Делът на собствените марки при млечните десерти расте


За последната година категорията намалява повече в обем, отколкото в стойност


Автор: Боряна Генчева, по данни на Nielsen 26 август 2014



Пазарът на млечни десерти* на българския пазар трайно намаляват в обем. За годината до май 2013 продажбите им в каналите, които "Нилсен България" следи, се оценяват на малко над 1.8 млн. кг и това е спад от 2.4% спрямо предходната година. През следващите дванадесет месеца спадът вече е 3.3%, а количествата – под 1.8 млн. кг.

Развитието на пазара в стойност е по-сложно. През 2013** средната цена на млечните десерти рязко намалява спрямо предишната година - с 34 ст. до 6.52 лева на килограм. Съчетано с количествения спад, това води до минус 7.2% в стойността на продажбите. През следващата година - 2014/2013 г., средната цена на категорията се покачва макар и само с 3 ст. Спадът според "Нилсен" е редуциран до 2.9% и е по-малък от този в обем. Стойността на продажбите в каналите, които агенцията следи, се оценява на 11.6 млн. лева през 2014 г. при 12 млн. лева през предишната година.

Засилена ценова чувствителност
Потребителите на категорията са с изострена ценова чувствителност, съдейки по това, че ръст има при най-евтините сегменти. При млечните десерти се наблюдава ясна тенденция на ръст на продуктите под собствена марка на търговска верига. Средната им цена е 3.07 лв./кг за последния изследван период и е два пъти и половина по-ниска от тази на марковите продукти - 8.47 лв./кг. Делът на собствените марки в обем достига 36% за годината към края на май 2014 г. при 21% две години по-рано. През първата година той е нараснал с осем процентни пункта, през втората – със седем. Делът в стойност на собствените марки също се е удвоил за две години - до 17%. Ръстът през първата година е пет пункта, а през втората – три и половина.

Интересно е, че средните цени и на двата сегмента се вдигат – Private Label десертите с 22 ст. за последните две години, а марковите – с 50 ст.

Заради пренасочването на потреблението към по-евтини собствени марки всъщност средната цена на категорията, макар да се качва през последната година, погледнато в двегодишен период, пада с 30 ст. до 6.55 лв./кг.

Предпочитан е пудингът
Предпочитаният тип млечен десерт е пудингът, чиято средна цена е 3.44 лв./кг и поевтинява постъпателно през последните две години с 28 ст. Делът на пудинга в обем за периода нараства с осем пункта до 43% към май 2014 г. В стойност той е едва на трето място по големина с 23% и ръст от четири пункта за последните две години.
На второ място като най-купувани се подреждат крем-десертите с 29% дял и спад от шест пункта за последните две години. Средната цена тук е 7.81 лв./кг и нараства с шест стотинки за периода. Този сегмент е на второ място по дял в стойност – 34%, като делът му се е стопил с пет процентни пункта.

Въпреки средната си цена от 10 лв./кг и факта, че е нараснала с 30 ст. за последните две години, десертите, чийто тип не е указан, имат 28% дял от продажбите в обем - почти равен с този на крем-десертите. За последните две години той се е стопил с два пункта. Делът им в стойност обаче е 42%, като за последната година е намалял с по-малко от процентен пункт.

Супер-/хипермаркетите са лидер по продажби
Основната закономерност при продажбите на млечни десерти по търговски канали е, че колкото са по-големи магазините, толкова са по-ниски цените им и толкова повече продават.

Над половината от продажбите на млечни десерти се случват в супер- и хипермаркетите (над 300 кв.м). Този търговски канал има 57% дял в обем и 50% в стойност за годината към май 2014., като за последните две години леко губи позиции и по двата показателя. Средната цена в супер-/хипермаркетите е едва 5.76 лв./кг вероятно заради собствените марки.

Големите и средно големите магазини (40 - 300 кв.м) имат дял от 30% в обем и 33% в стойност от продажбите на млечни десерти. За последните две години този канал увеличава важността си с два пункта в обем и един пункт в стойност. Средната цена в него е 7.16 лв./кг.

Делът на традиционната търговия се задържа на 13% от обема на продажбите и 17% от стойността. Средната цена в малките магазини (под 40 кв.м) е 8.50 лв/кг.

* Категорията млечни десерти/пудинги включва всички фабрично пакетирани десерти на млечна основа, готови за консумация, включително и детските. Изключват се всички десерти на основата на кисело мляко.
** Имат се предвид 12-те месеца към май на годината