Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Зелена статия

Зелено сирене от района на Черни Вит, община Тетевен

Автор: Екип на Регал 06 август 2009 , 2 коментара

Влажният старопланински въздух в с. Черни Вит създава перфектни условия за узряването на уникалното зелено сирене, което се прави в малки количества и само в района.

Фотограф: Архив

Влажният старопланински въздух в с. Черни Вит създава перфектни условия за узряването на уникалното зелено сирене, което се прави в малки количества и само в района. След Гергьовден пастирите качват високо в планината овцете на някои от 60-те семейства в селището и ги връщат чак септември-октомври. Сиренето се съхранява в качета, които остават в планината до края на пасищния сезон, след това се свалят долу и се складират в избите. След като качетата се отворят, под въздействието на влажния въздух плесените спонтанно започват да се развиват и бързо покриват сиренето.

Дълги години на това се е гледало като на страничен ефект при бялото сирене, като ценността му невинаги е била оценявана. Така покрай замирането на традициите зеленото сирене е станало застрашено от изчезване. От две години с помощта на организацията Slow Food – България, се работи да се превърне в продукт.

Осъзнавайки колко е важно да се запази традицията, кметът на Черни Вит сам се захваща с производството и намира и други съмишленици. С помощта на Slow Food е реновирана къща, която да служи като централно място за зреене, складиране и продажби на сиренето, като център на общност, която е на път да бъде възстановена. Сега всички стъпки на процеса по производството се документират с помощта на последния традиционен производител, който е на 80 години.

Зеленото сирене на Черни Вит все повече започва да прилича на продукт и ще бъде промотирано във и извън България.

Производител: Пет-шест семейства от района

Проект на Slow Food за запазване на зеленото сирене в Черни Вит

Нехранителните стоки - с нови по-високи цени през ноември Поскъпват и три от четирите млечни категории в кошницата на тайния клиент
Цената на кафето на световните пазари е намаляла с 2.9% Общото потребление на кафе в света през 2014 г. нарасна до 149.8 милиона чувала, което представлява среден годишен ръст от 2.4% през последните четири години.
Как Target прогнозира промените в потребителското поведение на своите клиенти Ако млада жена влезе в магазина и купи лосион с кокосово масло, чанта за разходка и светлосиньо каре, софтуерът на търговската верига ще се произнесе: вероятността за бременност на жената е 87%