Търговският сектор е водещ по внедряване на CRM системи в страната
Фотограф: Shutterstock
Най-много реализирани CRM (Customer Relationship Management) проекти в България има в търговския сектор.Това сочи проучване на пазара, направено от независимата агенция CBN – Pannoff, Stoytcheff & Co. Данните бяха представени по време на конференцията "Управление на търговските екипи, мърчандайзинг и дистрибуция", организирана от консултантска компания Balkan Services, съвместно с Microsoft България.
Според анализатора Людмил Стойчев реален старт на пазара на CRM системи в България е поставен през 2001 година, като от тогава до днес този тип системи са внедрени в 17 от 18-те активни индустрии в страната. Броят на вендорите, продали CRM приложения в България, е 38, а общият брой на интеграторите наближава 70.
CRM (Customer Relationship Management) е система за управление на взаимоотношенията с клиенти. Тя дава възможността за лесно управление на тези взаимоотношения от момента на първоначален контакт, през всички фази на продажба и следпродажбено обслужване. CRM обединява всички клиентски данни, като предоставя гъвкав инструмент за оптимално обслужване, изграждане на качествен reporting и постигане на високи нива на клиентска удовлетвореност, стана ясно от презентациите на конференцията.
"Вече наблюдаваме нарастващ интерес от страна на бизнеса към мобилните CRM приложения и облачните технологии", отбеляза Христина Димитрова, Head of CRM Department & Business Development, Balkan Services. По думите й ключов е моментът между покупката и внедряването, когато си отговаряме на въпроса "За какво плащам?"
Според Мариан Георгиев, мениджър "Развитие за България" на Unilever foods solutions, част от Unilever Южна и Централна Европа, след като компанията въвежда CRM система през 2015 г., търговската й сила нараства с 25%.
Проектът включва създаването на цялостен автоматизиран процес по вземане на заявки чрез мобилно устройство, който се изпълнява от търговските представители по предварително зададен маршрут. Целта е да се събере информация за пазара на бързооборотни стоки и да се анализира, както и да се проследи позиционирането на марките, предлагани от Unilever, и представянето им спрямо конкурентни марки.
CRM решението обслужва целия процес по вземане на заявки, от отразяването на активности по обектите, до регистриране на взетите заявки и изпращането им към дистрибуторите. При реализацията на проекта е направена връзка между мобилното приложение и ERP системата на основния дистрибутор на компанията в България посредством кoнектор. Коректността на информацията се гарантира и от възможността да се правят снимки при посещение на обект.
"Създаването на база данни ни помага в решаването на основната ни задача да създаваме търсене на пазара. Нашият таргет са шеф готвачите. Важно е да знаем къде са нашите продуктите спрямо тези на конкурентите, но не на рафта в магазина, а в кухнява на ресторанта", посочи Мариан Георгиев. По думите му CRM системата помага на компанията да следи тенденциите в хранителната индустрия и да реагира адекватно на търсенето. Събраната информация показва къде какво се консумира от клиентите на хотели и ресторанти.
"Въведената система дава възможност да се претегли потенциалът на пазара и на тази база да се лансират по-успешно нови пордукти и да се разшири продуктовата гама според индивидуалните нужди на всеки обект. Възможността търговския представител да реагира на клиентските запитвания на момента, осигурява гъвкавост и помага да изградим специални отношения с клиентите", изтъкна още Георгиев.