Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Половината от седмичните разплащания на "Лидл" са към български фирми в левове

Работата за глобална марка е не само шанс за увеличаване на обемите, но и задължение за доставчика, каза Милена Драгийска, изпълнителен директор на "Лидл България"

Автор: Боряна Генчева 15 ноември 2016 , 4 коментара

Работата за глобална марка е не само шанс за увеличаване на обемите, но и задължение за доставчика, каза Милена Драгийска, изпълнителен директор на "Лидл България"

Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Ако трябва да обобщим на какво се дължи сравнително успешното позициониране на бизнес модела "Лидл", на първо място бихме поставили прецизната експанзия. На второ е всекидневната работа по оптимизация на вътрешнофирмените процеси. Третият фактор за успех са нашите служители. И четвъртият - качеството, което в аспекта на продуктите на добра цена занимава байерите ни всекидневно. Това каза Милена Драгийска-Денчева, изпълнителен директор на "Лидл България", в презентацията си за устойчивото развитие на малки и средни български компании заедно с "Лидл България" на конференцията Retail in Detail 2016.

Благодарни сме не само на нашите клиенти и служители, но и на всички наши партньори, благодарение на които "Лидл" в България е това, което е, добави тя. И акцентира, че за търговската верига са важни не само големите производители и големите партньори, а и малките и средните предприятия, при цялата условност на тази дефиниция. Важността им за българската икономика лекторът илюстрира с факта, че те произведат около 60% от БВП в страната и около 75% от заетостта е концентрирана в тях. Малките и средните фирми са гъвкави, иновативни и често при тях възможностите за оптимизация на разходите са доста по-големи, отколкото в големите организации.

Милена Драгийска подчерта, че желанието на множество български компании да доставят за глобалната марка "Лидл" е не само шанс за увеличаване на обемите. То е и

Задължение за доставчика

на стоки и услуги, без значение дали той е с български произход, или идва от чужбина, дали е малък, среден или голям. Не можем да сме по-снизходителни към единия или по-взискателни към другия, защото отговорността ни към клиента е обща и тя е еднаква навсякъде. А грешка на мениджмънта в една държава, допускането на риск за потребителите при днешните глобални връзки и технологично развитие означава с висока скорост да се разпространи една криза за всички 27 държави, в които "Лидл" оперира с над 10 000 магазина.

Милена Драгийска увери, че "Лидл" прилага еднакви критерии и изисквания към всички свои партньори. За компанията са еднакво важни и количествената, и качествената стабилност, и наличието на сертификати. Освен това подписват с доставчиците си и eтични правила за съвместна работа.

Стремежът ни обаче е да растем заедно, каза тя. Нямаме проблем да започнем работа с един малък доставчик и заедно с него да очертаем перспективите. Да се учим един от друг, защото доставчикът е доста по-голям експерт в малката ниша, в която произвежда, отколкото ние. И крайната ни обща цел е дългосрочно да постигнем известната формула на win-win взаимодействие.

Милена Драгийска подчерта, че

Моделът на собствените марки

е ключова възможност за устойчиво сътрудничество между "Лидл България" и малките и средните предприятия. В "Лидл" света собствените марки заемат голямо място в стоковата наличност и върху тяхното развитие е поставен фокус. Освен това чрез модела на собствените марки експортните перспективи са логично възможни, и то в много по-голям мащаб. Тъй като става дума за продукт с марка, налична и на останалите 26 пазара, в които "Лидл" оперира, доставчикът може да получи шанс да изнася и на тези пазари. Това не е само възможност за количествено нарастване, но и за непрекъснат трансфер на ноу-хау, каза тя.

Изпълнителният директор на "Лидл България" добави, че имат устойчив интерес да работят с

Доставчици, с които са започнали работа от самото начало

Двадесет и три процента от българските фирми, с които компанията е тръгнала в началото, са нейни партньори и днес. Милена Драгийска предположи, че очакванията вероятно са процентът да е по-висок, и обясни защо това не е възможно. При навлизането на нов пазар въпреки предварителните проучвания степента на уцелване вкуса на потребителя е много ниска. В някои държави в рамките на две години над 90% от асортимента е променян изцяло. Освен това не всички доставчици успяват да отговорят на очакванията, на търсенето и на темповете на нарастване, което в случая е от 14 на 82 магазина в рамките на шест години. Редица доставчици, стартирали сътрудничеството с "Лидл" с един-два артикула, вече доставят над десет. Което означава, че тези фирми са увеличили портфолиото си и като качество покрай увеличаването на броя на предлаганите артикули, и като количество покрай нарастването на броя магазини.
Драгийска подчерта, че

"Лидл България" е отворена и за нови доставчици

които отговарят на критериите им. Сред тях е покриването на определени стандарти, издържани одити в качествено и в хигиенно отношение. За двете години от октомври 2014 г. до октомври 2016 г. "Лидл България" е листвала 74 нови български доставчици. От тях 21 са на плодове и зеленчуци - малки и средни предприятия, които участват с по един-два артикула.

