Регистрация
  • Начало
  • Новини
  • Под натиск: Две вериги замразяват цените на основни храни за три месеца

Под натиск: Две вериги замразяват цените на основни храни за три месеца

Автор: Capital.bg 02 август 2012 , 7 коментара
Земеделският министър Мирослав Найденов очаква до края на деня към тях да се присъединят и други

Фотограф: Надежда Чипева

Земеделското министерство е договорило с две търговски вериги да не увеличават цените на 10 продукта от първа необходимост за срок от три месеца. Това съобщи министърът на земеделието Мирослав Найденов, цитиран от агенция "Фокус". Споразумението, което е в разрез с пазарната икономика, ще е валидно от утре.

То е резултат от вчерашното предупреждение, че служители на ДАНС и НАП ще проверяват паричните потоци на компаниите свързани с хранителния сектор по веригата - от производителите до търговците, за да се пресече изкуственото завишаване на цените.  

Десетте продукта в т.нар. "социална кошница" са: хляб, кисело мляко, прясно мляко, сирене, масло, кашкавал, пилешко месо, свинско месо, яйца и кренвирши. Става въпрос само за продукти на български производители, пояснява Найденов.

Към момента споразумението е сключено с "Кауфланд" и "Метро", а до края на деня министърът очаква да се включат още няколко вериги. "Благодаря им за това решение и тази социално отговорна позиция", коментира Найденов. "Аз им предложих тази социална кошница и трябваше да ги убедя, че те се слагат ежедневно на трапезата и хората не могат да минат без тях", допълва още министърът. Досега от двете вериги не са излезли с официална информация за решенията си.

Пореден опит за налагане на регулации


Това е поредният опит на държавата да се меси в ценообразуването на частни компании, което е и против логиката на принципите на пазарната икономика.

През април, за да овладее ръста в цените на горивата, икономическият и транспортният министър проведоха разговори с мениджърите на "Лукойл България", като ги накараха да поемат ангажимента компанията временно да работи без печалба. Държавата заплаши и производителите на яйца с алтернативен внос от Полша, ако не понижат цените на продуктите си.

Против пазарната логика

Българска стопанска камара (БСК) оценява намеренията на държавните институции за проследяване на "изкривяванията" в ценообразуването на основни хранителни продукти за непазарно и неефективно, което ще доведе до подмяна на пазарните принципи на ценообразуване. Това е записано в официалната позиция на организацията, разпространена до медиите във връзка с обявената вчера идея за извършване на проверки в хранителния сектор.

От БСК смятат, че не е целесъобразно държавата да се меси на пазара и да се опитва да ценообразува. Това ще предизвика сериозни и дългосрочни деформации и ще доведе до фалити на предприемачи по цялата верига. От бизнес организацията препоръчват да засили контрола не върху ценообразуването, а върху някои порочни практики, като например източването на ДДС по линия на вътрешно общностните доставки.

Досега нито една мярка на държавата, целяща ограничаване или понижаване на цените на един или друг продукт или услуга, например, при горивата, не е имала успех, припомнят от БСК. И обобщават, че добронамереният стремеж да се ограничава ръстът на цените води единствено да влошаване и непредсказуемост на бизнес средата, фалит на една част от търговците, намаляване на конкуренцията и, като краен резултат – до още по-високи цени.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души