Регистрация

КЗК твъди, че няма директен достъп до данните на НАП и митниците

Непълнота в закона пречи на регулатора да анализира пазара на горива

Автор: Капитал Daily 28 август 2015
Без достъпа до нужните данни контролният орган ще може да изготви доклада си за състоянието на пазара едностранно - само на базата на данните от бензиностанциите

Фотограф: Георги Кожухаров

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) не разполага с данни от Националната агенция за приходите (НАП) и от Агенция "Митници" и това й пречи да извърши в пълна степен секторния анализ на пазара за горива. Причината е законово несъвършенство, което не позволява на регулатора да получи директно информация от двете институции. Това заяви говорителят на КЗК Марио Гаврилов пред БНТ. Той уточни още, че при предишната проверка на сектора през 2011 г. регулаторът отново се е сблъскал с подобен проблем и е било изпратено искане КЗК да бъде добавена в списъка с институции, които могат да боравят с чувствителна данъчна информация, но това така й не се е случило.

НАП и митниците са под шапката на Министерството на финансите. Оттам обясниха, че  настоящото искане на регулатора за предоставяне на необходимите данни за извършването на пълен секторен анализ на пазара за горива е отправено към тях, а не към НАП и Агенция "Митници", и експертите на ведомството в момента го разглеждат. Оттам уточниха още, че проверяват и дали през 2011 г. е изпращано такова искане от КЗК, но засега не откриват такова.

Според Гаврилов без достъпа до нужните данни от НАП и митниците КЗК ще може да изготви доклада си за състоянието на пазара едностранно - само на базата на данните от бензиностанциите, разчитайки на "добрата воля" на участниците на пазара да изпратят в законовия срок исканата информация.

Говорителят на КЗК посочи, че е трудно да се прецени колко време ще отнеме проверката на регулатора. Гаврилов обясни, че подобен анализ в Германия например е отнел три години, но допълни, че съзнава, че комисията у нас няма "подобен времеви комфорт".
При започване на евентуално производство за картел на пазара за горива КЗК трябва да уведоми Европейската комисия. Окончателното решение, че има нарушение на нормалните бизнес практики на пазара, също трябва да бъде съгласувано с Брюксел.

Още

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души