Регистрация

Анализът на данни не е самоцел, а средство

Бизнесът разполага с много данни, но не знае как да ги използва ефективно, смятат участниците в дискусията по проблемите на Big Data

Автор: Жана Чанкова 16 декември 2016

Фотограф: Регал

Фотограф: Регал

Данните, с които разполага ритейл бизнесът в България, са в огромни количества, но не се използват ефективно. Търговците не трябва да ги анализират самоцелно, а в полза на конкретни бизнес цели. Умението за работа с big data ще става все по-ключово предимство в търговията на дребно, а инструментите за анализ и прогнозиране – все по-умел помощник на мениджмънта при вземането на решения. Това бяха някои от основните изводи, около които се обединиха участниците в дискусията "Big Data – какво представляват и знаем ли как да ги използваме", модерирана от Радослав Николов, изпълнителен директор на SAP Labs България, на конференцията Retail in Detail 2016: Connected for Success, организирана от сп. "Регал" и GfK.

Big Data са просто данни

казва Али Пирзада, старши мениджър в Ernst & Young - България. Всяка индустрия разполага с огромни количества информация, обяснява той. Както в глобален план, така и на българския пазар в частност компаниите са поставени в условията на все по-бързо растяща конкуренция и непрекъснато свиващите се маржове. Това накара бизнеса напоследък все повече да се замисли как да използва данните, с които разполага, по възможно най-добрия начин в своя полза. За да е възможно това обаче, на първо място компаниите трябва ясно да знаят какви са плановете и целите им, как изглеждат пазарът и конкурентите му, обяснява Пирзада.

Един и същ размер информация може да се смята за голяма или не, в зависимост от мащабите на компанията, смята Христо Хаджиченев, съосновател и изпълнителен директор на A4E. Според него Big Data описва всякакъв размер от данни в дадена организация, който надхвърля човешките възможности за обработка и анализ при вземане на решение.
Данните са важен актив и средство за вземане на решения. За съжаление обаче в България

Ритейлът не ползва ефективно

възможностите, които му предоставя голямото количество информация, което държи в ръцете си, казва Андрей Евтимов, изпълнителен директор на "Доверие Брико". В момента търговците акумулират и поддържат огромни бази, събирани през множество канали – транзакциите в онлайн и реалните магазини, поведението на клиентите в търговските обекти, сделките по картите за лоялност и пр. Тази информация се анализира в много малка степен, казва Евтимов. Почти нулева е активността по създаване и изпращане на индивидуални предложения към клиентите, смята мениджърът. Според него все още е слабо и използването на данните за анализ на ефективността на рекламните активности и реалния им ефект върху продажбите. Пропуснати шансове има и заради липсата на анализи за заетостта на служителите, казва той.

Българският ритейл дори не осъзнава мащабите на възможностите, които данните, с които разполага, могат да му дадат за подобряване на бизнеса, казва Али Пирзада. Местният пазар е лимитиран, така че ръстът в продажбите също е ограничен. Данните биха могли да се използват за подобряване на вътрешната ефективност по отношение на складови наличности, веригата на доставки и пр., както и за подобряване на процесите вътре в организацията.
Участниците в дискусията бяха единодушни, че не липсват

Препятствия пред бизнеса

с бързооборотни стоки в тази насока. Според Андрей Евтимов основният проблем се крие в човешкия фактор. Част от мениджърските екипи в търговските компании все още не осъзнават необходимостта от използването на тези данни, смята той. Проблемът не е толкова във възможностите за обработката им от хард- или софтуерна гледна точка, а в това, че няма кой да разбере и разчете подобни анализи. Важно е да си поставим въпроси, на които да търсим отговори, да дефинираме ясно нуждите на data анализите, които да ни помогнат да вземем по-добри решения, казва той.

Евтимов посочи феномена paralysis analysis – свръхпроизводство на анализи и отчети, сред които вземащите решение в края на краищата изгубват основната нишка като често срещана пречка за мениджмънта. Личният усет, мениджърските умения и интуиция са нещо, което не може да се вкара в алгоритъм, казва Евтимов. Това е разбирането на изводите и резултатите. Важно е да се обучават специалисти, които да бъдат посредници между чисто технологичната обработка и анализа на данните, от една страна, и бизнес прочита на резултатите, от друга, смята той.

Анализът на данни трябва да е подчинен на основната цел - вземането на решение, казва Али Пирзада. Той посочи, че отчетите и показателите, извлечени от данните, трябва да са различни за всяко ниво на управление. Информацията, която иска да види главният изпълнителен директор на компанията, е много по-различна от тази, която е нужна и полезна на бранд мениджъра например, казва Пирзада.

При малките и средни компании

използването на инструментите за анализ е особено важно, смятат експертите. Според Христо Хаджиченев проблемът при тях е прекалено малкият административен капацитет за разлика от големите корпорации, където на това са посветени отделни екипи. Именно поради тази причина малкият и средният бизнес трудно може да работи с аналитични инструменти. Тези компании имат нужда от готов измерим краен резултат - нещо, което веднага да могат да приложат в практиката, казва Хаджиченев.
Дискусията засегна и друга ключова тема, свързана с анализа на данни -

Защитата от измами

В света няма нито един бизнес, който не е изложен на измами, пробойни има при всяко звено от веригата, казва Пирзада. Според Хаджиченев превенцията от измами е един от топ приоритетите на мениджърите в региона.
Инструментите за predictive modeling са важно средство за подобряване на анализа на веригата на доставки, смята Пирзада. В обект на търговец установихме наличието на два успоредно работещи касови апарата – единият е свързан с данъчния регистър, а другият – не. Той също издава касови бележки, но те не са финансови документи. Клиентът обаче няма как да знае това, разказва консултантът. При подобни рискове е добре да се изгради модел за наблюдение на касовите транзакции в точката на продажба. Разнообразието от инструменти за прогнозиране е огромно и обхваща всички аспекти – от продажбите през управлението на веригата на доставки до финансовите анализи и проверките на служителите, казва Пирзада.
Според Андрей Евтимов

Обменът на информация с партньорите

по цялата верига би подобрил ефективността на бизнеса. Много скоро засилената конкуренция ще принуди българските търговци да комуникират активно със своите доставчици, обясни мениджърът. Ефективната комуникация между двете страни е особено важна при решаването на един наболял в момента проблем – връщането на стоки от клиентите, смята Евтимов. Нужно е и двете страни да работят заедно за изясняване причините за това, казва той.

Не се притеснявайте да предоставяте колкото се може повече данни и най-вече изводите от анализа им на партньорите си – както на доставчиците, така и на клиентите, казва още Евтимов. Когато клиентът е купил нещо на промоция или е използвал персонален талон, получен на базата на индивидуално предложение, защо да не го види отпечатано върху касовата си бележка. Важно е да споделим с клиента ползите, които получава, казва мениджърът.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души