Свят

Бум на български козметични магазини в Кипър

Бранислава Бобанац, Кипър 02 юни 2015, 08:00

"Кипър тепърва ще се напълни с български козметични продукти", казва Цветелина Стаменова, собственичка на най-новия магазин за българска козметика в Никозия. Високо качество, натурални съставки, разнообразен асортимент, приемливи цени - това са конкурентните предимства на продуктите за лице и тяло, произведени в България. Именно те правят българската козметика все по-търсена, единодушни са представителките й на острова на богинята на красотата и любовта Афродита.

В последната година в Кипър се наблюдава "бум" на български магазини за козметика. При това те се "нароиха" в разгара на икономическа криза и при намалено потребление в страната. Всъщност, точно кризата отвори пазарната ниша за българската козметика. Условията сега са трудни за правене на бизнес, но дават и преимущества, смятат българските бизнесдами. Заради намалелите си финансови възможности клиентите търсят оптималното съчетание "качество – цена".

Българската козметични продукти отговарят точно на това търсене

"Рефан" например, вече има верига от пет магазина в Кипър. Козметичната фирма стъпи на острова още през 2012 г., чрез официалния си представител българката Татяна Нановска-Филипу. Последният й засега магазин бе открит през декември 2014 г.

За малко повече от година във верига се превърна и "Rosesense of Bulgariа". Под това име през март 2014 г. Константина Генова, собственичка на "C. Genova Cosmetics Ltd", откри в центъра на Никозия първия си магазин. През тази година вече има още два - в богатия крайбрежен град Лимасол и в Пафос. Чрез "Rosesense of Bulgariа" в Кипър се представят шест български козметични фирми. Константина започва бизнеса си с "Биофреш" от Пловдив, чийто официален представител е, и софийската "Дори лукс". За нея, както и за производителя на етерични масла фирма "Икаров", младата българка държи изключителните права за Кипър. Единствено тя внася тук и продукти на пловдивската "Body Beauty". Работи успешно също с "Българска роза", Карлово и "Зорница", Казанлък.

През март тази година в Ларнака специализиран магазин отвори и "Българска роза", Карлово. "Казва се "Roza Shop" заради името на фирмата и защото продавам продукти на основата на розата. Не е кръстен на мен", казва собственичката му Роза Михайлова.

"Арома" навлезе активно на острова благодарение на търговския нюх на Цветелина Стаменова. Нейният магазин за българска козметика в Никозия е най-новата - от април тази година, заявка за бъдещ пробив на кипърския пазар.

Български козметични продукти, макар и в ограничен набор, се продават и в магазините на най-големия търговец на български хранителни стоки в Кипър - "LVK Bulgaria Cheese Itd".

Разнообразието и високото качество

на продуктите,което българските фирми предлагат, осигурява интереса към тях и продажбите им, показва опитът на българските търговци в Кипър.  Българската козметика е представена от широка гама от кремове, шампоани, балсами, лосиони, парфюми, соли, скрабове, етерични масла и др. 

Основната тенденция в търсенето е насочена към натуралната козметика. Затова продуктите с натурални съставки пробиват на кипърския пазар, казват представителките на тази индустрия. Все повече кипърки опознават и българската органична козметика.

Всичко, което мирише на роза, при това с много траен аромат, се харесва и търси, обобщава Роза Михайлова от "Roza Shop". При нея най-купувана е серията на карловската фирма с роза, която е със 100% натурални продукти, удостоверени със сертификати от лабораторните изследвания. Тя включва шампоан, душ гел, лосион за тяло, дневен и нощен крем за лице с Q 10, крем за ръце, мляко за лице и тяло, две маски за лице, розова вода, гланц за устни с розово и какаово масло. Макар и по-предпазливо, кипърките са започнали да купуват и другите серии на "Българска роза", Карлово. Това са най-вече продуктите със съчетание на роза с билки и други уханни растения (в серията "Lady’s Joy" има и жожоба), роза с кисело мляко (серията "Розов подпис"), чийто аромат клони повече към цветна градина.

"Разнообразие и качество" е формулата и на Цветелина Стаменова. Нейната ниша са козметичните продукти за всекидневна употреба. "Наблягам не на определени фирми, а на качествени продукти, но по-евтини, това, което е необходимо на хората за всекидневните им нужди. Това е масовият пазар сега в Кипър", обяснява стратегията си Цветелина.

