Регистрация

КЗК: Рекламното послание на майонеза "Краси" е коректно

Комисията не откри нарушение от страна на производителя "Консул" ООД във връзка с жалбата на "Олинеза" за подвеждаща реклама

Автор: Регал 06 юли 2015

Фотограф: Анелия Николова

Не е констатирано нарушение от страна на производителя на майонеза "Краси", реши Комисията за защита на конкуренцията, след като разгледа иска на "Олинеза", с който производителите от Костинброд атакуваха рекламен слоган на конкурента си. Според КЗК рекламното послание на ответното дружество, отправено към потенциалния потребител, не може да се характеризира като подвеждащо.

КЗК образува производство по искане на "Олинеза" ООД срещу рекламен клип на "Консул" ООД през февруари т.г. Обвинението е за въждането в заблуждение на потребителите чрез рекламния клип по повод 20-годишнината на майонеза "Краси", при който се появява надпис "Най-добрата майонеза на България". Излъчването му е стартирало на 20 ноември 2014 г.

Тогава пред в. "Капитал" Иван Янков, управител на "Олинеза", казва, че производителят на "Краси" няма право на такова твърдение. Аргументите му, посочени в иска до КЗК, са, че чрез използваната фраза "най-добрата майонеза" се отправя послание, което внушава, че показаният в рекламата продукт е най-добрият, сравнен с останалите от този вид в България. Според Янков поместването на израза в телезивия, на интернет страницата на конкурента и в социалната мрежа има рекламен и публичен характер. Така посланието достига до широк кръг крайни потребители, на които повлиява и те биват заблудени.

Не може да става въпрос за заблуждаваща реклама, възразява от своя страна Димитър Консулов, собственикът на "Консул". В становището на дружеството, адресирано до КЗК, се казва, че твърдението "Най-добрата майонеза" е преди всичко истина, а не рекламно послание.

Няколко са критериите, които трябва да са достигнати, за да може да се определи един продукт като най-качествен на пазара, изтъкват от "Консул". Майонеза "Краси" се произвежда от 1994 г. Рецептата е разработена от управителя Димитър Консулов и екип от Висшия институт по хранително-вкусова промишленост, Пловдив. Суровините, които са влагани в производството от първия ден, са първокачествени. По тази причина и цената на майонеза "Краси" е една от най-високите. В становището се казва също, че пазарният дял на майонеза "Краси" според независимо изследване е 72%, което означава, че това е най-продаваната майонеза.

Позицията на КЗК

Като анализизира рекламното послание, КЗК приема, че то не съдържа елементи със заблуждаващ характер и не е в състояние да породи негативен ефект върху конкурентите, въздействайки върху икономическото поведение на потребителите.

Съгласно чл. 95 от ЗЗК рекламодателят е този, който трябва да докаже, че рекламата не съдържа белези, които я правят забранена. В настоящия случай според КЗК ответникът, който е и рекламодател, представя в хода на проучването доказателства за утвърдеността на марката "Краси" на българския пазар. Представени са резултати от направено маркетингово проучване през 2011 г., според което майонеза "Краси" е първата и най-стара марка майонеза в страната, най-добрата като вкус и качество на пазара, което я прави и лидер на потребителските предпочитания. В подкрепа на последното е представен и сертификат от сдружение "Активни потребители" за високите качества на майонезите на "Консул" ООД. Друго, цитирано от дружеството изследване на състоянието на пазара, показва, че за отделни дати през 2014 г. продажбите на майонеза "Краси" количествено превишават тези на други марки майонеза.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души