Регистрация

Опаковките за кисело мляко по БДС няма да се променят

Автор: Мара Георгиева 18 юли 2017

Инициаторите на идеята за актуализация - три от големите компании в бранша, обявиха, че срещу тях се води война

Фотограф: Анелия Николова

Стандартът за киселото мляко (БДС) в частта за опаковките няма да се променя. Това реши Техническият комитет на Българския институт за стандартизация (БИС) миналата седмица.
Решението дойде след дискусии, множество писмени становища и устни изявления по темата.

Предисторията

До разискванията се стигна, след като три големи фирми - ОМК ("Верея"), "Димитър Маджаров-2" и "Полидей" ("Домлян"), поискаха актуализиране на стандарта за българското кисело мляко в частта му за опаковките. В момента БДС допуска само три вида опаковки - от стъкло, керамика и точно определен вид пластмаса - полистирен (PS). Инициаторите за промяна настояват БДС да разреши опаковките да са "от материали, предназначени за контакт с храни, съгласно изискванията на европейските и националните нормативни актове", като визират по-съвременни възможности – от полипропилен (PP).

Първият стандарт за кисело мляко - БДС 12, е създаден през 1954 г. Според него киселото мляко се опакова само в стъклени буркани и метални легени. През 1972 г. в Научноизследователския институт по опаковки - Център НИЕРА, започва работа по внедряването на кофички от полистирол (полистирен) със задачата да заместят стъклените буркани, за да се избегнат множеството счупени парчета в киселото мляко. В този етап от развитието на страната ни това беше единствената възможна и достъпна пластмаса, припомня инж. Майя Стойчева, ръководител на единствената в страната акредитирана лаборатория за изпитване на опаковки - "Алми тест". Според инж. Стойчева, когато е създадена новата версия на БДС стандарта през 2010 г. работната група не е взела предвид развитието на технологиите и нормативните документи и механично е бил привнесен текстът от 1972 г., т.е. текстът е с 45-годишна давност. В същото време в другите два БДС стандарта за млечни продукти - за бяло саламурено сирене и кашкавал, опаковките са описани общо като "материали, предназначени и разрешени за контакт с храни съгласно изискванията на европейските и национални нормативни актове".

Искането за промяна бе подкрепено от Националния център по обществено здраве и анализи, Агенцията по безопасност на храните (която по-късно се обяви против), Центъра за оценка на риска по хранителната верига, научни работници, производители на опаковки.

Срещу промяната се обявиха от земеделското министерство, от браншовите организации на млекопреработвателите, производители на опаковки.

За качествата на продукта

"Уважаваме решението, което Техническият комитет на БИС взе, но не можем да разберем мотивите зад него", се казва в официално изявление на инициаторите - фирмите "Димитър Маджаров", ОМК и "Полидей". Според трите дружества "изискването да се използват опаковки само от един вид пластмаса (PS) е ограничаващо и противоречи на пазарната логика" и "позволява на фирми - производителки на опаковки, да спекулират с цената на единствения възможен материал".

Целият текст е тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души