Регистрация

ЕК започна проучване на е-търговията

То е част от стратегията за развитие на единния европейски дигитален пазар

Автор: Десислава Фесенко, старши адвокат, "Кинстелар" 11 май 2015

Секторното проучване е част от стратегията за развитие на единния европейски дигитален пазар. Сред фокусите се очаква да са гео-блокирането и други способи за ограничаване на пасивните продажби

Десислава Фесенко има над 12 години опит в консултирането в областта на конкурентното право и право на Европейския съюз, както и в областта на дигиталните технологии и регулираните индустрии. "Кинстелар" е водеща независима адвокатска кантора в Централна и Източна Европа и Централна Азия. За въпроси и коментари към Десислава Фесенко: [email protected]

Фотограф: Архив

Европейската комисия (EК) официално започна на шести май мащабна проверка на сектора за електронна търговия в рамките на Европейския съюз. Целта на т. нар. "секторно проучване" е да бъдат установени преобладаващите търговски условия и практики за онлайн търговия в 28-те държави-членки.

Опасенията на ЕК са, че определени клаузи в договорите между производители, търговци на едро и онлайн търговци на дребно могат да доведат до въвеждане на изкуствени бариери за трансгранично предлагане на стоки и услуги на потребителите. Очаква се комисията да проверява гео-блокирането, пренасочването, както и други новонавлезли практики за ограничаване на пасивните продажби. Целта на ЕК е да разбере колко разпространени са подобни ограничения, както и какъв е техният ефект върху вътреобщностната търговия, свободната конкуренция и потребителите.

Сред продуктовите сегменти, които най-вероятно ще бъдат обхванати от проучването, са електроника, облекла и обувки, книги, дигитални приложения и дигитално съдържание (филми, музика и др.). Подобен избор се явява логична последица от факта, че именно това са продуктите, при чиято покупката потребителите избират между онлайн платформи в различни европейски държави. Някои от тези сегменти вече съумяха да привлекат вниманието на регулаторите. Така например ценообразуването на Amazon при електронните книги и някои условия, свързани с разпространението, предизвикаха интереса на контролните органи както на ниво ЕС, така и в Германия.

От години в практиката на ЕК и националните органи за защита на конкуренцията ограниченията на искания от страна на потребителите да закупят даден продукт онлайн (т. нар. "пасивни продажби") са смятани за сериозно нарушение на правилата на конкуренцията.

Следващи стъпки в проверките


В публични изявления от ЕК разкриха, че в следващите седмици предстои да бъдат изпратени подробни въпросници до голям брой заинтересовани лица в рамките на ЕС. В тази категория попадат производители, търговци на едро, онлайн търговци на дребно и браншови организации. От получателите се очаква да представят пълна и точна информация по зададените въпроси, тъй като в противен случай рискуват санкция в размер на до 1% от оборота им през предходната финансова година.

Предварителен доклад за резултатите от проучването трябва да бъде представен до средата на 2016 г. Окончателния си доклад ЕК ще изготви след провеждане на обществени консултации върху предварителния. Публикуването му се очаква през първото тримесечие на 2017 г.

Възможно е ЕК и компетентните национални органи за защита на конкуренцията да започнат последващи разследвания срещу отделни участници на пазара, ако събраната информация от компании и браншови асоциации даде основание за това.

Проучването в сектора е част от мащабния

План на ЕС за съживяване на дигиталната икономика.

В стратегия, представена на шести май, ЕК залага редица мерки за постигането на тази цел, сред които:

- Хармонизация на договорните правила за онлайн продажби и на прилагане на законодателството за защита на потребителите в рамките на ЕС

- Мерки срещу прекомерните цени за трансгранични пощенски доставки

- Модернизация на европейската законодателна уредба в сферата на авторското право

- Опростяване на режима на ДДС при трансграничните продажби

- Мерки с цел осигуряване повече сигурност и мобилност на данни, съхранявани в облак

При въпроси и за допълнителна информация:

Десислава Фесенко
[email protected]

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души