Петър Илиев: Важно е да излезете на пазара колкото може по-скоро
Силата на всяка една cloud базирана платформа е, че ви позволява да го направите мигновено, казва мениджърът на CloudCart
Фотограф: Цветелина Белутова
На етапа на подготовката
Важно е нишата, към която се насочвате, да не е съвсем нова, а вече да е разработена, каза лекторът. Така ще можете да започнете бизнес бързо и да разчитате, че потребителите са готови да купуват. Много важен е и изборът на партньори. Трябва да стъпите на стабилна платформа или на софтуер, които да предлагат възможности за развитие. Задължително трябва да имате начини да получавате плащания онлайн. Необходим е екип от технически специалисти, които да поддържат вашата платформа жива, тя да се развива с разрастването на бизнеса и да е адекватна на пазара. Интерфейсът (StoreFront) на вашия магазин трябва да е SEO оптимизиран. При избора на партнираща банка трябва да търсите минимални такси, като внимавате и за споменатите в анекси. Изборът на куриер/доставчик също е много важен, защото той е физическото лице на вашия онлайн бизнес. Доставчиците, с които работите за продуктите си, трябва да ви гарантират добри цени и ясни параметри на работа – при какви обеми какви отстъпки ще получите. Това ще ви позволи да си гарантирате добри маржове, за да правите маркетингови кампании, свързани с намаляване на цената.
Излизането на пазара
На пазара трябва да излезете с уникална бранд идентичност. Това означава да сте неповторими. Много е важно за вас, защото, ако сте изкопирали бранда на някой по-голям и той дойде на същия пазар, изпадате в безтегловност и вашият бранд става нула, каза лекторът. Трябва да инвестирате в това брандът ви да звучи добре, да изглежда добре и да е добре представен.
Ключово е и представянето на продуктите. Петър Илиев даде пример как редизайн на сайт в посока по-добро позициониране на продуктите, създаване на мобилна версия за телефони и таблети, увеличават продажбите 245 пъти спрямо предходната версия. Редизайнът е съчетан и с въвеждането на система за обслужване на клиенти и оптимизиране на процеса на поръчката. Това улеснява потребителите и те пазаруват повече.
Обслужването
Обслужването е 99% от вашия бизнес. За да го гарантирате на ниво и да можете бързо и лесно да се разраствате, процесите задължително трябва да са автоматизирани, каза лекторът. Така ще знаете повече за клиента, за неговата поръчка, за статуса й.
Той препоръча въвеждането на ticket (билетна) система за обслужване на клиенти с опция за известяването им, когато получат отговор на въпроса си. Тя дава възможност на хората, които обслужват клиентите, да видят въпроса веднага, бързо да му отговорят и клиентът бързо да научи затова.
Онлайн чатът, който дава възможност да се пише в реално време с клиентите, вдига поръчките с 15 до 20%. Освен това Facebook и платформатаMessenger вече мислят и за автоматизиране на онлайн чатовете чрез ботове.
Перфектното обслужване означава и да приемате рекламации, което е много е важно, ако искате да се разраствате. Ако не приемате рекламации, се обричате на негативни постове и негативно отношение от страна на вашите клиенти. Важно е и да имате любезен, усмихнат и отзивчив персонал, който е в пряк контакт с клиентите, каза лекторът, като добави, че този процес е трудно да бъде контролиран.
Петър Илиев даде пример с онлайн магазин за продажби на цветя, създаден на cloud базирана платформа и изграден на тези принципи. Двадесет и четири часа след старта на магазина собствениците са направили и кампания във Facebook с дневен бюджет от 35 лева. На първия ден са успели да реализират шест продажби, които са им донесли оборот от 152 лева. След седмица, с 35 лева на ден за Facebook реклама, те са генерирали 1100 лв. оборот. А след месец продажбите са били над 6800 лева, а реалните клиенти - около 500. Рекапитулацията е 1050 лева, изхарчени във Facebook, 120 лева в абонаментен план, 1170 лева разход, а споменатият оборот е след разходите.
Дигитална агенция или cloud базирана платформа
Петър Илиев сравни работата на дигитална агенция с тази на cloud базирана платформа при условен бюджет от 3000 лева. В първия случай изборът пада върху дигитална агенция за създаване на онлайн платформата. Това налага първоначална опознавателна среща, после се чака оферта, следва етап на пазарене, довършване на офертата и ако всичко е наред се подписва договор. След това стартира самият процес. Хората от агенцията започват да мислят как да направят онлайн магазина така, че да продава. Ако са специалисти, го правят качествено. Вероятно е да следва трета среща за уточняване на дизайна, после четвърта – за имплементиране на дизайна. След последна среща за финалното плащане. Ако всичко е наред, целият процес е отнел два месеца. "Нали си спомняте онези хора с цветята бяха изкарали около 5600 лв. оборот за един месец. А вие сте изхабили около два месеца и сте инвестирали 3000 лв. в най-добрия случай. В тази цена обаче няма кому да се разчита впоследствие, ако не бъде подписан договор за поддръжка, няма възможност отстраняване на бъгове и нямаме обучения в повечето случаи", каза Петър Илиев.
Според него cloud базираната платформа дава преднина. В случая платформата може да се тества безплатно за 30 дни, не се налага среща. Има възможност за избор на валутите, домейните, езиците и предефинираната тема - оптимизирана за мобилни устройства и SEO (Search Engine Оptimization), т.е. готова за ползване.
Създавате си категориите, добавяте си продуктите, настройвате си доставките, настройвате си плащанията. Добре е да ползвате все пак виртуални ПОС терминали, за да може да приемате картови плащания. Добавяте и канали за продажби. Вашия онлайн магазин е един от тях, но има още Facebook, Ebay и пр.Не се ограничавате с него и с това да го рекламирате. Вземате си продуктите и ги пускате в друга платформа, примерно Facebook, и така стигате директно до вашите клиенти, а не ги чакате те да дойдат при вас. Плюс е и денонощната поддръжка от страна на помощния център към платформата.
Рекапитулацията в този случай е: спестени 2980 лв., които може да бъдат инвестирани в реклама на магазина, и после в ремаркетинг и бюджет от 23.99 лв. примерно, за да стартира онлайн магазинът (цената варира според броя на продуктите, но трудно надхвърли 200 лева на месец). Тази цена включва хостинг, поддръжка, технически въпроси, свързани с онлайн магазина, център за информация с полезни статии, отзивчив и адекватен персонал, който съветва как да бъде развивана онлайн търговията.
"От вас зависи кой вариант ще изберете, но пак повтарям – изключително важно е да излезете на пазара колкото може по-скоро. Силата на всяка cloud базирана платформа е в това, че ви позволява да излезете на пазара мигновено. Това не означава, че платформата ще продава от ваше име и ще ви докара трафик. Тя ви дава основата, на която да стъпите и да ползвате различните канали за онлайн маркетинг. Днес решавате, докато идеята ви е още прясна в главата и сте ентусиазирани, създавате вашия онлайн магазин днес, пълните го със съдържане утре и вдругиден стартира кампанията във Facebook", каза Петър Илиев.