Регистрация

Сирене за хипертоници и кисело мляко с мед са сред иновациите, разработени от "Ел Би Булгарикум"

Автор: Регал 10 август 2015
Печалбата от реализираната продукция на държавната компания се инвестира в научно-изследователска дейност, казва  Николай Андреев, председател на Съвета на директорите

Фотограф: Георги Кожухаров

Чуждестранните компании работят с генномодифицирани стартерни култури, а не с живи такива, с каквито се заквасва българското кисело мляко, твърди пред БТА Николай Андреев, председател на Съвета на директорите на "Ел Би Булгарикум". По думите му това не само променя вкуса, но и отнема полезността на киселото мляко, тъй като полезното действие се дължи на двете бактерии - лактобацилус булгарикус и стрептококус термофилус. "Ако бактериите не са живи, както е в повечето заляли търговската ни мрежа млека, лечебното въздействие на продукта е символично", предупреждава експертът.

Докато в България се предлага фабрикат, който само носи името "българско кисело мляко", без да отговаря на съдържанието му, българските закваски продължават да превземат световния пазар, отбелязва Андреев. От началото на 70-те години на миналия век "Ел Би Булгарикум" има договор за сътрудничество с японската корпорация "Мейджи", която е един от най-големите производители на млечна продукция на японския пазар. Оттогава до днес в Япония се произвежда кисело мляко, заквасено с български стартерни култури.

Всяка сутрин близо 60 милиона японци закусват с българско кисело мляко, казва Магдалена Апостолова, координатор в Асоциацията на млекопреработвателите, като се позовава на данни на "Мейджи". През декември 2013 г. в Токио официално е честван 40-годишен юбилей от първата кофичка кисело мляко, произведено по българска технология и с български стартерни култури, допълва Андреев.

Договорът с японската корпорация е разширен и с български закваски вече се произвежда кисело мляко също в Китай, Сингапур и Тайланд, съобщи още председателят на директорския борд на "Ел Би Булгарикум".

Печалбата, получавана от България под формата на отчисления на база реализирана продукция, позволява страната да инвестира в научноизследователска дейност в областта на млекопреработването и внедряването на нови продукти, посочи още Андреев. Според него, докато преди десетина години е имало отлив от изследователската дейност, сега се наблюдава обратен процес.

В научноизследователския център на "Ел Би Булгарикум" е изработено сирене, което може да се ползва от хипертоници и не повишава кръвното налягане. "С уникалните ензими, които се добавят към закваската постигаме много интересен продукт, който се надяваме да намери признание на международния пазар", отбелязва Андреев. Българските технолози са разработили и патентовали също и метод, позволяващ да се закваси мляко с мед. Друг интересен продукт е мляко с добавка на розова вода.

Български и германски учени правят съвместна разработка за влиянието на млечно-киселите бактерии за предотвратяване на заболяването на Паркинсон, допълни Магдалена Апостолова. Тя отбеляза, че в Родопите се реализира проект "Български столетник", който се основава на уникалното качество на местното сурово мляко и неговите производни.

Функционалните храни на базата на лактобацилус булгарикус са друг проукт на "Ел Би Булгарикум". Те са много полезни за хора, които нямат възможност да ползват свежи продукти, поясни Андреев. Сериозна заявка за тяхното потребление е дала Бразилия.

Предприемчив българин пък реализирал успешен бизнес в САЩ, като направил верига заведения за сокове с капсули на лактобацилус булгарикус, разказа Апостолова. Продуктът е сред предпочитаните от клиентите отвъд океана, по данни на Асоциацията на млекопреработвателите.

                               Image and video hosting by TinyPic

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души