Регистрация

Гръцката Salonica fish планира да открие 10 магазина за прясна риба в България*

Автор: Силвия Радославова, capital.bg 16 август 2010 , 4 коментара
Първоначалната инвестиция за стартиране на бизнеса и на българския пазар е 200 хил. евро.

Фотограф: Надежда Чипева

Първоначалната инвестиция за стартиране на бизнеса и на българския пазар е 200 хил. евро.Преглед на оригинала

Автор: Ася Колева

Острата миризма, тесните помещения и "бившите" бели престилки на продавачите са станали неразделна част от визията и атмосферата на специализираните магазини за риба. От соца, а и сега пазаруването на риба невинаги е приятно занимание. А сега затворете очи и си представете магазин, в който е по-чисто, отколкото в зъболекарски кабинет, интериорът е в изящен средиземноморски стил, персоналът е ведър и усмихнат, острата миризма я няма съвсем, а продуктите са пресни. Има такова място.
Магазините, в които можеш да намериш качествени морски продукти, не са много. Изключение от това през последните години правят веригата "Метро" и рибните щандове на "Пикадили" и халите. Това са и конкурентите на гръцкия предприемач Теохарис Афентакис, чийто нов магазин описахме горе. Той работи от два месеца и въпреки че не се намира в идеалния център на столицата, а вквартал "Белите брези",вече има лоялни клиенти.

В началото бе... нуждата


Първоначалната инвестиция, която предприемачът е направил, за да продава прясна гръцка риба на българския пазар, е 200 хил. евро. Вероятно тя ще се увеличи неколкократно, защото в близките пет години магазините вече ще са 10, обяснява Афентакис. Освен купуването на хладилни витрини и оборудване фирмата се е снабдила и с камиончета, които да могат да пътуват поне три пъти седмично от Солун до София. Сериозното перо в разходите е и наема на помещението, който е около 3 хил. евро. на месец.

"Не се притесняваме от кризата, предлагам хранителен продукт, който ще се купува, защото е добър за здравето", обяснява Теохарис Афентакис. Той е и собственик на гръцката компания Salonica fish. Това опростява целия бизнес модел. С магазините гръцкият предприемач просто затваря кръга на производство, тъй като базираната в Солун Salonica fish е всъщност борса за риба, на която, освен че изкупува и продава, разчита и на улов от Бяло море със собствени кораби.
Моментът за излизане на българския пазар е дошъл след приемането на България в ЕС. "Понеже прясната рибата е нежен продукт, който не може да търпи изчакване за освобождаване по границите, удачният момент за начало на начинанието дойде след либерализацията на пазара", обяснява Афентакис. Преминаването към по-леките процедури и правила на общия европейски пазар са в основата на решението му да насочи инвестициите си към страната след десетгодишно отсъствие. През 90-те години той е представител на сладоледите "Евга" на местния пазар, по-късно открива четири сладкарници за гръцки сладки. Решава да прекрати всичко това през 2000 г. и да концентрира усилията си към рибната борса в Солун.

Преди да стъпи на българския пазар Теохарис Афентакис прави проучване, което показва, че рибният пазар е беден и се предлага най-вече замразена риба, която няма нищо общо с прясната, която макар и по-скъпа, е доказано по-качествена и полезна за здравето. "Другата причина да насоча бизнеса си към страната е, че много българи пътуват в Гърция след отварянето на границите, опитват и харесват гръцката риба и започват да я търсят", обяснява Афентакис. Преди отварянето на магазина вече е имало клиенти от България, които са пазарували редовно от борсата в Солун. А сега ще могат да пазаруват директно на софийската на ул. "Дойран". Освен това в него се предлагат гръцки деликатеси, зехтин, маслини и сладка.

Рибена бизнес рецепта


В магазина на Salonica fish има както традиционните риби, които българите познават и са свикнали да консумират, така и продукти като калмари октопод, стриди, ципура. Цените на тези гурме продукти естествено са по-високи, и стигат между 30 лв. и 40 лв. за килограм. "Клиентите търсят рибите, които са за скара, но и тези малки рибки за пържене. Не бих казал, че българите са консервативни консуматори.

Склонни са да купуват и непознати за тях видове риби, ние им помагаме с рецепти и обяснения за това как да ги приготвят", разказва впечатленията си Афентакис. Той не дава данни за оборот и марж на печалбата, но е категоричен, че не продава с високи надценки, защото всичко идва от неговата собствена борса, без да минава през посредници.

Рибата, която се продава в магазина, е на не повече от два дни - това е изискване, което предприемачът сам си е поставил, за да гарантира качество. За целта камионите на фирмата пътуват от Солун до София по няколко пъти в седмицата и внасят такива количества, които да не създадат излишък. На практика рибата, която е уловена рано сутринта, пристига до магазина за около 5 часа. "Имайки предвид, че е лято и хората не са в София, както и фактът, че магазинът е нов, продаваме по 1 тон риба седмично", обяснява предприемачът.

Все още никой не е потърсил Salonica fish, за да пазарува на едро, но дори да има такъв интерес, ценообразуването ще е трудно. "Няма как дадем оферти за цени в дългосрочен план, защото цената не е постоянна, а се определя от търсенето и наличните количества на пазара, а те зависят от това дали има улов или няма", обяснява Афентакис. Въпреки това за малкото време, в което магазинът съществува, е натрупал популярност сред ресторантьори. Около 40-50 ресторанта купуват риба, която готвят и предлагат в същия ден.

Ако всички върви по вода, ще последва и разрастване на бизнеса. По-голямата част от инвестицията вече е направена - рибата е осигурена. Затова планът е за още десет магазина, подобни на този в София. Част от тях ще бъдат разположени и в други градове. Такава програма е заложил Афентакис за следващите пет години. В столицата местата ще са разнообразни – специализирани магазинчета ще има и в центъра, и по кварталите. Съвсем скоро ще започне и рекламна кампания. Засега в първия магазин работят 10 души, но може би скоро ще бъдат назначени още 6 души.

Пазар с потенциал

Пазарната ниша с търговията на прясна риба в България все още не е добре развита. Въпреки това тенденцията в последните няколко години е към ръст на консумацията на риба, показват данни на НСИ. Заедно с това се увеличава и цената на рибата. Що се отнася до вноса (виж графиката) на прясна риба въпреки ръста в последните години делът му остава около три пъти по-малък от този на замразена.

* Оригинално заглавие: "Магазинът и златните рибки"

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души