Впечатляващ ръст при бонбоните за кашлица и гърло
Продажбите на твърди, меки и дъвчащи бонбони като цяло вече излизат на плюс
Продажбите на захарни бонбони нарастват за годината до май 2015 г. в сравнение с предшестващите 12 месеца. Особено значим е ръстът при твърдите бонбони, които по данни на "Nielsen България" генерират почти 8% увеличение в обем и 10.5% в стойност. За сравнение - през предишните 12 месеца продажбите им са имали лек спад от 0.7% в обем и 0.2% в стойност. Ръст, но по-малък, за годината до май 2015 има и при меките и дъвчащите бонбони - с 2.3% в обем и с 3.5% в стойност. Предишните 12 месеца пазарът им е бил с 5% надолу в обем и с 0.4% в стойност спрямо предишния период. Динамиката е свързана и с увеличение на средната цена на двата сегмента - с 3% три твърдите бонбони до 12.83 лева на килограм и с 6% при меките до 12.63 лева на килограм. В категорията твърди бонбони Nielsen следи фабрично пакетираните твърди захарни бонбони, освежаващите дъха и бонбоните с твърда повърхност и дъвчаща сърцевина. При меките разнообразието е голямо, на няма данни от детайлната сегментация.
Бонбоните за кашлица и гърло
имат половината от пазара на твърди бонбони. За последните две години относителният им дял е нараснал с пет пункта до 51% в обем и с шест пункта до 48% в стойност. Междувременно цената им се е увеличила с 6% (75 ст.) до 12 лева за килограм. Точно с толкова позиции губят обикновените твърди бонбони. Делът им за последния изследван период пада до 42% в обем и 32% в стойност. Това преориентиране е свързано и с известно поскъпване, тъй като обикновените твърди бонбони имат средна цена от 9.80 лева на килограм, която намалява с 2% (16 ст.). Бонбоните за освежаване на дъха запазват относително постоянен дял в обем от 5%. Делът им стойност намалява с един пункт до 15% заради намаляването на средната цена с 2%, или 45 ст., до 42.72 лева на килограм. Стабилни почитатели имат и бонбоните с твърдо покритие и дъвчащ център - с аромат на плод и вино и на дъвка и ликьор. Относителният им дял се запазва на 2% в обем и 5% в стойност. Средната цена на тези бонбони е и най-висока от изследваните сегменти - 26.22 лева за килограм.
Най-продаваните са твърдите бонбони в плик
За последните две години делът на твърдите бонбони в плик нараства с три пункта в обем до 84% за пазара и в шест пункта в стойност - до 60%. Средната цена на сегмента се е увеличила с 13% до 9.30 лева на килограм. Леко намаление се наблюдава при твърдите бонбони в ролки - с два пункта в обем до 10% и с три пункта в стойност до 21%. Средната цена на този сегмент е 26.70 лева на килограм и за последните две години се увеличава с 5%. Най-скъпият сегмент - кутиите, запазват дела си от 5% в обем и 15% в стойност. Те поевтиняват с 3% до 34.27 лева за килограм.
Предпочитанията се изместват към по-големите опаковки.
Бонбоните между 50 и 100 г, които са традиционен лидер в обем, вече са и сегментът с най-голям относителен дял в стойност. През последните две години делът им е нараснал с 3 пункта в обем до 62%. Средната им цена се е увеличила с 15% до 9.96 лева на килограм, което ги прави и най-поскъпващият сегмент в категорията, представена в грамаж. В резултат делът им в стойност се е увеличил със седем пункта до 48%. Точно с толкова са се свили позициите на бонбоните под 50 г. За последния изследван период те имат 15% в обем и 39% в стойност. Бонбоните в опаковки над 200 г също бележат леко увеличение за сметка на тези между 100 г и 200 г. Пазарният дял на всеки от тези два сегмента обаче е под 10%.
Големите магазини са най-важни за продажбите
Около 85% от продажбите в обем и 80% в стойност и на твърдите, и при меките и дъвчащите бонбони минават през хранителните магазини. С най-голяма тежест са обектите между 40 и 300 кв.м, чийто дял се увеличава. През тях минават около една трета от продажбите на тези продукти изобщо. При твърдите бонбони втори по значимост са малките магазини до 40 кв.м, а при меките и дъвчащите - супермаркетите. Относителният дял на супермаркетите в категорията бонбони или стагнира (при меките и дъвчащите бонбони), или намалява според данните на Nielsen. Намаляват и важността за продажбите на традиционните магазини. С общ дял от около 10% са будките, специализираните магазини за алкохол и удобните магазини. При меките и дъвчащите бонбони те стават все по-важни. Аптеките също стават все по-значими за продажбите на бонбони, най-вече на твърдите. Делът им обаче е под 10%.