Регистрация

"Престиж" за милиони

Автор: Зорница Маркова, Теодора Василева, Капитал 23 януари 2012
Два фонда купуват българския производител на захарни изделия с цел да го направят регионален играч

Топ брандовете на дружеството са към дузина - "Мираж", "Траяна", "Престиж" (при шоколадовите бисквити), "Престиж", "Хипер", "Споко", "Ная", "Троя" (при вафлите) и т.н.

Фотограф: Надежда Чипева

Корпоративната година на иначе киселия пазар на сливания и придобивания в България започва с една сладка сделка. Новината, че два фонда за дялово инвестиране купуват най-големя контролиран от местни собственици производител на захарни изделия "Престиж 96", сама по себе си е любопитна.

Истински интересната история обаче е за това как великотърновската фабрика е успяла да се развие, така че насред световната финансова криза е почти без дългове, с висока печалба, с растящ пазарен дял. А оттам става и атрактивна за чужди инвеститори, които не само са склонни да вложат десетки милиони евро (точната цена не се разкрива), но и имат намерения заводът да стане ядро, около което да изградят регионална компания, която да атакува и пазарите в съседни страни.

Формула по търновски

"Престиж 96", както подсказва и числото в името,  е учредена преди 16 години. Тя е собственост на приятелите от детски години Антон Танев и Георги Георгиев, логично дяловете им са разделени поравно. Те започват скромно - купуват продукти от захарния завод в Горна Оряховица (благодарение на който Търново може да претендира не само за стара, а и за сладка столица), пакетират ги и ги продават. Фирмата започва да изпитва недостиг на продукция, затова се ориентира и към внос от Турция. В края на първата година служителите са вече 50, закупена е и първата производствена машина.

Постепенно се купуват активи, преминава се към собствено производство, мисли се нови продукти, марки и начини за налагането им на пазара. Фокусът е върху средния клас, защото там е масовото търсене и логично продажбите са най-големи. Така към момента на пълнолетието си компанията е сред лидерите в три сегмента: вафли, бисквити и сухи пасти. По неофициални данни делът на компанията в тези подпазари се движи между 30 и 50%. Топ брандовете на дружеството са към дузина - "Мираж", "Траяна", "Престиж" (при шоколадовите бисквити), "Престиж", "Хипер", "Споко", "Ная", "Троя" (при вафлите) и т.н.

Въпреки ръста на продажбите разрастването в мощностите е ставало умерено. Към днешна дата компанията има три цеха под наем. Чак когато стават големи и стабилни, собствениците взимат решение, че ще изградят нова фабрика. Планът започва да се изпълнява преди около две години, като се реинвестира печалба и се взима малък банков заем от около 5 млн. евро. Новото производство трябва да заработи до средата на годината. Концентрацията в една сграда ще донесе оптимизации - няма да има излишни движения, няма да има по три отговорника за всичко.

Съставките на сделката

Фондът на Citigroup CVCI и на Национална банка на Гърция - NBGI (виж карето) тази седмица съобщиха официално, че са постигнали договореност да придобият българската компания. Те не уточняват процента, но според два независими източника става въпрос за мажоритарен дял, а водещ в консорциума е CVCI. Самото прехвърляне може да се очаква след около месец, когато сделката бъде одобрена от Комисията за защита на конкуренцията.

Всъщност преговорите текат поне от пролетта на миналата година. Първо NBGI насочва погледа си към "Престиж". Явно харесва предприятието, но разбира, че е голяма хапка, и започва да търси съинвеститор. Новите собственици са гледали всички фирми в бранша, които биха имали потенциал. Според анализа им на пазара има голяма, но раздробена конкуренция. "Една от големите фирми е била с големи задължения, друга е залагала на една силна марка, която разчита на ниската цена", разказва източник, запознат със сделката. И допълва, че купувачът е избрал "Престиж", защото е здрава компания, с ново и модерно производство и силни брандове.

Веднъж взето решението за инвестицията, в края на миналата година се прави леко преструктуриране на великотърновското дружество. Например от компанията се вадят несвързаните активи - ВЕЦ, неизползван терен и т.н.

Новите собственици не съобщават за каква цена са се договорили. Производството на захарни и шоколадови изделия се смята за устойчив по време на криза бизнес и затова оценките на компаниите от този бранш са високи. Според анализатори стойността на купеното дружество може да се сметне, като се умножи EBITDA (печалба преди лихви, данъци и амортизации) по коефициент между 7 и 9. В случая няма актуални данни за дружеството за 2011 г. Анализатори, които видяха отчет за предишната година, смятат, че 100% от компанията се оценяват на сума от порядъка на 40-50 млн. евро (като тук не са приспаднати заемите, които са малко над 10 млн. лв.).

