"Белла България" прибави "Фама" към портфейла си
"Белла България", добър ден! Дама с мил глас вдига телефона с тази реплика. Всъщност не искаме да се обадим на "Белла", а на новия собственик на млечната компания "Фама".
Само че телефонните разговори не се преплитат от години и няма нищо случайно в това съвпадение. От десетина дни в търговския регистър има смяна на собствеността на варненския производител на млека и млечни продукти "Фама Сердика". Испанският фонд за дялови инвестиции GED, който придоби дружеството в средата на 2007 г., е излязъл от дружеството. Купувач е "Фермер 2006", зад която реално стои един от големите български холдинги за храни - "Белла България" през една от фирмите си - "Ипекс груп". Макар от холдинга официално да отричат участие в сделката, няколко източници от пазара и от компании, които работят с двете дружества, потвърдиха пред "Капитал", че именно "Белла" е новият собственик.
С придобиването на "Фама" "Белла" става значим играч в млечния сектор. Откакто преди две-три години започна да инвестира в мляко, компанията направи няколко по-малки инвестиции в сектора. Това бяха обаче по-скоро маргинални марки. Сега "Белла" заявява с категоричен тон намерението си да завзема пазарен дял в млякото.
Прикрито, но сделка
На 20 май тази година в търговския регистър има вписани промени за "Фама Сердика". Дружеството е с нов собственик и нов съвет на директоритe. На мястото на Робърт Люк и Хосе Хермосо, които бяха представители на испанския инвестиционен фонд, сега влизат Йордан Митов, Николай Колев и Крум Генов. От GED потвърдиха промяната, но отказаха коментар. От "Белла България" обаче заявиха официално, че не са купувач на "Фама Сердика", и че нямат нищо общо със сделката.
Съвпадението в телефонните номера на купувача и "Белла" е само едно доказателства за връзката между тях. Милата дама, която поема обажданията в офиса на "Белла", обясни, че в момента не може да говорим с един от представителите в новия борд на "Фама", тъй като е в постоянно движение. Но предложи да му оставим съобщение за Йордан Митов. Иначе дружеството купувач се води собственост на Снежанка Вандева, която няма други фирмени участия.
Друго силно доказателство за връзката с "Белла" е, че няколко дни след като промяната е била вписана в търговския регистър, партньорите на "Фама" са получили писмо, от което са научили, че "фирма "Ипекс груп" става изключителен ексклузивен дистрибутор на продуктите, произвеждани от "Фама Сердика". Представители на търговските вериги съобщиха пред вестника, че вече фактурират към "Ипекс".
"Ипекс" е собственост на Impala Invest, която през последната година обедини всички фирми в структурата на "Белла".
Криеница, но защо
Възможни са няколко причини защо "Белла" искат да се дистанцират от сделката. Едната е желанието да не привличат вниманието на Комисията за защита на конкуренцията, тъй като вече имат други млечни инвестиции. Така се избягва вариантът, при който антимонополният преценява, че е налице концентрация и нарушаване на правилата на добрата търговия. А и така лесно ще могат да продължат с покупките на други фирми от сектора.
Друго обяснение може да се потърси в имиджовата политика на холдинга. Името на "Белла" пострада сериозно след историята с мечката (всички си спомнят за нея, нали). Снимка на един от собствениците с една убита бяла мечка обиколи всички медии за секунди. Оттогава духът на животното преследва компанията неотлъчно. Като отговор в последните години се забелязва, че "Белла България" следва линията на неафиширане на собствеността си върху марки и новопридобити фирми. Компанията продължава да инвестира сериозно в активна и агресивна реклама за налагане на брандове, но не и на името си. Пример за това са месните продукти "Орехите". Всички познават марката, но малцина знаят, че е на "Белла".
Дълбоко в млякото
"Фама" е поредната от серия инвестиции на Белла" напоследък. През февруари тази година Комисията за защита на конкуренцията разреши на "Фреш лоджик" и "Унибел" (фирми от структурата на "Белла") да придобият "Ипекс груп" – дистрибутор на млечни продукти с марките "Дъга" и "Рилци", и "Акурат млечна промишленост". Двете дружества, обект на покупка, също бяха свързани помежду си чрез общ собственик. И "Фреш лоджик", и "Унибел" са собственост на Impala Invest, която пък притежава 98% от "Белла България". Impala Invest е с регистрация на Холандските Антили и купи дела си в "Белла" в началото на 2010 г.
През 2010 г. в портфолиото на хранителния холдинг се вляха и марките "Млечен свят" и "Лактеа" на обявената в несъстоятелност "Милкиекс" - собственост на пловдивската "Лимекс".
"Белла България" никога не е крила намерението си да продължи да се разширява и в млечния сектор. Напротив, представители на холдинга официално са заявявали, че виждат потенциал в млякото и се интересуват от нови инвестиции в него. И докато предишните придобивки бяха по-скоро маргинални, с "Фама" заявката е значима. Само че и тази покупка се оказва, че е по-скоро спасителна операция за закъсала компания.
GED купи "Фама" през юни 2007 г. за 9 млн. евро. Това беше първият и засега единствен проект на фонда в България. На инвестицията във "Фама" се залагаха сериозни надежди, но очевидно останаха неизпълнени. Макар и цената на сделката сега да е неизвестна, дружеството е със сериозна задлъжнялост. Компанията има краткосрочни търговски задължения от над 4.5 млн. лв. според финансовия отчет за изминалата година. Допълнително има краткосрочни заеми от над 10 млн. лв., основните от които са към Европейската банка за възстановяване и развитие в размер на 7.4 млн. лв. От одиторския доклад към финансовия отчет става ясно, че на 11 април кредиторът - ЕБВР, е направил заема си изискуем и е започнал процедура по изпълнение върху залог на цялото дружество.
През миналата година "Фама" има приходи от малко над 25 млн. лв. Дружеството е на загуба от над 6 млн. лв. Като отказват коментар по сделката, засега не е ясно и какви са намеренията на "Белла" за стабилизиране на предприятието. Няколко седмици срок за предоставяне на повече детайли поискаха и представители на новия борд на дружеството.
Но при сделката за "Фама" има две интересни за публиката линии. Първо, финансовите инвеститори не винаги успяват да вдигнат бизнеса на купените дружества. И второ, дори и големите компании в страната понякога предпрочитат да растат тихо и без много прозрачност.
Какво е "Фама" Началото на "Фама" е от 1991 г., когато дружеството - семейна фирма, притежава две млекопреработващи предприятия (в с. Царичино край Балчик и в Добрич) и логистичен и дистрибуционен център във Варна. През 2006 г. мажоритарният й собственик Светлозар Лазаров купи добричката "Сердика 90" - наследник на държавното стопанско предприятие "Млекопреработване". То е било създадено през 1959 г. на базата на 70 мандри. |
Къде е млякото Новият собственик ще се изправи пред проблемите, които занимават млечния сектор още от миналата година. Браншът е |
*Оригинално заглавие: Мляко под прикритие