Морската търговия ще се удвои до 2030 г.
Автор: Анелия Николова
Въпреки несигурността на икономическите перспективи морската търговия в световен мащаб ще нарасне повече от двойно до 2030 г., като основен фактор за това ще е бързо разрастващата се китайска икономика, която ще подхранва търсенето на суровини, показва доклад, изготвен от консултантските компании Lloyd's Register, Qinetiq и британския университет Strathclyde.
Според прогнозите на експертите морската търговия ще достигне между 19 и 24 млн. тона годишно до 2030 г. в сравнение с текущото ниво от 9 млн. тона. Reuters отбелязва, че по данни на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие около 90% от световната търговия се осъществява чрез морски транспорт. Скорошен доклад на Конференцията на ООН за търговия и развитие (UNCTAD) обаче отбелязва, че в момента индустрията преживява най-тежката си криза от десетилетия, тъй като пускането по вода на нови кораби, поръчани преди кризата, продължава да увеличава тонажа на търговските флотове с по-бърз темп от ръста на търговията.
Значението на нововъзникващите пазари
"Това, което е учудващото, е, че дори в най-негативните сценарии, които разгледахме, ръстът на морската търговия остава силен. Центърът на морската търговия ще бъде Китай, който към 2030 г. ще употребява три пъти повече петрол от сега, освен това ще отговаря за 60% от световното потребление на въглища", коментира изпълнителният директор на Lloyd's Register Ричард Садлър.
"Днес вече е очевидно какъв огромен ефект върху световната икономика имаше отварянето на Китай през 1978 г. и на Индия през 1990 г., както и последвалото им влизане в Световната търговска организация съответно през 2001 и 1995 г. Това не е учудващо предвид факта, че заедно те съставляват близо 40% от човечеството. Този ефект бива увеличаван и от Бразилия, която също ускорява развитието си", отбелязват авторите на доклада. Според тях след по-малко от 20 години морската търговия ще се е променила из основи на фона на възхода на нововъзникващите пазари и съответната поява на нови потребителски класи и ръст на нуждата от суровини.
Изследването използва три фактора – ръстът на населението, икономическото развитие и нуждата от ресурси, за да прогнозира обема и вида на морската търговия, търговските флотове и пристанищната инфраструктура към 2030 г. Освен ролята си на основен потребител на суровини Китай ще постигне и най-голям ръст на търговския флот в глобален мащаб, конкурирайки по пазарен дял традиционно най-големите собственици като Гърция и други европейски държави, показва докладът.
Възходът на Китай
До 2030 г. делът на Китай сред търговските кораби ще нарасне до 19-24% спрямо 15% през 2010 г., докато този на Япония ще спадне до 5.6-6.7% спрямо 12% сега. По отношение на петролните танкери делът на европейските държави ще се понижи от 41% до 27%, а този на Китай ще нарасне от 7.6 до 13 процента. Според доклада сред отделните типове товарни кораби единствено производството на танкери ще отчете забавяне през следващите 20 години. Сред новопостроените кораби 55% ще са предназначени за Китай, а други 27% - за Южна Корея.
До 2030 г. Китай ще изпревари Северна Америка като най-голям потребител на петрол, като ще увеличи тройно потреблението си спрямо нивата от 2011 г. Авторите на доклада прогнозират световното потребление на петрол да достигне 6.6 млрд. барела през 2030 г. спрямо 4.4 млрд. за 2010 г. Докладът също така прогнозира удвояване на потреблението на въглища до 8.4 млрд. тона в петролен еквивалент прямо 3.5 млрд. тона през 2010 г. Около 60% от цялата продукция на въглища ще е предназначена за Китай. Увеличение в подобен мащаб се очаква и при природния газ – до 5.4 млрд. тона през 2030 г. от 2.7 млрд. за 2010 г., но САЩ ще останат основен потребител на тази суровина. Търсенето на желязна руда се очаква да нарасне до 3.85 млрд. тона спрямо 1.39 млрд. тона.