Вкусно бъдеще

Двата нови инвеститора ще управляват заедно бизнеса оттук насетне. Планът е да използват "Престиж" като платформа за развитие на регионална компания в страните около България. Предстои да придобиват подобни компании в Румъния, Сърбия, Турция, Гърция. Набелязани са и конкретни фирми, но процесът е в начална фаза. Има вероятност още тази година да има сделка, но може да остане и за догодина, казва източник, близък до фондовете.

При придобиването на нови компании в региона производството ще бъде пренасяно в новата фабрика във Велико Търново, разказаха двама независими източници. От това ще зависи и какви нови капиталови инвестиции ще се правят през следващите години. Крайната цел е бизнесът на "Престиж" да порасне два или три пъти и фирмата да стане сред водещите на регионално ниво. Фондовете вече са се спрели и на бъдещия изпълнителен директор на великотърновското дружество Тасос Панайотопулос, който има опит в търговията и производство на бързообортни стоки и дори за кратко е ръководел бизнес в България.

Ако развитието върви по план, логичната крайна стъпка е една - обикновено след 5-7 години фондовете търсят стратегически инвеститор, на който да продадат развитото предприятие. В случая с "Престиж" това може да са както вече присъстващите на местния пазар Kraft Foods и Nestle, така и някой техен конкурент.

По темата работи и Мара Георгиева

Пазар с горчив привкус

"Престиж" е най-голямата сред българските компании в сектора с оборот през 2010 г. от около 60 млн. лв. Най-големите са Kraft Foods и Nestle със съответно 280 и 260 млн. лв. общи продажби (но в сумата влизат кафе напитки, шоколади и т.н.). Chipita е с около 130 млн. лв.

Последните години обаче са трудни за малките и средните компании от сектора. "Затвориха редица фирми - "Сладка къща Ася" - Благоевград,  "Лачита" - Велико Търново, "Сигма био". Сериозни затруднения имат и редица други фирми в бранша. Една от причините за това е кризата и ниската покупателна способност. Но и лошите мениджърски решения си казват думата", обобщава Тодор Пицов, бивш търговски директор на "Сладка къща Ася", сега консултант на компании в сектора. Само преди няколко месеца в "Капитал" разказахме как проблемите със събирането на вземания при производителя на сухи пасти "Балкан" пък доведоха до обявяване на търг от съдия-изпълнител на имуществото на софийската кооперация "Христо Ников".

"Проблемите идваха от това, че през 2011 имаше големи колебания в цените на суровините - захар, какао, какаови продукти. Годината беше трудна, но и успешна донякъде, защото по-луксозните асортименти отстъпиха на заден план за сметка на традиционни продукти, които ние произвеждаме от десетилетия", казва Милена Гатева, директор на "Завода за захарни изделия" - Горна Оряховица.
От другия голям местен производител - "Победа", Бургас, също отчитат, че българите са намалили потреблението на захарни изделия спрямо периода преди кризата. Но все пак напомнят, че секторът е сравнително стабилен в сравнение с други браншове.

Втората сделка

И за двата купувача това е втора сделка в България. В края на 2010 г. Citi Venture Capital International (CVCI), част от алтернативното инвестиционно поделение на едноименната банка Citi Capital Advisors, направи първата си инвестиция в България, като придоби миноритарен дял (38%) от фармацевтичната компания на братята Кирил и Георги Домусчиеви "Хювефарма". Фокусът на фонда е върху развиващите се пазари - в Азия, Европа, Латинска Америка и Африка. Според сайта му CVCI е инвестирал около 5.2 млрд долара през последните 10 години.

NBGI също досега има една сделка в България, но пълна с проблеми. В средата на 2008 г. фондът придоби миноритарен пакет от акциите на производителя на соковете BBB, но след поредица от впипсвания в Търговския регистър и смяна в управителните органи NBGI се оказа с отнета собственост. Казусът още е не е решен от българските и международните съдебни институции.

NBGI Private Equity е учреден през 2000 г., като един от акционерите е National Bank of Greece, която е собственик на ОББ. Според сайта компанията управлява около 900 млн. евро, разпределени различни фондове.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души