Регистрация

Давид Ковачич: Договарянето между търговци и производители ще става все по-радикално

Автор: Чавдар Димов 28 декември 2011

Голямата задача пред всички е да се повиши ефективността,
каза на RiD 2011 старши мениджърът в PwC

Автор: Личен архив

Бизнесът с търговията на дребно в Централна и Източна Европа, точно както и по целия свят, функционира в условия на покачващи се цени на суровините. Това е сред най-важните макротенденции, които оказват влияние в момента, каза Дейвид Ковачич, старши мениджър в PwC.

Това, което се случва на търговците, е, че цената на продуктите за тях расте, но те не могат да вдигнат цените. Причината е, че в настоящите условия доходите на потребителите не се увеличават и те не биха могли да плащат по-високи цени. Според данните цените на производител за храните например се повишават с 16.8% спрямо година по-рано и след като търговците не могат да го компенсират с адекватен ръст на цените, те просто работят при по-малък марж.

Това обаче не ги отказва от намеренията им за Източна Европа и към момента там има доста планове за разширяване. Това неминуемо ще увеличи концентрация на пазара. Ще нарасне и броят на самите обекти, като това ще доведе до намаляване на печалбата на квадратен метър, защото когато в един район магазините се увеличат от 10 на 20, не можете да очаквате, че търсенето ще се увеличи двойно. Така или иначе обаче към момента концентрацията в Източна Европа все още е доста слаба и нарастването й е очаквано. Още повече че според теорията пазарите се стремят към такава. В крайна сметка големите ще стават по-големи, а малките или ще бъдат погълнати, или ще намерят ниша, в която да работят.

Как търговците ще реагират

на тези тенденции?

На първо място, ако знаете, че продажната ви цена е ограничена, вие като търговец ще направите всичко възможно да ограничите повишението на доставните цени. В това няма нищо ново, но този процес ще става все по-радикален, особено в частта на договарянето на условията. В Германия и Великобритания вече се е случвало големи марки да бъдат изключвани от дадени търговци, защото са недостатъчно гъвкави.

Търговците ще се опитат да оптимизират асортимента, като го свият. По-малко на брой артикули означава по-малко сложност в управлението. Представете си двама търговци, които правят по 1 млн. евро оборот, но единият го постига с 1000, а другият с 10 000 артикула. Веднага се вижда кой е по-ефективният от тях. Като прибавим условията на стагнация и по-ниските нива на разполагаемия доход, спокойно можем да предвидим, че те ще включват по-евтини продукти за сметка на изключването на скъпите. Основна роля ще играят и собствените марки на веригите.

Търговците ще се опитват да подобрят маржовете на продуктите, с които работят. Често се случва така, че най-силните продукти в дадена категория са с най-малък марж, защото производителите им са в силна позиция при преговорите и са неотстъпчиви. Затова търговците се опитват или да увеличат маржа там, или чрез управлението на категориите да увеличат продажбите на продукти с по-голям марж. Най-лесният начин е през собствените им марки. Те са много изгодни за тях, защото маржът е голям, маркетинговите разходи са сведени почти до нула, а доставните условия са най-добри. В крайна сметка това ще увеличи дела на собствените марки, а продукти, които не са ключови за категориите (това обикновено не са най-големите марки), ще бъдат поставени под риск да бъдат делистнати.

Промоциите

Промоциите ще стават все по агресивни, но ще преодолеят досегашните подходи и веруюто "колкото повече - толкова повече". Във Великобритания вече 37% от приходите идват от промоции. Все по-често обаче 90% от приходите от промоции идват от 10% от артикулите в такива. Има го и проблема с липсата на наличности, защото винаги част от продуктите са по-купувани от останалите. Това пък води до проблема с подразнените клиенти, които не намират това, което търсят. И изобщо промоциите като цяло внасят сериозен стрес и объркване в цялата верига на доставките.

Тук от голямо значение е и промяната в поведението на потребителите по отношение на цели категории продукти. Например наблюдаваме, че хората започват да купуват перилни препарати за домакинството само когато има промоции, и отлагат покупката, когато няма такива.

Разбира се, това трябва да се промени и вече наблюдаваме такива процеси при големите търговци. Използвайки програмите си за лоялност, те опознават потребителите по-добре и това им помага да правят целеви промоции - насочени към определена група потребители. А това значително намалява разходите за маркетинг.

Повишаване на ефективността

Това е голямата задача пред всички. Като цяло всичко по веригата на доставките трябва да бъде прегледано, оценено и да се направят промени, където е необходимо. Например времената, когато търговците се презапасяваха с продукти, за да предотвратят евентуалната липса на наличности, вече са в миналото. Планирането е от изключителна важност, не всички продукти са еднакво важни за търговеца. Най-лесни за управление са онези, за които продажбите са с високи обеми, а търсенето е постоянно на високи нива. Това са продуктите от първа необходимост - хляб, мляко и т.н. Най-голямо предизвикателство за търговците са продукти, които са с големи обеми на продажбите, но са с непостоянно търсене. За тях е необходимо най-добро планиране, защото купувачите изискват да ги имате в магазина, но не сте сигурни кога ще има голямо търсене, а това налага да поддържате значителни количества на склад.

Не на последно място трябва да се помисли и за оптимизация на персонала. Дълго време Източна Европа беше считана за място с евтина работна ръка, но тези времена вече са в миналото.

Добавената стойност, която прави разлика за клиентите, също трябва да се преразгледа. Във времена на растящи приходи и печалби търговците не се замислят и щедро предлагат на клиента всичко - месар, който да разфасова месото, вместо то да е готово опаковано, фурна за печене на тестени изделия на място, поддържането на много каси и др. Всичко това обаче струва пари и сега фокусът е върху оптимизирането на добавената стойност. Разбира се, за целта най-напред трябва да си отговорите на въпроса кои елементи от тази добавена стойност са важни за вашата целева група.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души