Регистрация

Никос Кабанопулос: Банковата ваканция в Гърция предизвика огромен ръст на картовите разплащания

След въвеждането на капиталовия контрол броят на транзакциите при покупките на храни е нараснал с 234%, казва генералният мениджър на Visa Европа

Автор: Регал 07 август 2015 , 2 коментара

Около 500 хил. карти са издадени в седмиците след прилагането на мерките, според Асоциацията на гръцките банки, цитирана от в. "Катимерини

Фотограф: Георги Кожухаров

Парите в брой винаги са били предпочитан метод за разплащане в Гърция. През изминалата година например в страната едно от всеки 33 евро е изхарчено с карти Visa, докато средното ниво за Европа е едно от всеки 6 евро.

По време на банковата ваканция, когато гръцкото правителство наложи капиталов контрол, за да ограничи тегленето на пари в брой, системата за електронни разплащания продължи да приема картови разплащания в точките на продажба (POS) – магазини, ресторанти и т.н. Равносметката – две седмици след въвеждането на мерките (29 юни - 12 юли), Visa Европа отбелязва огромен ръст в картовите транзакции в Гърция. Това е пример как електронните разплащания носят значителни ползи за потребителите, бизнеса и правителството.

Експоненциален ръст

Капиталовият контрол установи лимит, който и в момента ограничава гърците да теглят до 420 евро наведнъж на седмица или по 60 евро на ден. Въпреки това, независимо от медийния фокус върху големите опашки пред банкоматите, това, което гърците направиха в тази ситуация е просто да използват своите банкови карти, за да купуват най-необходимите им продукти – храна, лекарства и бензин. В период от две седмици след въвеждането на капиталовия контрол, Visa Европа отбелязва 135% увеличение в броя на транзакциите, сравнено с двуседмичния период преди това. Това се измерва в допълнителен потребителски разход в размер на 50 млн. евро. Данните се отнасят за покупки, осъществени лице-в-лице на POS терминал в периода 15 юни – 12 юли 2015. Използван е броят на транзакциите вместо общата им стойност, за да се избегнат грешки заради ценови колебания. Увеличението при покупките за хранителни стоки е най-високо – 234%, за лекарства – 206%, докато транзакциите за бензин нарастват със 193%.

Интересното е, че промяната в поведението при разплащане на гърците през посочения период се влияе в голяма степен от съпътстващите политически събития – в критичните моменти Visa Европа отбеляза най-значителните ръстове в употребата на електронните разплащания. Най-големият от тях е на 4 юли – деня преди референдума, когато гърците правят над 163 000 транзакции или 235%повече отколкото на същия ден година по-рано. Подобна активност има и в дните на финалните преговори около спасителния план за страната – 9, 10 и 11 юли.

Броят на активните дебитни карти Visa в Гърция се удвои през юли, в сравнение с предходните три месеца. Около 500 000 карти бяха издадени в седмиците след въвеждането на капиталовия контрол, според Асоциацията на гръцките банки, цитирана от в. "Катимерини", като същевременно самите банки отчитат значително увеличение в заявленията за издаване на карти. Предполага се, че това се дължи на многото пенсионери, които до този момент са разчитали само на своите банкови книжки, а сега им се налага да използват карти на банкомати и POS терминали. Според наскоро проведено проучване на Атинския университет по икономика върху електронната търговия, плащанията чрез наложен платеж намаляват от 38% до едва 10% преди капиталовия контрол, докато разплащанията с дебитни и кредитни карти нарастват до 75% от всички плащания.

Реакциите на търговците

В отговор на повишената употреба на карти, гръцкият бизнес реагира бързо и започна да внедрява POS терминали за приемане на карти. Например голяма верига ресторанти за бързо хранене и кафенета, която досега не е приемала карти, смята да внедри технологията за безконтактни разплащания. Търсенето от страна на застрахователния сектор също нараства – брокерите ще бъдат оборудвани с мобилни POS терминали (mPOS), за да приемат картови разплащания чрез смартфони. Няколко таксиметрови организации искат да оборудват шофьорите си с mPOS, като става дума за няколко хиляди таксита.

Тенденцията е полезна и за гръцката икономика. Широката употреба на дебитни и кредитни карти е ефективно средство за борба със сивата икономика и укриването на данъци. Консултантската компания A.T. Kearney изчислява в свое проучване от 2013 г., че размерът на гръцката сива икономика надхвърля 43 млрд. евро, които съставляват 24% от БВП на страната.

Гръцките медии съобщават, че разплащанията с карта могат да допринесат за допълнителни приходи към хазната в размер на повече от 5 млрд. евро. (в. "Катимерини").

Изводите

В нормални условия процесът, при който държавите преминават от икономика на разплащанията в брой към система на електронни разплащания, отнема много време и преминава бавно. Във Великобритания например периодът на навлизане на безконтактните разплащания в масова употреба отне близо десет години. Гърция, от друга страна, е нагледен пример как такъв тип трансформация може да се случи само за 10 седмици.

Електронните разплащания позволяват на потребителите да купуват каквото им е нужно, когато пожелаят. Помагат на бизнеса и банките да увеличат приходите си и да намалят разходите си. Тяхното значение за правителството е по-малко укриване на данъци, повече приходи от събирането на задължения и намаляване на размера на сивата икономика.

В Гърция наблюдаваме началото на благоприятен процес. Потребителите се обръщат към картовите разплащания, което принуждава банките и бизнеса да направят същото. Веднъж започнал, този процес набира скорост и инерция. Той разсейва мита, че потребителите, бизнесът и обществото разчитат на парите в брой, за да функционират. Изводът е, че преминаването от икономика на разплащанията в брой към електронните разплащания не е трудна или болезнена промяна. Всъщност, гръцкият случай подчертава ползите за обществото, когато това се случва по бързия начин.

Потребителите печелят, бизнесът и банките печелят, държавата печели. Десет процента от сивата икономика може да бъде отстранена чрез употребата на електронните разплащания. Ясното послание към политиците е да се действа решително и бързо, за да се възползват от възможностите, които електронните разплащания дават.

                               Image and video hosting by TinyPic

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души