Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

"Булгартабак" продължава инвазията си*

Автор: Паулина Михайлова, Капитал 29 април 2013 , 3 коментара

Компанията настъпва в търговията на дребно с няколкостотин обекта в столицата.Преглед на оригинала

Автор: Капитал

Най-голямата търговска верига в държавата. Това ще е крайният резултат от проекта на "Булгартабак" за навлизане в търговията на дребно с цигари. Стартиран още когато холдингът беше държавен и продължен скоростно в цялата страна от частните собственици, сега замисълът навлиза в най-съществената си фаза - инвазия в София. 

Размахът тук естествено е най-голям: става въпрос не за десетки павилиони на "Булгартабак трейдинг" (търговското крило на холдинга), както е в повечето градове, а за стотици - в най-добрия случай близо 800. Така притежателите на бившия държавен цигарен монополист (официално руската VTB Capital, а фактически - заедно със собственика на КТБ Цветан Василев и основателите на "Винпром Пещера") ще се окажат притежатели на перфектната вертикално интегрирана структура - производство и директна продажба. Единственото звено, което ще трябва да добавят, е вече удобно консолидираната дистрибуция на едро, която в момента се държи от "Табак логистик груп" - основно на майката на бившия депутат от ГЕРБ Емил Димитров - процес, който по информация на вестника вече е стартирал.

На оглед за спирки

Според източници на "Капитал" от сектора "Булгартабак трейдинг" е поискала да отвори стотици будки за цигари в София, което потвърди и главният архитект на града Петър Диков. По думите му става въпрос за павилиони по спирките на градския транспорт. Спирките, които предстои да бъдат отдадени за стопанисване на частен инвеститор, са общо 780, обясни Диков.

Те ще бъдат разделени на два лота. И за двата ще има търг или конкурс за избор на фирма, която да ги изгради и използва, каза главният архитект. "Чакаме търга всеки момент", добави той. Условията за участие засега не са уточнени, но е ясно, че който получи въпросните 780 спирки (или половината от тях, ако вземе само единия лот), ще има правото както да изгради павилиони към тях и да ги използва, така и да отдава рекламните им пана. Затова, добави Диков, всеки кандидат ще трябва да участва заедно с рекламна фирма. Това, че интерес първоначално е проявен от "Булгартабак трейдинг", потвърдиха още два източника на вестника. От самия холдинг отказаха информация по темата.

По тази или подобна схема "Булгартабак трйдинг" си осигури места за павилиони в много градове в страната (виж картата). "Матрицата" за навлизане в повечето случаи проработи: представители на дружеството внасят при кмета "инвестиционно предложение", което се състои в това да му бъдат предоставени под наем за 10 години напред общински петна за изграждане на будки. Петната са предварително набелязани от "Булгартабак трейдинг" (близо до най-успешните досега обекти) и изброени в списък, даден от представителите на дружеството.

Наемът е значително по-нисък от този, който плащат фирмите, стопанисващи други общински обекти, защото в случая става дума само за терен, а не за готов павилион. "Булгартабак трейдинг" пък се ангажира да плати цялата сума за 10-те години напред веднага и след изтичането на срока да дари самите постройки на общината. На места предложението е гарнирано с помощи от инвеститора, например за спортни обекти или клубове.

Резултатът в повечето градове е идентичен: провежда се търг, но с условията, описани в предложението на търговската фирма на цигарения холдинг: всички терени накуп и предплащане на наема, и този търг се печели от "Булгартабак трейдинг" или притежаваната от него "Елиза 1999" - концесионерът на пловдивските спирки на градския транспорт, купен от същия инвеститор. Проектът удари на камък в много малко общини: Перник и Самоков например.

Голямото софийско интегриране

Дали в София схемата ще проработи - предстои да видим. Показателно ще бъде какви ще са условията на предстоящия търг. За момента самият факт, че спирките ще се предлагат в два толкова големи пакета, а няма да са разпределени в групи например по 10, показва, че предпочитанията на общината са към голяма фирма. Общо в София по думите на архитект Диков има още около 2 хил. спирки. Търгът обаче ще е за онези 780, включени в т.нар. проект за интегриран градски транспорт.

Един от компонентите на въпросния проект е да се изготви проучване какви са възможностите за отдаване на правата за монтаж и експлоатация на спирките на обществения транспорт на частни компании. Резултатите трябва да покажат какви са най-добрите варианти за обновяване на спирките и тяхната последваща поддръжка. "Въпросното проучване не е приключило и не мога да дам конкретика. Има някакви резултати от него, но те не са одобрени, за да станат публични", каза Цветан Цолов, управляващ проекта за интегрирания градски транспорт.

Показателно е и друго - вече е подготвена и внесена за обсъждане в Столичния общински съвет нова наредба за преместваемите обекти и рекламната дейност на територията на града. И сред основните промени в наредбата е, че се дава възможност по спирките да има павилиони за търговия и на тях да има рекламни пана - корекция, която пасва идеално на проекта на "Булгартабак". По думите на Петър Диков вече е одобрен и типовият проект. Справка в архива от заседанията на Столичния общински съвет по устройство на територията показва, че "Булгартабак трейдинг" два пъти внася за одобрение "корпоративен типов проект за павилиони за продажба на тютюневи изделия, печатни произведения, преса и дребни пакетирани стоки". Съветът обаче и двата пъти не одобрява проекта.

За момента не е ясно дали той се отнася за бъдещите му павилиони по спирките или за тези, които вероятно ще изгради на местата на "Разпространение на печата" АД. Дружеството, притежаващо над 100 павилиона в София, както личи от протокола от последното общо събрание на акционерите му през август миналата година, е вече 94.24% собственост на "Булгартабак трейдинг".

