Регистрация

Мирослава Георгиева, GfK: Новите потребители или какво е да си свързан с интернет

Новите потребители разбират свободата като удобство, водят живот на скорост и искат персонализация на технологиите

Автор: Мара Георгиева 29 ноември 2016

Фотограф: Цветелина Белутова [Капитал]

Днешните, свързани с новите технологии, потребители са различни от предишните поколения клиенти. Те не просто използват новите технологии, а ги приспособяват към всеки аспект от живота си. За бизнеса ще бъде голямо предизвикателство да издържи на темпото им. Това обобщи Мирослава Георгиева, ръководител дивизия "Потребителски преживявания" в GfK Bulgaria, по време на 11-ата годишна конференция Retail in Detail на тема "Взаимната свързаност като фактор за успех", организирана от сп. "Регал" и GfK.

Силите, които определят различното бъдеще

За да разберем новия тип потребители, трябва да се обърнем към бъдещето, за да видим какви хоризонти ни отваря то и кои са силите, които ще определят живота ни до 2025 г., заяви Мирослава Георгиева. Първият фактор според нея е урбанизацията. Георгиева цитира данни на ООН, според които през 2016 г. 50% от хората в света живеят в градовете, но прогнозата е този брой да се увеличи от два до три пъти до 2025 г. В България според Националния статистически институт 70% от населението е градско – резултат от масовата индустриализация, а прогнозата на ООН е този процент да достигне 80 до 2025 г., посочи Мирослава Георгиева.

Навлизането на все повече жени в работната сфера е втората сила, което ще оказва влияние занапред, посочи Георгиева. По думите й повече от милиарди жени ще излязат на пазара на труда до 2025 г. по данни на ООН, като по-голяма част от тях ще са от развиващите се страни. Според EU Strategy 2020 една от целите на българското правителство до 2020 г. е заетoстта сред жените и мъжете в страната на възраст между 20 и 64 г. да достигне равнище от 76% (към 2015 г. заетите жени са 63.8%, а заетостта сред мъжете е 70.4%), като голяма част от заетите жени ще бъдат в т.нар. административни професии, каза Мирослава Георгиева.

Третата сила е затлъстяването на населението – милиарди са хората в света, които страдат от затлъстяване или прекалено високо тегло, каза Георгиева. Според Световната здравна организация 57.9% от населението в България на и над 20 години е с извъннормено тегло, а 23.7% - със затлъстяване. Всичко това означава натиск върху здравната система плюс нужда от превантивни мерки за борба със заболяванията, породени от наднорменото тегло. Въпреки регулациите и целите за здравословен режим на хранене това засега не дава успех. Изводът е, че в бъдеще ще има много градски и много пълни хора, обобщи Мирослава Георгиева.

Друг фактор с влияние върху бъдещето са дроновете. При това не дроновете от шпионски филми, а тези, чието използване се свързва с поддръжката на градовете и инфраструктурата, уточни Георгиева. И обобщи: Нашите потребители днес се намират между два свята, в период на преход. Осем години разделят света от времето на глобалната икономическа криза. В същото време все повече хора вярват в по-светлото икономическо бъдеще, но 2008 г. (началото на кризата) все още хвърля сянка. Резултатът е, че не можем да стигнем нивото на потребителския климат, характерно за времето преди кризата.

Отношението към технологиите

По думите на Мирослава Георгиева осем години ни делят и от масовото навлизане на смартфоните във всекидневието. Сред техните най-големи фенове е поколението постмилениум (родените преди 20-25 години), което ще бъде в активна възраст към 2025 г. Да си винаги свързан с интернет донесе огромни ползи на потребителите и предизвика фундаментални промени в тяхното поведение, обобщи Георгиева.

Отношението на потребителите към технологиите обаче се променя. Движени от мотивацията заради статуса да имат най-новото постижение на електрониката, те все повече забравят за технологията сама по себе си и търсят нейната интегрираност в развитие, така че употребата й да бъде по-лесна, обобщи Георгиева.

Други характерни черти на "свързаните потребители" са, че те прегръщат свободата, разглеждана като удобство, живота на все по-бързи обороти и близостта между хората. И точно с това трябва да се съобрази бизнесът, който предлага продукти и услуги, заяви Георгиева.

