Регистрация

Има ниши в търговията с Бразилия, Индия и Китай

Автор: Регал 12 юни 2012

   Българският износ на храни и напитки за 2011 г. e близо 989.7 млн. евро по данни на БНБ. Традиционно той е насочен към съседните страни и към търговските партньори от ЕС. Не смятаме, че съществуват проблеми в търговията на България със страните от БРИК като цяло, коментираха от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ). Има затрудняващи фактори, като например голямото разстояние между тези държави и България.

Големите разстояния правят по-перспективна търговията със стоки, които подлежат на обработка и са с по-дълъг срок на годност.

Чувствителна спънка е и мащабът на пазарите на страни като Бразилия, Китай и Индия. В същото време секторът на храните и напитките в България е много фрагментиран. Компаниите са относително малки, разполагат с по-малък капитал, финансови възможности и производствен капацитет. Това силно затруднява достъпа им до огромните пазари на страни като Бразилия, Китай, Индия. Необходимо е да се търсят възможности и да се насърчава създаването на смесени предприятия и други форми за засилване на инвестиционната активност, казват от МИЕТ. Необходимо е също добро опознаване на пазарите, маркетинг и реклама и търсене на ниши за българските производители и износители.

Бразилия - захарна тръстика и кафе

От МИЕТ определят търговския обмен между България и Бразилия в областта на храните и напитките като интензивен. За 2011 г. при българския внос от Бразилия най-голяма е стойността на захарната тръстика (близо 61.6% от общия обем на вноса от Бразилия). Следва вносът на кафе - близо 4.6%. Внасят се още меса и карантии, екстракти, есенции и концентрати от кафе и чай, в малки количества: черва от животни, пипер, цитрусови плодове и други. Българският износ на храни за Бразилия все още е в ограничен обем. В много малки количества се изнасят хляб и тестени изделия, шоколад и други какаови продукти. От МИЕТ смятат, че Бразилия е перспективна за българските износители, особено в контекста на интензивните търговско-икономически отношения след 2011 г. и избора на Дилма Русеф за президент. Експортно перспективни за българските фирми в Бразилия са виното, розовото масло и сладкарските изделия. От гледна точка на вноса Бразилия е важен партньор при вноса на кафе и чай, захар, тютюневи изделия и цитрусови плодове. Вносът на тези стоки е интензивен и дава възможност българските вносители да преработват продукцията и да я пласират в България и ЕС.

Индия - кориандър и вина

Стокообменът между България и Индия нараства с 45% през 2011 г. спрямо 2010 г., като достигна 173.3 млн. щатски долара. Търговското салдо е положително за България. Българският износ е за 88 млн. долара, а вносът - 85.3 млн.

През миналата година в българския износ на храни за Индия лидер са семената от анасон, копър, кориандър и др. (411 хил. долара). Следват минералните и газираните води (41 хил.), консервираните плодове (39 хил.) и др.

Вносът на храни и напитки от Индия през 2011 г. е: захар (3.2 млн. долара), сурови или необработени тютюни (3.2 млн.), кафе (1.9 млн.), други храни (831 хил.), маслодайни семена и плодове (823 хил.), пипер, сушен или млян (725 хил.), сушени зеленчуци (709 хил.) и др.

От МИЕТ смятат, че експортно перспективни за Индия са консервираните кисели краставички, сладка царевица, зелен фасул; сирене, кашкавал. Българският кориандър се изнася традиционно за Индия. През последните години е увеличен и интересът от българските винопроизводители към индийския пазар. Проблем на този етап са изключително високите вносни мита за вино и спиртни напитки. (Basic Custom Duty + Extra Additional Duty). В някои индийски щати ще достигат общо до 250% при вината и до 500% при спиртните напитки. От 2008 г. ЕС преговаря с Индия по линия на СТО за намаляване на въпросните "допълнителни мита" при внос. Ако те отпаднат, индийският пазар ще стане изключително атрактивен за производители/износители на вина и спиртни напитки.

Китай - вина и птичи черен дроб

Търговията между България и Китай е 1.346 млн. долара за 2011 г., което е с +49% спрямо 2010 г. От тях българският износ е 402.7 млн. долара (+61%), а вносът в страната - 943.2 млн. долара (+44%).

Вносът на храни и напитки от Китай през 2011 г. е: консервирани плодове (5.7 млн. долара), зеленчуци (4.8 млн.), растителни сокове и екстракти (4.6 млн.), фъстъци (3.5 млн.), земеделски, градинарски и лесовъдни машини (2.9 млн.) и др.

През 2011 г. в групата на храните в българския износ за Китай на първо място са вината от прясното грозде (983 хил. долара), следвани от временно консервирани плодове (963 хил.), семена и плодове, използвани в парфюмерията (303 хил.), плодови сокове (191 хил.), меса и карантии, годни за консумация (145 хил.), и др. Износът на храни е все още в малки обеми. Но от МИЕТ оценяват потенциала за увеличаване на износа като голям. Потенциал има при зърнени и маслодайни култури, тютюн, вина, традиционни млечни и месни продукти, птиче месо и яйца, преработени плодове и зеленчуци. Що се отнася до българските винопроизводители, за да успеят, те трябва да мислят за налагането на българското вино като общо понятие, тъй като капацитетът им поотделно не би бил достатъчен за потребностите на китайския пазар.

По информация от Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) от българска страна съществува интерес за износ на суровини, храни и продукти както от животински, така и от неживотински произход. Приоритетно към момента се разглежда износът на специфични продукти от птиче месо като гъши и патешки черен дроб, гъше и патешко месо, термично преработени продукти от тях, както и деликатеси, мляко и млечни продукти като кисело мляко, саламурено сирене, други видове си рена и т.н., както и някои видове риба и рибни продукти. При износ на сурови храни или храни с много ниска степен на обработка от България за Китай се прилага специална процедура (подписване на двустранен протокол).

През януари 2012 г. стартира процедура по издаване на лиценз за внос в Китай на българска царевица и люцерна, а през февруари БАБХ поиска от Китай и да започне процедура за издаване на разрешение за внос на свинско месо и продукти от свинско месо в Китай.

Потенциал за сътрудничество с китайски фирми има в селското стопанство - създаване на смесени компании за агропроизводство в България и износ в Китай, казват от МИЕТ. 

 

Таен клиент
Ценови подскоци при нехранителните стоки
Ценови подскоци при нехранителните стоки
С повече от 1 лв. (близо 12%) се е увеличила средната сметка в секцията с нехранителни стоки, наблюдавани от тайния клиент на сп. "Регал", през август в сравнение с началото на юли.
Пазари
Помощ, на слънце съм!
Помощ, на слънце съм!
Само 38% от българите използват слънцезащитна козметика. Водеща за жените е грижата за кожата, а за мъжете - предпазването от изгаряне
Търговци
Да инвестирам ли в онлайн магазин
Да инвестирам ли в онлайн магазин
По-добре го правете чрез утвърден е-търговец, смятат собствениците на едни от най-големите електронни магазини в страната
Тема на броя
Санкции с предстоящ ефект
Поевтиняването на селскостопанската продукция на европейския пазар съвпада и със сериозните проблеми на вътрешния, които рязко повишиха себестойността на местното производство.
Редакционно
Българският пазар
Българският пазар
Българският пазар не дава големи поводи за оптимизъм напоследък, но добър, лош или труден, той е реалността, в която живеем и работим.