Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Спасителен остров от кризата: веригите от типа "Всичко за лев"

Автор: Investor.bg 06 ноември 2008

Кредитната криза явно вече е ударила сериозно по джоба на обикновения американец. Това се вижда от резултатите, постигнати от веригите, извършващи продажби с големи отстъпки или продаващи евтини стоки. На фона на драстичния спад на американските индекси, три компании изпъкват над останалите - Dollar Tree, Family Dollar, и 99 Cents Only.

Фотограф: интернет

Кредитната криза явно вече е ударила сериозно по джоба на обикновения американец. Това се вижда от резултатите, постигнати от веригите, извършващи продажби с големи отстъпки или продаващи евтини стоки. На фона на драстичния спад на американските индекси, три компании изпъкват над останалите - Dollar Tree, Family Dollar, и 99 Cents Only. Тяхната пазарна капитализация се е увеличила с по над 30 на сто за 2008 година, пише Businessweek.

Трите компании оперират в сектора на продажбите на дребно и се радват на силни резултати вследствие нуждата на домакинствата от намалени стоки и магазини за евтина продукция. В условията на надвисналата над САЩ опасност от рецесия този сектор процъфтява и може да се окаже спасителен остров на фона на силните спадове на борсовите индекси.
За първите 10 месеца на годината акциите на Family Dollar Stores са повишили цената си с почти 32%. В същото време книжата на 99 Cents Only и Dollar Tree са поскъпнали с 37%. Значителен на фона на цялостната картина на борсата ръст бележи и пазарната капитализация на друг представител на сектора, който обаче има по-различен профил – веригата Wal-Mart Stores (WMT), която е нараснала с 14 на сто.

Политиката на магазините за евтини стоки е насочена към онези клиенти, които са най-пресметливи и потребяват това, което им е необходимо. Тук е разликата между трите компании, дадени за пример, и Wal-Mart. Докато при Wal-Mart се твърди, че се поема обслужването на широка демографска база, то типичният клиент на Family Dollar Stores например е жена в средата на 40-те, глава на домакинство с доход под 30 хил. долара годишно, твърдят от списанието.

Фокусирането върху пресметливите клиенти има няколко предимства, но и недостатъци. От една страна поскъпването на суровините в началото на годината удари въпросните компании по две линии – чрез съкращаването на разполагаемите средства на техните клиенти и ограничаване на възможността за отстъпки в цената с оглед поскъпването на продукцията. От чисто психологическа гледна точка това е навредило особено силно на 99 Cents Only, които, макар и трудно, са се решили на увеличение на цените си.

Сега обаче, когато цените на суровините се сринаха, разходите на компаниите падат както по отношение на цената на доставките, така и по отношение на самите продукти. Разполагаемият доход на потребителите пък расте заради спада в цената на бензина, който заема основна част от изходящите им парични потоци.

Кризисната ситуация в САЩ в момента е времето, когато веригите за евтини стоки могат да направят своя удар, смятат анализатори. Докато през годините на икономическа експанзия големите вериги са увеличили значително мрежата си от магазини, сега пред тях няма особено розови перспективи за растеж. За разлика от тях т.нар. Dollar stores очакват значителен ръст на печалбата през следващата година.

Плановете на Dollar Tree например, които към момента разполагат с 3500 магазина, са за удвояване на техния брой. Според специалисти голяма част от новите магазини ще бъдат в някои от 50-те най-големи града в САЩ. Не случайно е дошла и оценката на Deutsche Bank за сектора, която е, че за разлика от повечето компании, за Dollar Tree, 99 Cents Only Stores и Family Dollar не се очакват ликвидни проблеми.

Нехранителните стоки - с нови по-високи цени през ноември Поскъпват и три от четирите млечни категории в кошницата на тайния клиент
Намалява потреблението на зехтин и олио Зехтин се купува повече в модерната търговия, олио - в традиционната
"Македонската "Алди" влиза в България Хард дискаунтърът "КАМ Маркет" започва да открива магазини в София