Най-голям спектър от продукти за тази потребителска група тя е открила в листата на "Арома", затова фирмата е представена най-силно в магазина й. Продават се от класическия крем "Здраве" до най-новите разработки с нейния знак. "Арома" има много добри серии, което специално тук се търси много, добавя още Цветелина Стаменова. Сред бестселърите са кремовете за лице от серията с витамини А и Е и с аромати на лавандула, роза, лимон, арган и макадамия. Сред най-продаваните са и шампоаните от серията "Здраве Актив" и "Тео", както и душ геловете. Все по-популярни стават бебешката козметика и козметиката за мъже на "Арома". Хит – заради климата на острова, са антицелулитните и слънцезащитните кремове.

Плюс за българската козметика, освен високото й качество, е, че тя се предлага на

Много добри цени за кипърския стандарт,

въпреки допълнителните транспортни разходи за доставка от България по море до острова. Собственичките на специализираните български магазини работят с ниска търговска надценка и печалбата им идва основно от отстъпката на козметичните фирми. Това е техният "коз", за да спечели повече клиенти в условията на криза и намалено потребление.

Ценовата ми политика гарантира достъпни качествени продукти както за хората, които в условията на криза нямат големи финансови възможности, така и за тези, които искат и могат да си позволят повече, твърди Константина Генова. Нейните кленти могат да купят крем за лице за 2.80 евро от групата на натуралната козметика и за 38 евро от групата на органичната биокозметика. Това са реалните цени, подчертава собственичката на "Rosesense of Bulgariа". Биокремове на други фирми се продават на кипърския пазар за 80, 150, 220 евро.

Цените на българските продукти са много добри за тяхното качество, а са евтини за кипърския пазар, потвърждава и Цветелина. Кремовете на "Арома" с различни лавандула, роза, лимон, арган, макадамия в магазина й струва само 1.60 евро, а "по-скъпите" са по 4.50 евро. Шампоаните от серията "Green Line" на същата фирма се продават по 2.20 евро, а "Тео" са в промоция – два за 2 евро. "Продуктите са евтини и качествени. Пазарът в Кипър е малък, а всеки месец големите вериги магазини имат промоции на козметика. Така, че малките магазинчета като нас трябва да се преборим и с тази конкуренция", разказва тя.

В средния клас цени, който поддържат като цяло специализираните български магазини за козметика, попадат и продуктите на "Българска роза", Карлово. Дневен и нощен крем за лице може да се купи за 6.80 евро. Кремовете за лице и за очи с Q 10 са съответно 8 и 7 евро. Шампоаните и балсамите струват от 3.50 до 5 евро. Това са цените на продуктите от серията с аромата роза, която е най-евтината в магазина в Ларнака, уточнява собственичката му Роза Михайлова. Само за сравнение – цената на кипърския крем за лице с роза (в страната се произвеждат ограничени козметични артикули с благоуханното цвете) е към 50 евро. При това българският крем е с много по-добро качество.

Най-скъпата серия на "Българска роза", Карлово, е "Розов подпис" – отново натурален продукт, съчетание на роза и 100% кисело мляко с жива бактерия. Кремовете от нея се продават за около 20 евро, а маската за лице – 27 евро. Точно от тази серия обаче кипърска клиентка си е купила 4 крема наведнъж.

Клиентите

в магазините за българска козметика са българи, кипърци, чужденци. Българите могат да намерят продуктите, които познават и с които са свикнали от родината, при това на много изгодни цени. От чужденците най-големи почитатели на аромата на българската роза са руснаците, които живеят на острова или пристигат като туристи.

Кипърките все още не познават добре българската козметика, но тя е известна сред голямата група техни сънародници, учили или работили в България, които са и нейни популяризатори. На острова има и много смесени българо-кипърски семейства, които също стават "агенти" на българските продукти. Целта на младите бизнесдами е да разширят клиентелата си именно като спечелят доверието и привлекат повече местни жителки. Те планират да увеличат пазарната си територия и чрез по-богат асортимент. Роза Михайлова вече подготвя навлизането през септември в Кипър на нова серия биокозметика, екологично чисти продукти. Нови серии обещава и Константина Генова. Цветелина Стаменова е в преговори и с други козметични фирми, а амбицията й е да открие специализиран магазин само на "Арома".


Най-четени »
Виж още
Последни новини »
Виж още
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK