупки, в това число и тези за домашна консумация. Спадът на продажбите в хорека канала обаче е по-отдавнашен и по-драматичен.

Автор: Регал

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души