Регистрация

Сдружението за модерна търговия: Промените са опит да се убие комар с атомна бомба

Автор: Регал 18 юли 2014

Те биха стимулирали корупцията и сивия сектор в икономиката.

 
Автор: СМТ

Проектопромените в ЗЗК са антиконституционно грубо навлизане на държавата в ценообразуването и договорните отношения между частни икономически субекти. Те биха стимулирали корупцията и сивия сектор в икономиката. Това заявиха от Сдружението за модерна търговия (СМТ), след като парламентарната икономическа комисия прие промените на второ четене.

От сдружението, в което членуват големите търговски вериги, определят предлаганите текстове като опит да се узаконят свръхрегулации, които ограничават конкуренцията, вместо да я защитават. Според тях тази държавна интервенция ще предизвика покачване на цените на храните, което ще засегне потребителите, особено в най-уязвимите групи - пенсионери, безработни, социално слаби. Освен това ще навреди на българските производители, тъй като насърчава търговците да увеличат вноса и да ограничат сделките си с малки и средни български производители.

Цялостният ефект на тази законодателна промяна върху икономиката на България е непредвидим, тъй като липсва оценка на въздействието въпреки обещанията на вносителите такава да бъде изготвена, казват от сдружението. Според тях тези свръхрегулации на практика забраняват успешно работещи в Западна Европа бизнес модели в модерната търговия, в нарушение на европейското законодателство.

Предложените регулации не дават решение на нелоялните търговски практики. "Това са лобистки текстове, които целят по административен път да повишат печалбите определени неконкурентоспособни български производители. Приемането на подобни свръхрегулации за решаване на проблема с нелоялните практики е опит да се убие комар с атомна бомба", се казва в декларацията. Според СМТ проблемът с нелоялните търговски практики би могъл да бъде решен чрез саморегулация и промени в търговското законодателство.

Законопроектът измества фокуса от реалните проблеми на българския производител към несъществуващи или незначителни проблеми, които могат да се решат безболезнено със саморегулации, казват от сдружението.

 EuroCommerce: Регулацията нарушава основни европринципи

"Този законопроект нарушава основни принципи на Европейската общност, каквито са свободата на движение на стоки и услуги, свободата на договаряне, както и принципите на европейското конкурентно законодателството. Тя противоречи на принципите на свободната пазарна икономика. А поставянето на праг от 50 млн. лв. е акт на дискриминация спрямо чуждестранните компании." Това се казва в писмо на EuroCommerce по повод проектопромените в ЗЗК, адресирано до председателите на парламентарните групи на БСП, ДПС, ГЕРБ и "Атака". EuroCommerce представлява 6 млн. европейски компании и търговски сдружения от 31 държави в сферата на търговията. От организацията пишат, че процедурата въвежда огромни административни тежести, които ще доведат до разходи вследствие на неясното и забавено във времето изпълнение на договорите. Това ще доведе до по-високи цени за потребителя. Съществува риск разпоредбата да насърчи търговците да се насочат към чуждестранни доставчици. Това в крайна сметка ще доведе до отслабване на местното производство. От организацията обръщат внимание, че в законодателните текстове няма ясна диференциация между антимонополно законодателство и нелоялните търговски практики. Предупреждават, че с новите дефиниции на закона съществува риск от неспазването му. В допълнение с проектопромените в ЗЗК се нарушават и основните принципи за върховенство на закона, тъй като решенията на КЗК в качеството й на регулаторен орган няма да подлежат на обжалване. Това ще лиши компаниите от възможността да търсят своите права в съда. В писмото се казва още, че оповестяването на договорите рискува да намали конкуренцията на пазара. "За справяне с нелоялни търговски практики ние препоръчваме да се преразгледа възможността за секторна саморегулация, базирана на европейската "Инициатива на веригата за доставки" (Supply Chain Initiative), както и други подобни инициативи, които се провеждат в различни страни от ЕС", съветват от EuroCommere. И добавят, че според тях българският законодателен орган трябва да преразгледа законопроекта и да го приведе в съответствие с европейското право. 

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души