Веригите в България - тук-там зелено



Автор: Христина Димитрова 23 август 2012



"Пикадили", "Фантастико" и "Карфур" са трите вериги за търговия с бързооборотни стоки в България с най-екологично портфолио, сочи проучване на Световния фонд за дивата природа (WWF). То е проведено в България на принципа на тайния клиент, през май-юни 2012 в софийски обекти на 10 местни и международни вериги за търговия с бързооборотни стоки.

Методологията на проучването, предоставено от WWF България на сп. "Регал", е разработена на базата на аналогично изследване, проведено от WWF - Швейцария, което е било модифицирано за пазарите в България и Румъния.

Лидерът в България обаче е събрал едва една трета от максималния възможен брой точки, който е 18. "Пикадили" има 5.93 точки. За сравнение, румънската верига с най-много точки е Mega Image с 16.23 при максимум възможни 42.

WWF България е разгледала шест основни продуктови категории: риба (замразена и консервирана), кисело и прясно мляко, плодове и зеленчуци, яйца, перилни препарати и тоалетна хартия и книжни салфетки. Проучването е взело под внимание и дали веригата прилага други екологични практики като хартиени и текстилни торбички за пазаруване, контейнери за рециклиране на батерии и отделни щандове за биопродукти. От значение е и дали е проявила "прозрачност и желание за диалог", попълвайки въпросник за асортимента, проследяемостта на продуктите, екологичните политики и наличието на биопродукти, изпратен от WWF. Според организацията нито една от веригите не е отговорила на 40-те въпроса за разлика от румънските им колеги, 40% от които са попълнили анкетата.

Различните продуктови категории и критерии носят различен брой точки според важността им, оценена от WWF.

Замразената и консервираната риба носят общо три точки. Взима се под внимание най-вече какъв процент от предлаганите риби имат сертификат за устойчиво рибовъдство MSC. Повече от 10% от асортимента с такъв сертификат носи максимален брой точки на веригата. Лидер в категорията е дискаунтърът "Лидл", която, макар и с малък асортимент замразена и консервирана риба, предлага два продукта с MSC сертификат.

Киселото и прясното мляко заедно също носят три точки на веригите (по 1.5 точки всяко). От значение е какъв процент от предлаганата продукция е със сертификат за органично производство. Имайки предвид факта, че на българския пазар има само няколко марки биомляко и няма особен избор, коефициентът носи бонус точки по-скоро за това дали веригата изобщо предлага такива продукти на клиентите си. Проучването сочи, че 5 от 10-те разгледани вериги продават биомляко. Освен това веригата получава допълнителни 0.5 точки, ако марките и видовете млека (включително плодови) са произведени в България. Такива са 90% от продуктите. Лидер в категорията е веригата "Фантастико" с 1.5 точки, тъй като повече от 10% от предлагания асортимент е с биосертификат.

Яйцата и сезонните плодове и зеленчуци носят общо четири точки – 0.75 за яйцата, които се присъждат за био- и свободни кокошки, а остатъкът се натрупва от девет вида сезонни за периода май-юни плодове и зеленчуци. Плодовете и зеленчуците са подбрани според това кои са най-често потребяваните и дали тези продукти се отглеждат в България: ягоди, ябълки, картофи, зелена салата, лук (кромид и пресен), репички, моркови, домати, краставици.

Основният критерий, по който се присъждат точки за плодовете и зеленчуците, е дали те са с местен произход или вносни. Най-екзотичната дестинация, от която е имало внос (на лук), е Еквадор.

Най-много точки получават веригите, ако над 75% от даден вид плод или зеленчук е с произход България. При оценката има три степени (до 25%, до 50% и над 75%).

На челните места при плодовете и зеленчуците са "Карфур" (2.28), "Пикадили" (2.18) и "Билла" (2.02).

Перилните препарати включват само праховете и течните препарати. Максималният брой точки - три, се присъжда, ако над 10% от общия брой предлагани продукти имат сертификат за екологично производство. В тази категория "Пикадили" и "Карфур" получават по една точка, защото предлагат препарати с европейски сертификат за екопродукция. Точка е дадена и на "Кауфланд" и "Фантастико" - за немска марка, която също е екологична, но няма такъв сертификат.

Тоалетната хартия и салфетките носят точки, ако са от рециклирана хартия (поне 50% от съдържанието) или от хартия, сертифицирана по FSC. Отново максималният брой точки се дава, ако над 10% от общия брой предлагани продукти има сертификат за екологично производство.

При тоалетните хартии с еднакъв брой точки (0.75) са ЦБА, "Т маркет", "Пени" и "Лидл", тъй като над 10% от общия брой предлагани марки тоалетна хартия са произведени от рециклирана хартия.

При салфетките само три търговски вериги имат такива, произведени устойчиво. Водещи са "Кауфланд" със собствена марка салфетки от 50% FSC и още една от рециклирана хартия. "Метро" получава бонус една точка заради голямото количество салфетки със сертификата FSC (17 вида сертифицирани от общо 44). "Т маркет" предлагат един вид.

Само "Пикадили" и "Фантастико" предлагат на клиентите си алтернатива на найлоновите торбички – и хартиени, и текстилни. Обособени щандове за биопродукти има в "Пикадили", "Фантастико", "Билла" и "Кауфланд". В повечето вериги има контейнери за рециклиране на батерии. Основно предизвикателство към екологичните практики остават огромните количества рекламни брошури, които се печатат на нерециклирана хартия.

Веригите в Румъния
WWF - Румъния, също проведе първото си проучване на екологичните показатели на пазара на дребно на бързооборотни стоки в страната. Авторите на доклада констатират, че търговците на дребно в Румъния са прозрачни, пренебрегват местните производители и макар да обявяват загриженост за околната среда, това не личи на практика от съдържанието на рафтовете в магазините. Според проучването 30% от плодовете и зеленчуците в най-големите магазини в Румъния са вносни, а при млякото това достига 50% и тенденцията не е благоприятна за румънските производители. Нито една от 10-те вериги, анализирани в изследването на WWF, не успява да получи и половината от максималния брой възможни точки. Най-висок процент от общата оценка получава Mega Image (част от Delhaize, която притежава и "Пикадили" в България) (42.92%), следвана от Billa (39.11%), Lidl (33.63%), Kaufland (28.18%), Auchan (17.26%), Carrefour (17.17%), Cora (15.38%), Real (13.89%), Pro (10.54%) и Penny (8.57%).
Някои от най-важните резултати са:
-Прозрачност: четири от 10 компании са отговорили на въпросника на WWF
-Достоверност: данните от изследването на WWF се различават от данните, споделени от някои от веригите
-Търговията с яйца изглежда най-зелена, млякото получава средна оценка, а плодовете и зеленчуците, рибата, перилните препарати и хартиените продукти печелят червен картон
-Нито една от 10-те големи вериги супермаркети в Румъния не продава плодове или зеленчуци от румънски биологични производители
-Само три от 10 търговци на дребно продават замразени или консервирани риби, сертифицирани по MSC. Само два от 10 търговци предлагат сертифицирани биологични перилни препарати.