За същия период присъствието на стоки от български производители в постоянния асортимент се е увеличило с 30%, а за акционния асортимент (различните in/out акции, българската биоседмица, XXL седмицата) този процент е 43.

В крайна сметка делът на разплащания на веригата към български фирми в левове е 50-51% седмично, като варира според седмицата. Това е делът, който остава в страната след взаимодействието, което има "Лидл България" с партньорите си, добави Милена Драгийска.

Като условие за съвместната работа с доставчиците от "Лидл" изтъкват

Оптимално съотношение между качество и цена

което е най-важно и за клиентите. Стараят се да предложат прилична селекция от необходими продукти. В същото време те представляват голям избор благодарение на политиката с ин/аут артикули. Държат продуктите да са в наличност. И се опитват да разнообразяват асортимента, като разработват нови и нови продуктови категории. Целта е чрез тях да се отговори на очакванията на потребителите, които в България са особено ориентирани към новото и модерното.

На контрола върху качеството се гледа много сериозно, каза мениджърът на "Лидл". Фокусът е върху него в рамките на целия процес на доставка – от възникването на продуктовата идея, през разработването й. Преди да се стигне до листване на даден продукт, се проверяват мострите. След листването също се правят дегустации, купуват се продукти от конкурентите, за да се правят сравнителни анализи. Проверките както по органолептични свойства, така и по лабораторни изследвания са редовни.
Ако след всички тези проверки един продукт се е доказал в работата си с "Лидл България", той има шансове да излезе и на чуждестранен пазар.

Успешните кампании

от гледна точка на "Лидл" са успешни и за нашите партньори, добави лекторът. Тя посочи няколко актуални примера, при които продажбите на определени артикули са нараствали с фактори от 2.5 до почти 5 В случая продуктите не просто са сложени на рафта като "ново в асортимента", а зад тях стоят изчистени концепции. Изработването на концепция отнема време, но когато е цялостна, води и до по-голям успех за доставчика, добави тя.

При кампанията за марката "Пилос" продуктите са единствено от български производители. През миналата година част от тях са стартирани като "Делукс" продукти в рамките на великденски и коледни кампании. После са оставени в асортимента. Днес тези продукти фигурират и в аукционните асортименти за "Делукс" в няколко европейски държави.

Друг пример е новата зона "Деликатека", в която се представят традиционни български месни произведения, нарязани в защитена среда, на девет компании. В рамките на два месеца продажбите им са нараснали 3.6 пъти.

При компанията "Мениджър Свежест" също се партнира най-вече с малки и средни български производители на плодове и зеленчуци. След почти двегодишни усилия и работа по сортове и количество на този етап 70% от доставчиците в тези две категории целогодишно са български. Кампанията "Вкусният хляб не стига цял до вкъщи" е пример за работата с българския производител "Симид". Негови са 12 от 30 артикула, а на чуждестранните доставчици се падат средно по два.

Нова е кампанията за българското вино, в рамките на която се представят продукти на 17 малки изби от различни краища на страната, десет от които нови като партньори за "Лидл". За две седмици продажбите на тези вина от традиционни български сортове са надминали като средни бройки на магазин продажбите на френско вино от френската седмица. "Ретро" - седмицата представя познати и обичани от миналото продукти с български произход.

Партньорството с "Лидл България" е взискателно. То налага непрекъснато да си във форма, непрекъснато да търсиш иновации, непрекъснато да трябва да усъвършенстваш ефективността при управлението на своите ресурси. Това правим и ние вътрешнофирмено и няма как да не го искаме от партньорите си, каза Милена Драгийска.

Събития
Износ на нови пазари - курс за произвдители

Износ на нови пазари - курс за произвдители

- Стратегия и операции
- Правна рамка
- Финанси

Нехранителните стоки - с нови по-високи цени през ноември Поскъпват и три от четирите млечни категории в кошницата на тайния клиент
Намалява потреблението на зехтин и олио Зехтин се купува повече в модерната търговия, олио - в традиционната
"Македонската "Алди" влиза в България Хард дискаунтърът "КАМ Маркет" започва да открива магазини в София