Според глобално изследване на GfK в над 70 държави сред основните ценности в живота на потребителите е свободата на действие и на мислите. Свободата минава или се префасонира през формата на удобството. Например основният фактор за избор на смартфон е удобството и леснотата на ползване. Свободата като удобство става все по-централна тема, обобщи Георгиева.

Когато излизат от дома си, първото, което вземат със себе си хората на възраст между 15 и 29 години, не е портфейлът, а мобилният телефон. Основният движещ фактор за тях е контролът по отношение на други устройства, които улесняват живота и освобождават времето им за по-важни неща. Тази обвързаност предопределя и тяхното поведение. Голяма част от консуматорите стават изключително нетърпеливи и съвсем не са готови да се жертват, ако продуктите не са лесни за персонализиране, посочи Мирослава Георгиева.

Смартфони, умни часовници, контрол на битови уреди чрез интернет технологии освобождават времето за неща, които са важни за хората. Технологиите контролират средата, улесняват и управляват живота на "свързаните потребители", обяви Георгиева. Според нея технологиите не са просто сами за себе си, а с човешки лица.

"Животът на скорост" е друга характерна черта за "свързаните потребители". "Темпото няма да се забавя, тъкмо обратното – оборотите ще се увеличават. Да си модерен и забързан се превръща в социална монета, която е ценностно определена. Неприлично е да кажеш, че не си зает, че имаш много време", каза Георгиева. Времето за реакция се съкращава, секундите за незабавно реагиране на даден импулс намаляват. Скоростта на живота се доближава до скоростта на светлината. Затова е важно в тази забързана среда да предадем смислено нашето послание на потребителя, смята Мирослава Георгиева. И прогнозира, че за бизнеса ще става все по-трудно да задържа вниманието на своите клиенти, когато иска да им продаде нещо.

Следваща отличителна черта на съвременните потребители е желанието за връзка между хората, което нараства все повече и повече. "Близостта или принадлежността към дадена група не е ново явление. Нашият забързан потребител, който иска да изглежда винаги зает, също така иска да не бъде толкова често откриван", заяви Мирослава Георгиева. И цитира изследване на GfK, според което голяма част от тийнейджърите вече нямат желание да бъдат константно свързани с технологии и намираеми във всеки момент. "Сложен е нашият потребител", обобщи Георгиева.

По думите й важно обстоятелство в живота на "свързаните потребители" е желанието за близост. Нараства броят на едночленните домакинства – според последното преброяване в България такива са 30% от домакинствата. В същото време нараства и желанието за близки отношения, както и търсенето на начин да избягаш от самотата. В Корея чрез лайф стрийминг видео хора готвят определени ястия и се хранят, гледайки се един друг, за да имат компания по време на ядене, даде пример Мирослава Георгиева. Според нея нараства тенденцията все повече хора да стават част от групи с общи интереси, чувства и желания. Във време на урбанизация в градските райони желанието за близост ще се проявява чрез все повече персонализирани съобщения. Микромобилността ще бъде все повече насочена към отделния човек, обобщи Георгиева.

"Нашият свързан потребител е много жив, все повече представен в нашата реалност. Важно е да се разкрие как точно е свързан, как да иновираме, как да комуникираме с него, тъй като нашият успех в бъдеще зависи от това доколко добре го разбираме", заяви Мирослава Георгиева. Според нея повратна точка в този път е движението от технология сама за себе си към технологии, напълно интегрирани в живота на потребителите. "Технологиите не са просто сами за себе си, а с човешки лица. Нашите жилища са по-скоро функционални, отразяват нашия начин на живот, те са уютни, но дали предусещат нашите нужди. Умният дом, в който подът усеща дали някой е паднал или нещо е счупено и изпраща съобщения за това, става все повече част от ежедневието. Или хладилникът, който ни казва кога ще останем без бира и напомня, че трябва да си поръчате нова доставка, даде примери Георгиева. Според нея, фирмите, които предлагат продукти и услуги, трябва да умеят да предвидят от какво имат нужда "свързаните потребители", какво очакват и как могат да им го предоставят.

"Съвременният потребител разбира свободата като удобство, води живот на скорост и иска персонализация на технологиите. Това са нашите три полета, които би трябвало да увеличат шансовете ни за успех. Бъдещето е на умните, а не на най-силните", обобщи Мирослава Георгиева.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души