Регистрация

"Карфур" и "Кауфланд" поскъпват

Автор: Жана Чанкова 12 декември 2012 , 1 коментар

Общата сметка в "Билла" надхвърли тази в "Пикадили"Преглед на оригинала

 
Автор: Регал

С 3.91 лв. по-висока е общата сметка в "Карфур" през октомври в сравнение с месец по-рано. В "Кауфланд" оскъпяването е с 2.05 лв. И в двете най-евтини на пазара вериги тежестта идва основно от хранителните категории. В "Карфур" цената на най-евтиния продукт се покачва в седем от тринадесетте хранителни категории, най-много при сиренето, кашкавала, прясното мляко и кренвиршите. Поевтинява единствено захарта - с 0.06 лв. на промоция. В "Кауфланд" оскъпяването се дължи основно на сиренето (+0,50 лв.), кашкавала (+0,75 лв.) и маргарина (+0,84 лв.). Принос за резкия скок вероятно има и фактът, че през септември в първите две категории най-ниските цени бяха от дълбоки промоции.

В същото време в "Пикадили", веригата, която е традиционно най-скъпа в проучването, отчетохме масово по-ниски цени. Общата стойност на кошницата намалява с 1.49 лв. Секцията с нехранителни продукти отчита спад от цели 3.50 лв., като шест от най-евтините продукти поевтиняват значително. В резултат сметката в "Пикадили" е по-ниска от тази в "Билла", макар и само с 0.10 лв. Това превръща австрийската верига в най-скъпия търговец на пазара през октомври според анализа на тайния клиент.

Също надолу, макар и с по-малко, е общата сметка в ЦБА (–0.99 лв.), "Т Маркет" (–0.93 лв.) и в "Пени маркет" (–0.44 лв.). И при трите търговеца поевтиняват основно храните.

Храните масово понижават цените си и във "Фантастико", макар че общата стойност на хранителната кошница на веригата остава непроменена спрямо септември. Парадоксът идва от това, че понижението на цените в пет от хранителните категории изцяло се компенсира от доста високата цена на яйцата (4.45 лв.), които открихме само във вариант "от свободни кокошки".

"Лидл" постига почти перфектно копие на цените си от миналия месец с ръст в общата сметка от едва 0.06 лв.

Като цяло средната стойност на кошницата от най-евтини основни продукти на пазара се покачва с 1% спрямо септември до 32.10 лв. Средната стойност на хранителната кошница в рамките на общото нараства с 2%.

Средно пет от хранителните категории поскъпват, седем поевтиняват. Константна остава само средната цена на олиото, макар че при отделните търговци има движение в цената спрямо миналия месец.

Средната цена на кренвиршите отново се покачва стръмно (с 9%). Вече спокойно можем да наречем тази категория "непредсказуема". През септември спрямо август средната и` цена спадна с 15%, а през август спрямо предходния период се покачи със 17%. През октомври най-евтиният продукт в категорията поскъпва в пет от веригите. По-отчетлив спад в цената има единствено във "Фантастико" (–0.37 лв.) и ЦБА (–0.90 лв.), където ги намерихме под собствена марка на търговеца.

Отново нагоре е средната цена на яйцата - с 9%. (През септември ръстът беше 8%.) Най-евтините оферти в категорията поскъпват в шест от веригите, като скокът е най-стръмен във "Фантастико" (+1.66 лв.) и "Пикадили" (+1.26 лв.). С по 0,10 лв. се приплъзва нагоре цената на най-евтините яйца в "Лидл", "Пени" и "Карфур".

Масово може да се нарече и поскъпването на кашкавала, такова отчетохме при пет от търговците. В резултат средната цена на категорията се увеличава с 6% спрямо септемврийската. По-евтина оферта в тази категория предлагат само "Пикадили" и "Фантастико".

Най-значително в процент поевтинява кафето (–9%), макар и едва с 0.07 лв. в абсолютна стойност. По-изгодна оферта открихме в пет от веригите, в три от тях - на промоция (при нула през миналия месец).

Друга поевтиняваща категория е сиренето – със средно 5%. Макар че тук тенденцията едва ли може да се нарече масова – ръст има при четири от търговците, най-съществен в "Кауфланд" (+0.50 лв.) и "Карфур" (+0.45 лв.), който се компенсира от по-ниските цени при други три ("Фантастико", "Т Маркет" и "Пени маркет").

Продължава да поевтинява захарта средно с 3%. Спад в цената, макар и неголям, отчетохме в четири от веригите.  

Тайният клиент търси най-ниската цена
"Тайният клиент" на "Регал" посещава по един магазин от девет големи търговски вериги в София месечно. Посещението е еднократно за магазин, а обикалянето на деветте магазина отнема от един до три дни. Пазарната кошница на тайния клиент включва 13 хранителни и 7 нехранителни продукта, които се включват в таблица със сравнение на цените. Водещият критерий при избора на продуктите е най-ниската цена независимо от конкретната марка. В сравнението участват и продукти, които са обявени с етикет, но ги няма в наличност в момента на посещението на дадения обект, като това се отбелязва в таблицата. Маркират се и продуктите на промоция, както и тези от собствените марки на веригите. 


Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души