Регистрация

Заможните също пазаруват в дискаунтъри

Автор: Ивайло Йоргов 07 юли 2011 , 4 коментара
Като цяло най-чести са покупките в малките квартални магазини.В дискаунтъри хората пазаруват средно четири пъти месечно, или веднъж на седмица. По-често от останалите там ще срещнете хора на възраст 20-49 години, онези, в чиито домакинства има повече от един човек, и тези, които имат по-висок доход на домакинството.

Автор: Shutterstock

В какъв тип магазини пазаруват потребителите? Кои са дискаунтърите, които привличат най-много клиенти? Какво кара хората да пазаруват в дискаунтъри? Агенцията за пазарни и маркетингови изследвания "Синовейт" потърси отговори на тези въпроси в представително проучване сред населението между 15 и 69 години във всички региони на страната. Изследването се проведе между 15 и 30 февруари по въпроси на сп. "Регал".

18 на 4

Най-често българите пазаруват от малки квартални магазини (средно 18 пъти месечно). По честота на посещението следват независими супермаркети и вериги супермаркети. В дискаунтъри хората пазаруват средно четири пъти месечно, или веднъж на седмица.

Около една четвърт от всички хора изобщо не пазаруват в дискаунтъри. Това са предимно най-младите и най-възрастните купувачи. В тази категория попадат хора, които живеят сами, и - много интересно - предвид основната концепция на дискаунтърите - хората с по-нисък доход.

Един неочакван профил

По-често от останалите в дискаунтъри пазаруват хората на възраст 20-49 години, хората, в чиито домакинства има повече от един човек, и тези, които имат по-висок доход на домакинството. Това предполага, че активностите (промоции, избор на асортимент и др.) на дискаунтърите би следвало да бъдат съобразени с профила на пазаруващите в тях. Освен това по-ниското проникване на този тип магазини сред определени групи от населението предоставя неизползвани възможности за растеж.

География на различията

"Кауфланд" е безспорният лидер сред магазините от типа дискаунтър по честотата на пазаруване в него. Над половината от всички хора, които изобщо пазаруват в дискаунтъри, посещават най-често магазини на тази верига (към момента на провеждане на изследването "Кауфланд" е с най-голям брой магазини сред дискаунтърите в страната – бел. ред.). Следват "Лидл", "Пени" и "Карфур". Интересно е да се проследят регионалните специфики в предпочитанията към различните дискаунтъри. Те са повлияни от два основни аспекта – присъствието на всеки от тях в отделните региони и различните потребителски предпочитания и сила на марката в съответния регион.

"Кауфланд" е най-често посещаваният дискаунтър във всички региони с две изключения. В София-град веригата дели първото място с "Лидл", а в Плевен е на второ място след "Лидл". Позициите на другите дискаунтъри обаче са много различни регионално. В София-град "Т-маркет", който сумарно е най-често посещаван от 5 процента от хората, е най-предпочитаният дискаунтър от 25% от купувачите. В Благоевград и Стара Загора на второ място (след "Кауфланд") е "Пени", а в Пловдив – "Лидл", следван от "Карфур". Последните имат сравнително по-добри позиции и в Бургас и Варна. Регион Русе пък е най-силният за "Кауфланд" – близо 90% от хората, които купуват от дискаунтъри в региона, пазаруват най-често там.

Защо ги харесват

Съвсем предсказуемо ниските цени се оказват основна причина за пазаруване в дискаунтърите. След тях се нареждат основания като "Стоките са с добро качество" и "Харесвам обслужването". Близостта до дома е посочена като причина за пазаруване в дискаунтър от около една трета от хората, а собствената марка на магазина – от около една пета. Въпросните основания са валидни различно за различните дискаунтъри.

Така за "Карфур" и "Кауфланд" освен цената са важни качеството на стоките в магазините, обслужването и собствената марка на магазина. За двете вериги трите допълнителни причини са посочени от значително по-висок дял хора в сравнение с "Пени" и "Т-маркет". Промоциите са особено важни за клиентите на "Пени" в сравнение с тези в останалите магазини. По-отличително за "Кауфланд" в сравнение с другите дискаунтъри е голямото разнообразие от стоки. Много важна за пазаруването в "Пени" и "Т-маркет" е близостта на магазина до дома.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души