Регистрация

Участията на български фирми в международни изложения са пред провал

Автор: Капитал Daily 15 февруари 2012 , 1 коментар

Неразбирателство за финансиране по европроект между икономическото министерство и подчинената му Агенция за насърчаване на малките и средните предприятия заплашва участието на България на международни изложения, сигнализираха фирми. Участието на страната на провеждащия се в момента панаир за хранителната индустрия "Продекспо" в Москва е бил на косъм от провал заради забавени плащания. Все още няма решение и за предстоящите до края на месеца изложения за биопродукти в германския град Нюнберг, както и за текстил - отново в Москва. Вчера в рамките на работния ден нито от икономическото министерство, нито от агенцията коментираха случая.

Какъв е спорът

Агенцията за насърчаване на малки и средни предприятия в момента изпълнява проект за 27 млн. лв. по оперативна програма "Конкурентоспособност", който цели да насърчи българския износ. Част от дейностите включват и организация на участия по международни изложения, на които могат да се представят фирми от различни браншове, които заплащат единствено командировъчните разходи на служителите си и превоза на мостри и макети. До април т.е. България трябва да се включи в 10 такива форума- за храни, мебели, текстил, строителство, електротехника, информационни технологии и др. В началото на годината обаче агенцията съобщава на големи работодателски и браншови организации, че е възможно изложбите да не се състоят, тъй като Управляващият орган по програма "Конкурентоспособност", който е икономическото министерство, трябва да одобри направените досега разходи по проекта и съответно да разреши нови плащания по него.

Преди няколко седмици от агенцията съобщиха пред в. "Капитал", че от изпратени досега 10 отчета по проекта, са одобрени само три, някои от които с месеци закъснение. От ведомството на Трайчо Трайков пък обясниха, че ги разглеждали в законовия срок.

Фалстартът в Москва

Вчера БНР съобщи, че представянето на България на изложението за храни и напитки "Продекспо" в Москва е започнало със скандал. Причината е, че заради закъснели плащания от българска страна националният щанд на България е "бил сглобен набързо с подръчни материали" като са използвани "очукани и явно бракувани разнородни витрини", съобщава радиото. Една от фирмите-изложителки коментира пред "Капитал Daily", че до последния момент не е било ясно дали работата по двата български щанда в секции за храни и за вино въобще ще бъде завършена. Организаторите на няколко пъти са предупреждавали, че не може да продължава изграждането им след началото на изложението. Вчера нито от икономическото министерство, нито от агенцията обясниха как се е стигнало до закъснението, нито дали ще има финансиране за следващите изложения, планирани по програма. От ведомството на Трайчо Трайков казаха единствено, че започва проверка на работата на агенцията по проекта по "Конкурентоспособност". По неофициална информация на "Капитал Daily" средствата за изложението в Москва са преведени в края на миналата седмица, но все още не са осигурени такива за останалите панаири, в които България трябва да се включи.

Случаят не е първи

Държавните институции имат "опит" с проблемно представяне на международни бизнес изложения. През 2007 г. туристическият бранш беше скандализиран, след като часове след началото на ключова борса в Лондон българският щанд все още се изграждаше, а представителите на бизнеса не успяха да познаят, че той наподобява Рилския манастир. Сериозни критики имаше и към павилиона от миналата година, с който страната се представи на световния форум "Експо Шанхай", както и вероятност страната да прекрати предсрочно участието си в него заради финансов спор между икономическото министерство и Пловдивския панаир, който организира представянето. През годините фирми са се оплаквали и от сгрешени материали и редица други неуредици при участията на български щандове в изложения.


Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души