Регистрация

Гергана Маринова: Българският купувач търси най-добрата сделка

Автор: Чавдар Димов 28 декември 2011

Намалява значението на близостта на магазина, делът на промоциите и собствените марки расте, казва консултант-изследователят от GfK

Автор: Личен архив

Потребителите в България са скептични за възстановяването на икономиката. Шейсет и три процента от тях посочват, че "едва свързват двата края", 59% очакват финансовото им състояние да се влоши още, 56% смятат, че безработицата ще расте, а 41% са сигурни в бъдещото покачване на цените. Това показа Гергана Маринова, консултант-изследовател в "Потребителски панел" на GfK на конференцията Retail in Detail 2011.

Потреблението на домакинствата също не дава поводи за оптимизъм. От средата на 2010 г. нивата на цените се повишават, а от това се свиват количествата бързооборотни стоки, потребявани от домакинствата.

Кое е най-важното за купувачите в България

Българският купувач търси най-добрата сделка. Това не е непременно най-ниската цена, важно е по-скоро съотношението цена/качество. От съществено значение е мястото, на което пазарува, да има богат избор от продукти, те да са пресни, качествени и на добри цени. Нараства значението на видимостта на етикетите с цените и наличието на продукти на известните марки в магазина.

С най-малко значение за избора на място за пазаруване е възможността за плащане с дебитна и кредитна карта и наличието на допълнителни услуги като химическо чистене и др.

Близостта на магазина до дома или работното място продължава да е най-важна за избора на място за пазаруване. Значението й обаче намалява от 73% през 2006 на 67% през 2010 г., отчитат от GfK. Анализаторите отдават тази промяна на повишената мобилност на българите. Нараснало е значението на асортимента, който е вторият по значимост фактор, а добрите цени са понижили важността си от 44% на 41%. В същото време нараства склонността на купувачите да търсят и купуват стоки на промоция и с намалени цени.

Тези фактори имат различно значение в зависимост от типа на магазините. В обектите от модерната търговия най-важен е асортиментът, следван от добрите цени като цяло и съотношението цена/качество. В обектите от традиционната търговия обаче близостта до дома или работното място остава на първо място, следвана от асортимента и добрите цени.

Промоциите и собствените марки стават все по-важни

За първите шест месеца на 2011 г. промоциите заемат 8.4% от покупките на бързооборотни стоки на българските домакинства. Най-много в промоция се купуват млечните десерти, следвани от специалните сирена, дресингите за салати, топените сирена и разтворимите кафета. Това са все продукти, които не са от първа необходимост. Повечето от тях са относително скъпи за средностатистическия купувач и това ги прави подходящ обект за промоции, както и за собствени марки.

Наред с повишения интерес към промоциите българските купувачи все повече се доверяват и на собствените марки. Към второто тримесечие на 2011 г. 78.5% от домакинствата са си купили поне един продукт от собствена марка на веригите. В обем делът на т.нар. private labels е 10% общо от пазара на бързооборотни стоки за същия период. Тежестта им обаче е различна в различните категории.

Тенденциите в търговията

Тенденциите в поведението на купувачите са в унисон с развитието на търговията. По-конкретно това е ръстът на дяловете на хипермаркетите и на дискаунтърите от целия пазар. Расте и делът на минимаркетите, докато супермаркетите остават на предишните си нива и дори регистрират лек спад. Очакванията на специалистите от агенцията са в бъдеще да се запази тенденцията за ръст на модерната търговия и да продължи да се засилва значението на хард дискаунтърите.

Консуматори vs. купувачи

Търговията в България вече е на етап, в който ръстът на продажбите зависи от активното сътрудничество между търговци и производители според изследователите от GfK. Това се предопределя от една ключова особеност: консуматорите, потребителите на продуктите променят поведението си, когато влязат в магазина и се превърнат в купувачи. Като консуматори хората са привързани към определени марки, които отговарят на начина им на живот, предпочитания и т.н.

Но като купувачи за тях е важен процесът на пазаруване. Затова маркетинговите стратегии към потребителите би трябвало да са различни от тези, насочени към купувачите. И тук се ражда необходимостта от сътрудничество. Производителите се интересуват от потребителите си, от консуматорите на продуктите им и инвестират в познаването им. Търговците правят същото по отношение на купувачите в обектите им. Това, което остава, е двете страни да обединят усилия, за да разберат как се променят потребителите на едните, когато влязат в магазините на другите и се превърнат в купувачи. Така ще спечелят всички, каза Гергана Маринова.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души