Colliers: Рекорд при усвояването на търговски площи в моловете



Автор: Регал 29 януари 2015



Търсенето на търговски площи в софийските молове бележи своеобразен връх през втората половина на 2014 г. Според най-новите анализи на Colliers International през този период са усвоени 87 000 кв. М, при 76 600 кв м за цялата 2013 г. Това е и най-високата стойност на индикатора от 2010 г. насам. Резултатите са за период, в който отварят Sofia Ring Mall и Mega Mall и модерните търговски площи в столицата нарастват с 29 процента.

Резултатите показват, че някои от проектите са намерили точния си адресат и вече са запълнени, коментира Иглика Йорданова, изпълнителен директор на Colliers International.

Търговските обекти се развиват с профил retail-tainment (като комбинацията от retail и еntertainment), т.е. включват търговия на дребно (с най-голям дял е модата) и занимания, свързани със свободното време – кафенета, ресторанти, бързо хранене, детски кътове.

Анализ на Colliers International показва, че с по-голям дял на площите за търговия на дребно са The Mall, Bulgaria Mall, Mega Mall и Serdica Center, докато при Paradise Center, Mall Sofia и Sofia Ring Mall площите за ритейл и за забавления са по-балансирани. "Този профил няма да е статичен и в конкуренцията между моловете ще се изменя и миксът им по тези два критерия", коментира Иглика Йорданова.

Препозиционирането на молове е възможно и по други линии – например, някои да се ориентират към високи марки, други да се специализират като аутлети. Възможно движение е и частично отдаване на пространството в моловете за офиси. Тази тенденция е особено валидна за градовете извън София, където на този етап се наблюдава недостиг на модерни офис площи.

От Colliers регистрират нараснало търсене на големите търговски оператори към локации извън столицата, включително и в градове под 100 000 души, в които нямат присъствие. Очакванията са тази тенденция да се запази.


Главните търговски улици


в четирите най-големи града в страната регистрират стабилна заетост на годишна база. Според доклада Варна отчита ръст от 4% при свободните площи до 14%, а Пловдив и Бургас запазват нива от 9% и 7%. Главните търговски усилици в столицата също са без значителни промени за последните шест месеца. Свободните площи в София са в размер на 6%, а на бул. "Витоша" от 7%. Иглика Йорданова коментира, че е възможна промяна в микса на наемателите на бул. "Витоша" в София. Наблюдава се клъстеризация на заведенията на главната търговска улица, която се очаква да продължи и през 2015 г. В същото време се очаква да се засилят позициите на модните марки. Причината е, че вече представените там се развиват стабилно и отчитат добри резултати за изминалата 2014 г. Някои модри марки сменят локацията си от търговска улица в търговски център, като пример затова е случващото се на софийската улица "Съборна".

През 2015 г. се очаква да продължи преструктурирането и експанзията при


Специализираните формати от типа big box


Ако до момента движението в този сегмент беше предимно свързано с нарастване на броя на магазините, то през изминалата година настъпиха промени в собствеността и преструктуриране, коментираха от Colliers. Според експертите на компанията преминаването на международни вериги към местни оператори е сигнал, че българският капитал оценява положително пазара, а консолидацията е предпочитан подход за увеличаване на пазарния дял. Най-много новооткрити магазини при харнителните вериги за последните шест месеца имат "Билла" (6) и "Лидл"(3). Френският спортен гигант Decathlon отвори първите си обекти извън София – в Пловдив и Варна.

Онлайн търговията и банките

Онлайн търговията ще играе все по-важна роля при развитието на пазара на търговски и индустриални площи, коментират от Colliers. Добър пример затова е случващото се с банките. От пет години в региона, а и в последно време в България се забелязва тенденция на затваряне на по-периферни банкови клонове. Едно от обясненията е в ръста на онлайн плащанията – с около 35% за миналата година. От компанията оценяват тази тенденция като оздравителна. Тя няма да повлияе решаващо нито върху нивата на заетост в сектора, нито върху качеството на обслужване на клиентите, смятат експертите.