Регистрация

Съвети от практиката:

Как да се подготвим за новостите в ритейла на хранителни стоки

Как виждат 2016 г. маркетолози, директори на компании, консултанти

Автор: Елица Ценова 12 февруари 2016 , 1 коментар

Фотограф: Shutterstock

Начините на пазаруване се променят, магазините - също. Как ритейлърите на хранителни стоки ще отговорят бързо и ефективно на най-новите тенденции в бранша? Ето как виждат 2016 г. хората, които взимат решения и ги прилагат в практиката – маркетолози, директори на компании, консултанти.

Мобилни плащания


"Ние почти достигнахме точката, в която мобилните технологии ще предлагат на ритейлърите канали, които ще създават перфектна синергия между плащания, лоялност, маркетинг и реклама", смята Йон Уорли, СЕО на отдел Proximity Marketing в Proxama. Според него мобилните устройства все повече ще се превръщат в незаменима част от пазаруването. През 2016 г. ритейлърите трябва да заложат на последните proximity технологии – Bluetooth Low Energy (BLE), Beacon, NFC или QR кодове, които дават най-различни възможности за връзка с потребителите чрез техните смартфони. Мобилните технологии за разплащане ще стават все по-популярни и наред с добре известните вече Paypal и Apple Pay ритейлърите трябва да се подготвят да разширят терминалите и да предлагат разплащания с магнитни карти, EMV и др. Според експерта с повече от 20 години опит в маркетинга въпреки сравнително бавното възприемане от потребителите на някои модерни методи на плащане магазините не трябва да изостават във въвеждането им.

Онлайн и офлайн системите трябва се управляват от една платформа

"Дните, в които системите за пазаруване онлайн и в реален магазин се управляват отделно, скоро ще свършат", смята Кийт Андерсън, вицепрезидент по стратегии в Profitero. Според него все по-често малките и средните ритейлъри ще се прехвърлят на една платформа за управление на продажбите. "Изключително важно е да имате единна система, която да позволява с един поглед да се проследи случващото се по различните канали – това е в основата на модерната стратегия", съветва мениджърът. Според него така различните омниканални инициативи ще могат да се реализират по-ефективно. Именно използването на множество канали за продажба ще накара ритейлърите да приемат по-бързо различни апликации, базирани на облачните технологии. Тяхното предимство е във възможностите да се проследяват процесите бързо, да се работи извън офиса и да се получава информация за различни аспекти от бизнеса в реално време. Важно е да се има предвид обаче, че независимо от размера на ритейлъра интеграцията на процесите логистика, поръчки, програми за лоялност, социални мрежи и т.н. изисква сериозни инвестиции в софтуер и хардуер, както и преосмисляне на всички досегашни процеси във фирмата.

Бъдете автентични


Според Бил Сасмън, президент и СЕО на Collective Bias - компания, която работи в областта на социалните медии и създаването на релевантно съдържание, купувачите ще стават все по-капризни, по-малко лоялни и готови да изпробват различни брандове в една и съща продуктова категория. Това прави задачата на маркетолозите изключително трудна, защото трябва да намерят достатъчно автентично и достоверно послание, което да се възприема от потребителите и да задържа тяхната лоялност. За тази цел Сасмън предлага да се използват реални фенове - техните снимки например могат да бъдат разпространени в Instagram и Facebook. "Дайте на клиентите това, което те искат: поддържайте съдържанието на сайтовете си образователно и добре оформено визуално, следете показателите, които са важни за вас, показвайте феновете си", съветва Сасмън. Той е убеден, че през 2016 купувачите ще залагат на автентични брандове, които умеят да изграждат и запазват доверието на клиентите.

Повече удобства за клиентите

Напрежението в Европа, лошите дългове в Азия, разпространението на конфликти в Средния изток ще продължават да създават затруднения на търговците и през 2016 г. Това е мнението на Джеймс Уолтън, шеф на IGD. Извън тези икономически и политически фактори обаче ритейлът ще продължава да се развива главно в посока създаване на повече удобства за пазаруване на клиентите. Изследване на компанията от декември 2015 г. във Великобритания показва, че 6 от 10 потребители изразяват задоволство от пазаруването. Това е добра база за повече иновации и креативност в бизнеса.

Според Уолтън големите вериги като Tesco и Sainsbury’s вече ще се стремят да отварят по-малки магазини (1000 кв.м вместо досегашните 3000 кв.м площ), но на по-достъпни в градовете места. Този модел работи успешно в гъсто населени райони в Япония, Хонконг, Китай, но за да бъде истински успешен, трябва да разчита на отлична логистика, асортимент, подбран съобразно изискванията на клиентите в съответния район, и отличен пространствен мениджмънт. Тези по-малки супермаркети могат да служат и като мост между реалните магазини и дигиталното пазаруване, тъй като комуникативната им локация позволява да се използват и като пунктове за получаване на поръчаните онлайн стоки (collection point).

Практика във Великобритания в тази насока имат и ASDA, и Sainsbury’s. За да покрият големите очаквания на клиентите, супермаркетите ще стават все по-хибридни и ще предлагат все повече услуги. Джеймс Уолтън очаква през 2016 г. повече търговски вериги да открият в своите обекти малки ресторанти за бързо хранене, предлагащи сандвичи, топли напитки, готови храни, салати. Тази услуга вече е част от философията на Spar в Англия, Mercure в Австрия, Whole Foods в САЩ. Те печелят симпатията на потребителите с ниски цени, свежи продукти, иновативни концепции и бързо обслужване, а проучванията показват, че този сегмент ще се разширява в бъдеще. Безспорно 2016 г. няма да е лека за ритейлърите. Според повечето специалисти в бранша рецептата за успех се базира на умелото съчетаване на новите технологии с добре познатите класически практики и, разбира се, отлично познаване на индивидуалните нужди на клиентите.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души