Каква точно ще е визията на павилионите по спирките в София всъщност не е най-важното. По-ключовият въпрос е да не се окаже, че изходът от предстоящия търг е предварително ясен.

Два бизнеса в едно...

Мълвата в рекламния сектор вече сочи Красимир Гергов като партньор на "Булгартабак трейдинг" за рекламата по павилионите му в София. Според съветника на Гергов за връзки с медиите Анна Русчева той няма интерес към този проект и ще стои настрани от него. Интересите на Гергов към външната реклама в София всъщност не са тайна за никого. След проточил се конкурс за външна реклама в столицата в края на миналата година свързани с него фирми спечелиха четири от общо десетте пакета в търга. Тоест  Гергов продължава да е един от основните играчи на този пазар. Свързана с него фирма изпъква и по друга подобна линия. През 2011 г. Центърът на градска мобилност (ЦГМ) проведе търг за изграждането на 100 навеса, спечелен от фирма, свързана с Гергов.

Дали партньор на "Булгартабак трейдинг" ще е точно той ще се разбере скоро.

...и един трети

Третият бизнес, в който собствениците на "Булгартабак" ще се окажат особено силни през проекта за павилионите (ако не броим продажбата на билети за градския транспорт), очевидно е вестникарският. Засега тоталното настъпление на цигарения холдинг остават сякаш встрани от вниманието на собствениците на вестници и списания, но съвсем скоро те могат да се окажат директно зависими от една компания, окупирала огромен процент от продажбите на цялата преса. Което при този бизнес означава не само възможност за финансов натиск, но и контрол върху каналите за информация.

Допуснатите

По будките, които вече са монтирани в някои градове на страната, се продават основно цигари и преса. Такъв павилион впрочем вече има и в София (виж снимката). В Югозападна България обектите са заредени с цигари на "Булгартабак", "Кингс", на места Davidoff, на места - алкохол на "Випром Пещера", дъвки Orbit, минерална вода "Девин", шоколади "Своге" и Milka. От пресслужбата на "Кингс табако" отказаха коментар при какви условия техните цигари са получили присъствие във веригата. При този си обхват обаче тя може да претендира за всички онези условия с входните такси, отложените плащания и таксите за излагане, вече познати от веригите за хранителни стоки.
Чуждестранните концерни засега не се притесняват от нарастването на броя на обектите на "Булгартабак трейдинг", нито от новината, че фирмата вече има 80 собствени автомобила за разнос на цигари. "Според нас, докато всички павилиони вземат лиценз за цигари, това ще отнеме известен период от време.

Освен това тук става въпрос по-скоро за инвестиция и бизнес с недвижими имоти, строеж на павилиони и особени отношения с общините, което не е чист цигарен бизнес, а по-скоро пропърти мениджмънт", коментира представител на голяма чуждестранна компания, който не иска името му да се споменава. Според него, ако останалите цигарени концерни не приемат да плащат високи суми за реклама и позициониране в тези обекти, те трудно ще се изплатят.

Първоначално някои вносители на цигари получиха баснословни оферти от типа на 500-1000 лв. за влизане в обекта и твърда месечна сума, и ги отказаха. В момента обаче почти всички от тях плащат между 200 и 250 лева за т.нар. шелфинг - излагане на нивото на очите или на предното стъкло на техните брандове цигари. Отделно част от фирмите за захарни изделия и напитки също плащат за излагането на стоката си, която минава през местните им дистрибутори.

В част от случаите "плащането" е в натура - павилионът получава два или три стека цигари допълнително, без да ги плаща, разказа търговец от Шумен. При тези условия въпрос на сравнително проста сметка е за колко време инвестицията в павилионите ще се изплати.
Що се отнася до чуждестранните цигарени концерни, те смятат за спасителен пояс ключовите си клиенти - основните продажби на цигарите им са в големите градове, курортите, хотелите, кафенетата, хипермаркетите, бензиностанциите. До повечето ключови клиенти компаниите имат собствен разнос и бърза обратна връзка, както и бърза дистрибуция невинаги от "Табак логистик груп".

Какво е наред?

След като вече има производството и голяма част от продажбите на дребно, най-логичната стъпка на "Булгартабак" би била да се заеме сам и с разноса. В момента "Табак логистик груп", с основен собственик Емил Димитров (чрез майка му Елеонора), с около 280 микробуса практически е най-големият и покриващ цялата страна дистрибутор на цигари в страната, през който минава стоката на "Булгартабак", Philip Morris и частично - на други марки. След като търговското звено на холдинга вече е започнало да инвестира и в нови ванове за разноса, едва ли броят и обхватът им на работа ще бъдат ограничавани.

Тоест дните на иначе чудесно замислената ТЛГ може би са преброени и тя просто ще остане без работа, още повече след публичното низвергване на Емил Димитров наскоро. Според източници на "Капитал" от бранша голяма част от стоката на "Булгартабак", а и на Philip Morris вече се кара именно в складовете на "Булгартабак трейдинг". В няколко града се стига до абсурдната ситуация Victory да карат и ТЛГ, и "Булгартабак трейдинг".

Че замисълът за вертикална интеграция на един бизнес е брилянтен - едва ли вече някой се съмнява. В случая показателна е подкрепата на местните власти за него. На която едва ли би се радвала всяка компания.

По темата работиха:
Десислава Николова
Бисера Станева

*Оригинално заглавие: Павилиони на едро III: София

Нехранителните стоки - с нови по-високи цени през ноември Поскъпват и три от четирите млечни категории в кошницата на тайния клиент
Намалява потреблението на зехтин и олио Зехтин се купува повече в модерната търговия, олио - в традиционната
"Македонската "Алди" влиза в България Хард дискаунтърът "КАМ Маркет" започва да открива магазини в София