Над 1.7 млрд. евро са похарчени при търговци в България с карти Visa за година
С 18% на годишна база нараства годишният размер на изхарчените средства при търговци с карти Visa, издадени от български финансови институции, като в стойност този ръст надхвърля 1.7 млрд. евро. Това става ясно от данните, изнесени от Visa Европа на пресконференция, на която компанията за технологични разплащания обяви своите годишни финансови резултати за периода октомври 2014 г. – септември 2015 г. Общо похарчените средства с Visa дебитни и кредитни карти през миналата година възлизат на 6.5 млрд. евро, което представлява увеличение от 14% на годишна база.
Броят на направените трансакции при търговци доближава 43.8 млн., което е повишение от 17% в сравнение с 2015 г. Едно от всеки 16 евро в България е похарчено с Visa карта, като общият брой на картите Visa, издадени от български банки, достига 3.34 млн. С почти 20% повече спрямо миналата година е средният брой на POS трансакциите при търговци за всяка карта Visa.
Сериозен скок има и при плащанията с бизнес карти, които нарастват с 42% до 173 млн. евро, посочи Красимира Райчева, мениджър на Visa Европа за България. По думите й бизнес картите имат голям потенциал за развитие и компанията работи с банките за популяризиране на този продукт.
Увеличават се също онлайн разплащанията с карти Visa при търговци, които достигат общ обем от 328 млн. евро, което е ръст от почти 17% през 2015 г.
Популярност набират и безконтактните разплащания в България в сектори като супермаркети, телекомуникации, бензиностанции, вериги за бързо хранене, киносалони и аптеки. Към момента има повече от 30 000 безконтактни терминали в цялата страна, което е 37% от общия брой на терминалите. Оборотът през последните 12 месеца се е увеличил с над 663%, а броят на осъществените безконтактни трансакции е нараснал с 535%.
Рекордни приходи в Европа
Visa обяви приходи на континента от 2.31 млрд. евро – с 25% повече спрямо същия период на предходната година. Едно от всеки 5.70 евро, похарчени на европейския пазар, е с карта Visa, като броят на картите, издадени от разплащателната компания в Европа вече е 522 милиона – или повече от една Visa карта на всеки възрастен европеец на континента, изтъкна Марк Антипоф, управляващ директор "Маркетинг и продажби" на Visa Европа. Общият потребителски разход при търговци се е повишил със 7.7% за последните 12 месеца (до 1.58 трилиона евро).
Нарастването на безконтактните разплащания е експоненциално – през 2015 г. Visa Европа отчита милиард безконтактни разплащания за година – и на водещ пазар като този в Обединеното кралство изглежда печелят огромна популярност спрямо плащанията в брой. Към септември 2015 г. на континента са осъществени над 1.7 млрд. безконтактни трансакции. Във Великобритания 1 от всеки 7 трансакции лице-в-лице е безконтактна, в сравнение с 1 от 25 само година по-рано. Почти 3 милиона терминала навсякъде в Европа са готови за безконтактни и мобилни разплащания. Оттук нататък всяко POS устройство, което се инсталира или обновява, ще бъде безконтактно по стандарт.
През 2015 г. европейската платежна система стартира услугата токенизация, която защитава потребителските данни, като заменя информацията за разплащателната сметка с поредица от числа – токени, които могат да бъдат използвани за осъществяване на транзакция, без да се разкриват действителните данни за сметката. Важното е, че технологията дава възможност тези трансакции да се осъществяват във вече съществуващата инфраструктура, отбеляза Атнипоф.
Иновации
През изминалата година Visa Европа се е фокусирала върху иновациите, които е поставила в центъра на цялата организация. По думите на Антипоф разплащанията вече са магнит за конкуренцията, а потребителите са все по-склонни да експериментират. Затова компанията е създала структура за иновации, базирана в Лондон, която се занимава с разработката на нови решения в сферата на разплащанията. Такова решение например е безконтактният пръстен, кайто дава възможност за иновативен начин на пазаруване. Работи се и по технология за разпознаване на пръстови отпечатъци.
Все още 70% от разплащанията в търговията на дребно се осъществяват в брой, но според представителите на Visa това по-скоро означава, че компанията има голям потенциал за развитие. Преодоляваенто на кешовата култура е основна задача за компанията, според Красимира Райчева.
Планове
Според Антипоф Европа ще продължи да бъде силен и растящ регион за бизнеса на Visa. Според него ускореното развитие на електронните разплащания ще формира бъдещето на търговията – ще даде възможност на търговците да разрастват бизнеса си, а на потребителите – да се разплащат навсякъде, по всяко време и чрез всяко устройство.
По отношение на плановете на компанията за България, те са насочени към стимулиране на развитието на електронните разплащания със специален фокус върху секторите, които формират навици, каза Красимира Райчева. За целта Visa ще работи директно с търговците и ще се стреми към разширяване приемането на карти Visa в нови сектори. Компанията планира също да развива дигиталната екосистема и да се позиционира като лидер в иновативните разплащания. Фокусът ще падне върху работата с малките и средните търговци за поставяне на POS терминали в обектите им, както и върху стимулиране на ползването на бизнес карти. Компанията ще работи и за издигане ролята на дигиталните разплащания като ефективно средство за борба със сивата икономика и избягването на данъци.
Очаква се през третото фискално тримесечие за 2016 г. да приключи придобиването на Visa Европа от Visa Inc. и създаването на единна глобална компания. Сделката е обект на регулаторни одобрения.