Пазари

Киселото мляко си остава традиционен продукт

Чавдар Димов, по данни на MEMRB 03 юли 2008, 23:14

Традицията в предпочитанията и навиците на българския потребител при покупката на кисело мляко е много силна. В сравнение с други млечни продукти то се купува с най-голяма честота, което обуславя избора на канал за покупка. Предпочитанията са към най-близките до дома магазини – кварталните.

Обикновеното е най-вкусно

Традиционното кисело мляко остава най-търсеният продукт на пазара с 90% от продадените обеми и 82,6% от стойността. Все пак благодарение на усилията на местните производители и вносители на пазара постепенно се налагат няколко различни сегмента.

"MEMRB България" дели пазара на кисело мляко на следните сегменти: обикновено кисело мляко, кисело мляко за пиене, кисело мляко с бифидус и плодово кисело мляко.

Второ по дял след обикновеното се нарежда киселото мляко с бифидус, като с по-малко от 7% продажби в количество то реализира над 12% от общия оборот на пазара. Това е безспорен успех, защото бифидус есенсис присъства сравнително отскоро в съзнанието на потребителите. Маркетинговите усилия се отплащат – киселото мляко с бифидус е отвоювало добри продажби на пазар, където традицията е изключително силна.

Останалият скромен дял от пазара се поделя между плодовите и киселите млека за пиене, които очевидно по-трудно печелят привърженици. Сред плодовите млека продуктите с парченца плодове са далеч по-предпочитани от тези, които са само ароматизирани.

За няколко грама по-малко

По отношение на опаковките обаче традициите при киселото мляко доста се променят. Стъклените бурканчета отдавна ги няма, а пластмасовите кофички, които ги замениха, прогресивно намаляват като грамаж. По данни на MEMRB в момента най-голяма част от продажбите на обикновено кисело мляко се реализират в кофичка от 400 g. Това потвърждава наблюденията от проекта "Таен клиент" в миналия брой. На най-разпространената разфасовка се падат близо 90% от целия пазар на обикновено кисело мляко (и в обем, и в стойност), а на кофичките от 370 g – 6%. Останалите няколко процента се поделят между опаковки с различен грамаж – 290 g, 300 g, 450 g, 500 g и др. Нормално е производителите да се опитват да привлекат повече клиенти или да реализират по-голяма печалба чрез промени в разфасовките и цените. Потребителите от своя страна реагират, като се научават да четат етикета на продуктите, за да правят своя информиран избор.

Разпространение

Традиционната търговия остава най-важна за продажбите на кисело мляко. Модерната търговия, съставена от магазините на самообслужване, си проправя път по-трудно, отколкото при други категории млечни продукти (прясно мляко, сирене, кашкавал), където приносът й към общите продажби е близо до 40%. Причината за по-малката важност на модерната търговия при киселото мляко се корени в това, че тя е предпочитан канал за седмични или месечни покупки, докато киселото мляко е с по-голяма честота на пазаруване. С други думи, естественото обяснение за избора на потребителите е удобството и фактът, че киселото мляко се консумира всекидневно. Близостта на кварталните магазини ги прави предпочитан канал за покупката му.

Най-масово разпространяваният продукт в категорията – обикновеното кисело мляко, реализира 80% от количествата именно в обекти от традиционната търговия. За останалите три сегмента този дял е около две трети.

Цени

Плодовото кисело мляко е продуктът с най-висока цена на килограм и с най-голямо разнообразие, предлагано в магазините на самообслужване. Вносните продукти и в някои случаи по-големите разфасовки са основната причина цената на кофичка плодово мляко в този тип обекти да е доста по-висока от средната.

Обикновеното кисело мляко струва средно 74 стотинки на разфасовка, като разликата в цените между каналите на традиционната и модерната търговия е едва 1 ст. Киселото мляко с бифидус успява да заеме второ място по продажби, въпреки че е най-скъпо като цена на стокова единица (1,06 лева и 1,07 лева според канала за реализация).

Топ 5 марки в обикновените кисели млека
(подредени по азбучен ред)

"Верея" (ОМК)
"Елена" ("Би Си Си Хендел")
"На баба" ("Данон")
"Пършевица" ("Зоров")
"Родопея" ("Белев")

Инфографикa
Най-четени »
Виж още
Последни новини »
Виж още
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK