Регистрация

Сметката на тайния клиент намалява през февруари

Автор: Жана Чанкова 08 април 2014 , 2 коментара

Най-значимо е поевтиняването при яйцата, киселото мляко, сиренето и захарта.

 
Автор: Shutterstock

Най-значимо е поевтиняването при яйцата, киселото мляко, сиренето и захарта.Преглед на оригинала

 
Автор: Регал

  Февруарската кошница с храни на тайния клиент поевтинява с 2% спрямо януари, а с нехрани – с 5%. В резултат общата сметка пада с 3% под януарската си стойност (до 29.54 лв.).

При храните най-ниските цени се покачват в четири стокови групи - хляб (+11%), ориз (+8%), кафе (+7% ) и кренвирши (+1%). При нито една от тях обаче не отчитаме масово поскъпване. Динамиката по-скоро се дължи на рязък скок в цената на конкретен продукт при един или два търговeца. При хляба например рекордният ръст идва главно от това, че най-евтиният продукт в "Кауфланд" е с 0.58 лв. по-скъп, отколкото през януари. Тогава той се предлагаше на дълбока промоция за 0.29 лв. Най-евтиният ориз поскъпва рязко в ЦБА, а кафето скача в "Пени маркет".

Поевтиняват общо седем хранителни категории. С най-значителна динамика надолу са яйцата (–9%), киселото мляко (–8%), сиренето (–7%) и захарта (–6%). При яйцата спадът във входящо ниво е масов и еднопосочен. Поевтиняване отчетохме в пет от търговските вериги, стабилна цена в останалите четири. Сходна е ситуацията при киселото мляко, което поевтинява в четири от веригите, а поскъпва единствено в "Кауфланд". Интересни категории с осреднено скромен, но иначе масов спад в цените на най-евтините продукти са брашното (–3%) и олиото (–2%).

Любопитен е фактът, че цената на кашкавала, при която отчитаме нулево средно покачване, разгледана по отделни търговци, показва най-голяма динамика. Входящото ниво се повишава в четири от веригите, а спада в три. Без движение на повърхността, но в дълбочина активна е и средната цена на прясното мляко. Тук отчетохме покачване на входящото ниво в три от веригите и стръмен компенсиращ скок на най-евтиния продукт в "Т маркет".

В нонфууд секцията на очи бие пастата за зъби с 16-процентов срив в средната цена. Най-евтината оферта поевтинява с най-много в ЦБА (–1.20 лв.), следват "Билла" (–0.50 лв.) и "Т маркет" (–0.30 лв.). По-съществено се понижава средното ниво и в още две нехранителни категории – душ гел (–11%) и шампоан за коса (–6%). Със среден ръст от 6% поскъпват през февруари прахът за пране и тоалетната хартия.

Едва 0.21 лв. делят "Лидл" от най-скъпата през февруари верига на пазара - ЦБА. Общата стойност на кошницата от основни продукти на германския дискаунтър се повишава с 1.02 лв. спрямо януарското си ниво. Това се дължи основно на ръст в цените на най-евтините продукти в три категории – кашкавал, прясно мляко и душ гел. И двете вериги са отчетливо над средното за пазара ниво (с около 11%). "Лидл" заедно с "Пени маркет" (с ръст от 0.32 лв. на общата сметка ) на практика са единствените поскъпващи вериги от списъка на тайния клиент, ако не броим ръста от 0.02 лв. в "Кауфланд".

Останалите шест търговеца понижават общото си входящо ниво. Рекорден скок надолу прави доскоро белгийската, вече българска "Пикадили". Там стойността на кошниците от най-евтини основни продукти се понижава с цели 3 лв. спрямо януарското си ниво. В "Пикадили" поевтиняват общо девет продукта, осем от които са храни. Сметката в "Билла" се понижава с 1.74 лв., с основна тежест на по-евтините спрямо януари оферти при сиренето, яйцата и пастата за зъби. И при двете вериги общата сметка гравитира около средната за пазара стойност. За отбелязване е, че през февруари "Т маркет" чувствително понижава входящите си цени (в общо седем категории). В резултат общата сметка в литовската верига спада с близо 2 лв. Също чувствително поевтинява и "Карфур" (–1.51 лв.). В ЦБА спадът е от близо 0.70 лв. спрямо предходния месец.

Въпреки че през февруари не поевтинява, "Кауфланд" продължава твърдо да държи низините на пазара, с около 11.4% под средното му ниво. Следва го "Карфур", чиято обща сметка е с около 6% под пазара.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души