С допълнителните данъци за супермаркетите Полша иска да събере 450 млн. евро за година



Автор: Капитал Daily 11 февруари 2016



Компаниите, които инвестират в Полша, получиха предупреждение, че техният "привилегирован" достъп до икономиката на страната ще приключи заради нов данъчен режим за банковия сектор и търговията на дребно, които са доминирани от чуждестранни собственици, пише в. "Капитал Daily".

Банки като Santander, Citibank и Raiffeisen и супермаркети като Carrefour са сред чуждите инвеститори, инвестирали около 20 млрд. евро в Полша през последните три години, пише Financial Times. Те се възползват от силния икономически ръст на страната и обширната й средна класа.

Данъците върху активите на банките и увеличените такси върху супермаркетите, които имат за цел да финансират амбициозната правителствена социална програма, изплашиха пазарите и рейтинговите агенции. В средата на януари едната от трите основни кредитни агенции - Standard&Poor's, намали рейтинга на Полша с една степен, от А- на ВВВ+, и промени перспективата от положителна на отрицателна. Ходът не отразява макроикономически или фискални проблеми на страната. Решението е заради негативна оценка на политическите ходове, предприети от новото правителство на евроскептичната и националистическа партия "Право и справедливост". Fitch също отбеляза притеснения от действията на новата власт, но запази рейтинга А-, а Moody's не направи ревизия на оценката си за Полша. Още по време на предизборната борба стана ясно, че "Право и справедливост" залага на щедрите социални обещания. Партията беше обещала да въведе детски надбавки в размер на 120 евро, както и минимално заплащане от 3 евро на час.

"Чуждите инвеститори ще бъдат посрещнати с отворени обятия, но те трябва да се подготвят, че вече няма да бъдат третирани по привилегирован начин, както беше досега, а ще се състезават с полските фирми при по-справедливи регулации", казва вицепремиерът Ярослав Говин.

Планираните данъци върху супермаркетите, които трябва да бъдат приети от парламента, целят да съберат около 450 млн. евро на година чрез такси, които ще ударят най-вече големите търговци на дребно, и чрез специален данък за приходите, направени през уикенда.

Почти всички големи супермаркети в Полша са чуждестранна собственост. В страната има близо 500 магазина на Lildl, 41 на Metro, 79 филиала на веригите за електроуреди Saturn и Media Markt, представен е и дискаунтърът Aldi. Търговската верига Biedronka, която е най-голямата в страната с нейните общо 2000 магазина, е собственост на португалска фирма. Френските Carrefour" и Auchan, както и британската Tesco също имат широка мрежа в Полша.

Банките вече се облагат с нов данък от 0.44% върху коригираните активи всяка година, което според Moody’s ще струва на сектора около 1 млрд. евро през 2016 г.

Още на capital.bg