Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

България изнесе рекордно много стоки - за над 46 млрд. лв.

Автор: Лилия Игнатова 15 март 2017

Ръстът през 2016 г. се забавя, но пък се увеличават продажбите на продукция с по-висока добавена стойност за икономиката

Фотограф: Юлия Лазарова

Продажбите на български стоки на чуждите пазари през 2016 г. нарастват по-бавно спрямо миналата година, но за сметка на това се увеличава делът на продукцията с по-висока добавена стойност за икономиката. Това показват предварителните данни на Националния статистически институт. В процентно измерение повишението през миналата година е с 2.6% (при 4% през 2015 г.).

Общата стойност на изнесените български стоки е 46.1 млрд. лв. (приблизително 48% от БВП), като две трети отиват към държави от съюза, а останалите близо 15 млрд. лв. - към трети страни.

Забавянето на ръста тази година не е неочаквано. То дойде от недоброто представяне на експорта извън ЕС. През първото полугодие имаше месеци, в които спадът достигна двуцифрени проценти. Причината бяха както проблемите на основни партньори като Китай, Турция и Русия, така и по-ниските цени на петрола и металите.

Трендът се обърна през есента, но увеличението не бе достатъчно. Така износът към трети страни намалява на годишна база с 5.9% през 2016 г. В същото време експортът към ЕС, който е основен пазар за българската продукция, нараства със 7.2% за годината.

Още по темата тук

Нехранителните стоки - с нови по-високи цени през ноември Поскъпват и три от четирите млечни категории в кошницата на тайния клиент
Намалява потреблението на зехтин и олио Зехтин се купува повече в модерната търговия, олио - в традиционната
"Македонската "Алди" влиза в България Хард дискаунтърът "КАМ Маркет" започва да открива магазини в София