Регистрация

Съмнителен ефект

Автор: Боряна Бъчварова 18 юли 2014 , 1 коментар

Спорно е дали производителите и потребителите ще спечелят дългосрочно от закона срещу веригите. Пазарната икономика със сигурност губи

 
Автор: Shutterstock

  Законът "срещу търговските вериги" е приет от парламента*. Един от най-дълго обсъжданите проекти в новата история беше гласуван с политическата воля на БСП и ДПС в последните дни на това Народно събрание. Другата парламентарно представена политическа сила - ГЕРБ, работеше в същата посока, докато бе на власт, но не й стигна времето, за да довърши нещата. Така при единомислие на управляващите политици България се подреди в края на дългата верига европейски страни, въвеждали регулации на отношенията вериги - доставчици. Повечето – без желания ефект.

Бихме искали да можем да кажем, че това е един добър ден за българските производители. Отчасти той е такъв като публично признание, че някои от условията, които търговските вериги са им поставяли, не са били допустими. Вероятно е добър и за някои сдружения на производители - дългогодишните усилия да намесят държавата в отношенията с веригите се увенчаха с успех.

Със сигурност обаче това е един лош ден за българската пазарна икономика. И в дългосрочен план сегашната победа може да се окаже пирова за малките и средните производителите.

Веригите са достатъчно мощни икономически, за да откажат да работят в условията на принуда (или както го наричат - на свръхрегулация) от страна на държавата. Някои вече предупредиха, че ще заобиколят ограниченията, като се обърнат към чуждестранни доставчици, което ще е в ущърб на малките и средните производители в страната. Дадоха да се разбере и че не те ще плащат, ако все пак приемат подобрените условия за българските производители. Сметката ще бъде поета от потребителите чрез цените на дребно.

Вносителите на законопроекта, изглежда, се надяват, че притискайки играчите с оборот над 50 млн. лева, каквито са основно чуждестранните вериги, ще помогнат да се възстанови балансът между тях и останалите търговци. От което според депутата Румен Гечев конкуренцията ще се подобри и крайните цени не би трябвало да се повишат. Пазарът от известно време и сам работи в тази посока. Данните на Nielsen сочат, че в много продуктови категории продажбите на хипер- и супермаркетите падат в полза на средно големите магазини.

Тревожно е обаче, че парламентът се ангажира с нова регулация без ясен анализ на последиците от нея (въпреки че има поучителен международен опит). Това означава, че на България й предстои да мине по пътя на пробите и грешките, при който, "вместо да изпишем вежди, може да избодем очи". Най-неприятното е, че администрацията продължава да тушира последствия, вместо да търси начини да избягва или да решава проблемите – в бизнес средата, със сивата икономика, с ниската конкурентоспособност на много български производители и, не на последно място, с неработещата съдебна система. Именно последното прави неприложим най-нормалния път според Световната банка за решаване на търговските спорове вериги - доставчици чрез търговските съдилища.

Има и нещо хубаво в сегашната ситуация - очакваният неуспех на тази регулация може би ще стимулира саморегулациите в бизнеса с бързооборотни стоки, които изглеждат по-верния път. Може би ще подтикне веригите сами да смекчат условията. И ще помогне и на малките и средните производители да осъзнаят необходимостта да се обединяват на пазарен принцип, за могат да са по-равностойни в работата с големите ритейлъри.

----------------------------------------

* Законът бе приет в деня, в който този брой на "Регал" замина за печат. В темата на броя се опитваме да ви запознаем с реакциите, предшестващи гласуването в пленарната зала.

 

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души