Ценовите разлики между форматите се размиват
Автор: Shutterstock
Сред дискаунтърите единствен "Пени" е по-евтин от предишния месец, но само с 23 стотинки. "Кауфланд", "Карфур" и "Т-маркет" отбелязват значителни повишения – съответно с 2.13 лв., 1.52 лв. и 1.33 лв. спрямо октомври. Макар и по-скромно, повишение има и в "Лидл" (0.40 лв.). В същото време "Билла", "Фантастико" и ЦБА отчитат немалки понижения в сметките си – съответно с 1.18 лв., 1.69 лв. и 1.54 лв. Тоест стига се дотам, че поне откъм цени през ноември разликите между форматите се размиват. "Лидл", "Пени", "Т-маркет" и "Фантастико" са със сметка около 30 лева, но иначе са от различни формати. При "Билла" и ЦБА сумите са над 32 лв., но под 33 лв., което не е много над вече изброените четири вериги.
Единствено "Кауфланд" и "Карфур" се отличават с ниски средни сметки въпреки поскъпването си. "Кауфланд" за втори пореден месец е най-евтиният магазин - със сметка 27.14 лв., и въпреки факта, че 12 от 20-те продукта са по-скъпи спрямо октомври. В "Карфур" са поскъпнали само седем продукта, но въпреки това френската верига остава на второ място с 27.45 лв.
Трудно е да определим към коя категория принадлежи "Пикадили". Напоследък често се случва обекти на веригата да приличат по-скоро на удобни магазини по цени въпреки големите си размери. Новият "Пикадили" в софийския ЦУМ доста ни изненада откъм асортимент – само биояйца, които за 6 броя струват цели 6.49 лв., универсален препарат и душ-гел по за над 4 лв. и паста за зъби за почти 3 лв. В крайна сметка общата сметка е 48.66 лв. и няма нищо общо с цената на никой от другите магазини, които следим. Тя е и с близо 10 лв. над сметката от октомври.
Този път не отчитаме масови промени при цените. Единствено кафето е поскъпнало в шест от веригите, а захарта е поевтиняла в пет и е запазила цената си в три. При кашкавала регистрираме чувствително понижение в четири вериги, но в други четири има поскъпване, макар и в по-малки мащаби. Продуктът с най-стабилно поведение на цената спрямо октомври е оризът. Той е без промяна в осем от деветте вериги, а единствено в "Кауфланд" е по-евтин, и то вероятно защото е на промоция.
Всъщност най-големи са промените при нехранителните продукти, които обикновено са с по-малко движения. През ноември се виждат масови поскъпвания, като в ЦБА, "Пикадили", "Фантастико", "Т-маркет" и "Карфур" те са преобладаващи. "Пени", "Лидл" и "Билла" съумяват да запазят цените на нехраните стабилни, като в трите магазина само по един продукт е с променена цена.
В "Лидл" собствените марки в кошницата с продуктите ни са най-много – 12. Следват ЦБА с 11 и "Билла" и "Фантастико" с по 10. В "Лидл" силата на собствените марки е при нехранителните продукти (всички седем от списъка ни там са такива). Същевременно в ЦБА цели 9 от 13-те храни са от собствена марка на веригата и едновременно с това са най-евтиното предложение. Във "Фантастико" същото важи за 8 от храните.
"Пени" също продължават да увеличават категориите, в които предлагат собствени марки. Този път към тях се добавиха шампоан и душ-гел. Промоциите са най-много в "Пикадили" (5), което очевидно не помага на сметката там. Този път сме регистрирали случаи на out-of-stock по списъка ни в четири от веригите, като в "Билла" дори са били при два от продуктите.