И в Кипър перат с български прахове
Балансът цена - качество и доброто брандиране разширяват мястото на BG препаратите на пазара на острова
Рекламният плакат и "заредената" със "Савекс" пералня посрещаха още с влизането в Super Discount Store в Никозия по време на промоционалната кампания на българския перилен препарат в края на февруари.
Фотограф: Имран Сайед
"Савекс" оглавява листата на българските топ-продажби във веригата Super Discount Store в Кипър.
Фотограф: Регал
Фотограф: Имран Сайед
Фотограф: Имран Сайед
Българската компания "Фикосота" присъства на щандовете в Кипър с разнообразие от свои артикули.
Фотограф: Имран Сайед
Личните търговски пристрастия на Цветелина Стаменова, собственичка на български магазин в Никозия, са за продуктите с марката "Медикс Алвина".
Фотограф: Имран Сайед
Български препарати в българския магазин "BG Zaria" в Ларнака.
Фотограф: Имран Сайед
Българските перилни препарати и омекотители все повече стават едни от най-разпространените,
Разпознаваеми като марки и търсени български стоки
в Кипър, показват наблюдения на компании в бранша, изразени пред "Регал".
Редица български или специализирани за български стоки магазини на острова предлагат български прахове и течности за пране. Най-много място им отделят търговските обекти на Super Discount Store. Веригата разполага със 7 магазина в различни градове на острова, два от които открити през март. Български перилни и почистващи препарати се продават и в двата магазина на международната верига Intermarket Europe, която е специализирана в български, румънски и полски стоки на достъпни цени. Има ги и на рафтовете на магазина BG Zaria, който от осем години е събирателно място за сънародниците ни в Ларнака. Продават се много добре и в действащия само от една година специализиран магазин за български козметични, перилни и почистващи препарати в Никозия, каза собственичката му Цветелина Стаменова. Поръчки идват и от крайбрежния град Лимасол чрез онлайн магазина, който тя откри на www.anthicosmetics.com.
Българските перилни препарати присъстват на кипърския пазар в широка гама. "Фикосота" е представена на първо място чрез нейната марка №1 – Savex, прах и течен препарат за пране в различни разфасовки и аромати. Продават се също прахът за бебета Teo bebe, омекотителите Semana и Savex Soft в многообразие от аромати. "От пет години представляваме "Фикосота" като официален вносител в Кипър и сме много доволни от търговското си сътрудничество", каза за "Регал" Иремия Разван, директор продажби на Super Discount Store.
По-отскоро и с по-ограничен асортимент на пазара в Кипър започва да се налага и фирма Mexon с нейните марки перилни препарати и омекотители Medix, Alvina и Lex, казва Цветелина Стаменова, техен единствен вносител в Кипър. На местния пазар се предлагат и продукти на "Булеко 2000".
Лидер в продажбите е Savex,
като се търси и прахообразен, и течен. Прахът за пране Savex оглавява топ листата за продажби на български продукти на Super Discount Store, а веригата предлага стоки от над 15 български компании, като всяка година продажбите му растат, посочи Иремия Разван. Купуват го не само българите, но и представителите на другите националности на острова.
По информация на Разван най-предпочитани са опаковките на Savex от 4 кг и от 10 кг. Изборът дали прах или течен е повлиян най-вече от търговците. "Това, което обявим на промоция, това се купува", казва Иремия. На кипърския пазар масово се пазарува по промоция. През февруари промоакцентът е върху течния Savex и той е бил по-търсен.
Течните перилни продукти по принцип се купуват повече в Кипър заради "спецификата" на прането, коментира Цветелина Стаменова. Дългото и горещо лято на острова налага леки дрехи и честото им пране. Затова кипърските домакини търсят перилни препарати с олекотена формула, която да щади и да не изтощава тъканите, коментира тя. Затова, макар да продава Savex и като прах, и като течност, тя дава предимство на втората му форма. Много добре вече се възприемат и течните перилни препарати на Mexon - Medix и Alvina.
Българските омекотители също са много популярни
заради наситения и траен аромат, който придават на прането. "Случва се кипърски домакини да питат съседките си българки с какво перат, че така ухае прането им", се усмихва Светла Борисова, собственичката на българския магазин BG Zaria в Ларнака. Фаворити на клиентите са омекотителите на "Фикосота" (Semana и Savex Soft). Дълготрайният мирис прави търсени и омекотителите Alvina на Mexon. По-малък е интересът към Lex на същата фирма, който е по-евтин, но с по-нетраен аромат.
Българските продукти печелят в конкуренцията на кипърския пазар с
Доброто си съотношение цена - качество
казват търговците. "Ключово е да се намери добър баланс между цената и качеството и да се направи добро брандиране", казва Иремия Разван.
Нашите продукти са много конкурентни като цени при много много добро качество, изтъкна и Цветелина Стаменова. Перилните препарати са по-евтини от масово разпространения тук "Ариел", но не отстъпват като качество на известните международни марки. Българският препарат за черни дрехи се конкурира успешно с "Первол" като качество при много по-ниска цена. Savex например, течен в бутилка от 1.5 литра и прах в 2-килограмова разфасовка, се продават за 3.40 евро (2.99 евро по време на февруарската промоция). Трилитровата опаковка на течния препарат за пране с омекотител Medix Alvina струва 5.80 евро. С тази цена за качествената си 4-степенна система за действие срещу замърсяванията по дрехите, запазването на цвета им и ароматизирането им всички продукти от тази серия намират добър прием сред купувачите, твърди Цветелина. Омекотителите – Lex, Semana и Alvina, са на цена от 1.40 евро за 1 литър до 3.40 евро за 2 литра.
Светла Борисова е съгласна, че българските перилни препарати са с много добро качество и по-евтини, но, тъй като не е директен вносител, не вижда голяма разлика в цената спрямо останалото предлагане в категорията на кипърския пазар.
Въпреки икономическата криза и трудностите в Кипър през последните три години разширяването на позициите на българските перилни препарати на острова се смята за постижение, защото местните потребители са консервативни, отчитат търговците. Според тях българските продукти се купуват основно от сънародниците на острова, но нараства и потреблението сред местните жители.