Регистрация

Лилавият ориз и кайсиите без мъх ще получат специален етикет за планински произход

Автор: Регал 04 октомври 2016

Етикетът, който ще бъде пуснат следващите няколко седмици, е разработен заедно със Slow Food

Лилавият ориз от Хималаите, кайсиите без мъх от Киргизстан и зърната черен амарант от Андите са само част от храните, които ще могат да носят етикет, информиращ, че са с планински продукти. Това ще стане чрез програма, подкрепяща приходите на фермерите в отдалечените региони, информира БТА, като цитира Алекс Уайтинг, "Ройтерс".

Хората, опазващи по-голяма част от прясната вода в света и уникалното биоразнообразие на планетата са изложени на натиск от нарастващия глад, климатичните промени и правителствената маргинализация, съобщи Организацията по прехрана и земеделие ФАО.

Програмата на ФАО "Партньорство за етикетиране на планински продукти" е малка крачка, която да подобри участта им, да запази вековните им традиции, посочва организацията на ООН.

Повечето планински продукти са с много високо качество, те са нишови продукти, отбелязва Розалаура Ромео, програмен служител към партньорската програмата за планински продукти, която обхваща над 250 членове, включително правителства и благотворителни организации.

Искаме да гарантираме, че могат да ги продават на една добра цена, казва тя пред фондация Thomson Reuters. Скъпи посредници транспортират продукция от планините и докато тя стигне пазар, често е смесвана с подобни, но по-нискокачествени продукти от по-ниска надморска височина, и така е продавана на същата цена, допълва тя.
Планинските фермери могат да получат само 10% от пазарната цена спрямо 50% или повече - колкото получават фермерите от низините, допълва Ромео.

Етикетите за планински продукти са част от по-широката схема на партньорство за подпомагане на фермерите. Тя включва работа с търговци на дребно, за да получат фермерите по-добра цена за продукцията си.
Освен това програмата проучва начини за намаляване на броя на посредниците на някои продукти.

"Планинските общности по света се сблъскват с едни и същи проблеми . . . миграция, бедност, пусти села," допълва Ромео.

"Етикетът е съдействие - няма да реши проблемите на планинците, но ще им помогне да продават продуктите си, да продължат дейността си и да получат достойна цена за труда си," допълва тя.

Етикетът, който ще бъде пуснат следващите няколко седмици, е разработен заедно със Slow Food - международното движение, което цели да се подобри живота на селскостопанските производители.

ФАО ще пусне етикетите безплатно за дребни фермери или фермерски асоциации, които са в състояние да докажат, че продукцията им може да бъде намерена само в планината и има слабо въздействие върху околната среда.

Идеята отчасти се основава на националните паркове в Европа и Северна Америка, които разработиха етикети за продуктите си.

Схемата няма да замени официалните схеми за сертифициране като Fairtrade, която също така цели да подобри живота и условията на труд на на селскостопанските производители.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души