Милена Драгийска: Над 20 български производители изнасят в държави, в които Lidl присъства



Автор: Сашка Панайотова 07 август 2017



В края на юли "Лидл България" откри втория си логистичен център, който се намира в ямболското село Кабиле. В него са инвестирани 80 млн. лв. и той ще поеме зареждането на магазините на германската верига в Източна България, докато първата складова база – в с. Равно поле до София, ще отговаря за доставките в западната част на страната. През миналата година компанията увеличи приходите си с 15% до 747 млн. лв. и е на второ място в сектора по продажби. Печалбата е малко над 20 млн. лв. За развитието и плановете на компанията разговаряме с Милена Драгийска, която управлява "Лидл България" от 2007 г.

Ще се промени ли организацията на работа в "Лидл България" с откриването на новата логистична база?

- Стратегическото положение на новата база е много важно за нас, защото целият източен регион на страната имаше нужда от такъв център, чрез който да се осъществява дистрибуцията на стоките. Скъсяването на транспортните пътища води до възможността да гарантираме на хората, че ежедневно свежи и качествени продукти ще стигат до магазините. При изграждането на логистичния център използвахме най-модерните технологии - такива, каквито нямат дори най-съвременните западноевропейски бази. Това е единствената логистична база в България, сертифицирана по стандарта BREEAM, ниво "Отлично". Сградите в света, които имат подобен BREEAM сертификат, са под 10%. Сертификатът е свидетелство за висока енергийна ефективност, повишени екологични норми, редица технологии и иновации, които спомагат да имаме високо равнище на обслужване.
Погледнато от вътрешнофирмените специфики на компанията, тази база е важна, защото ни дава по-големи възможности от базата в с. Равно поле. В новата база имаме много по-голяма площ както за охладените продукти, към които в България има голям интерес, така и за продуктите с дълбоко замразяване. В база "Кабиле" е обособена специална зона за продукти, които се класифицират като "опасни", като например запалки, за които се спазва висока степен на пожаробезопасност. С всички тези организационни и вътрешни процеси ние постигаме и по-висока производителност на труда.

Ще даде ли допълнителна възможност направената оптимизация в новата база за поддържане на ниски цени на вашите продукти?

- Всички разбират, че ниските цени, от една страна, се постигат от големите обеми. Действително това е така. В България имаме 85 магазина. Всеки доставчик е готов за тези големи обеми да даде отстъпка от цената. Най-големите ценови предимства обаче, които Lidl може да даде, идват точно от процесите на оптимизация. Ако нещо може да се извърши с две движения вместо с шест, това означава, че ние веднага постигаме икономия на работния процес, икономия от редуцирането на излишни стъпки. Не ощетяваме доставчиците ни, защото, както знаете, при нас няма никакви такси за тях – нито маркетингови, нито логистични.

В световен мащаб ниски цени могат да се постигат само и единствено на разумни нива. Чрез процеса на оптимизация трябва да стигнем до оптимизация на цената. Всъщност майсторлъкът е в съотношението максимално добро качество - максимално ниска цена. Искам да подчертая обаче, че ниската цена никога не е била силата на бизнес модела на "Лидл".

Цялото интервю е тук