Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Флорин Фрасинеану, създател и мениджър на brandprivat.ro

Какви са възможностите за навлизане на румънския пазар

Местните търговци са вариант за достъп наред с големите вериги

Автор: Жана Чанкова 12 декември 2016

Фотограф: Регал

В България "Карфур" затваря магазините си. В Румъния експандира. Двата пазара са съседни и в същото време много различни. Така Флорин Фрасинеану, създател и мениджър на brandprivat.ro, започна презентацията си "Румъния – предизвикателства на ритейл пазара" на конференцията Retail in Detail 2016: Connected for Success, организирана от сп. "Регал" и GfK. Той представи поглед към шансовете на българските доставчици за партньорство с търговските вериги в Румъния, както и плюсовете и минусите при работа с тях.
Румънският ритейл пазар възлиза на близо 16 млрд. евро. От тях около 52% държат модерните търговци, каза Фрасинеану. Основните играчи в

Сегмента на хипермаркетите

са френските вериги Auchan и Carefour, Cora, част от групата Ahold-Delhaizе, и германските търговци Kaufland и Real. Auchan поддържа отворена политика и обширно портфолио от собствени марки, обясни експертът. Той определи френската верига като особено подходящ партньор за доставчици, които търсят достъп до румънския пазар. Друга добра възможност за начален старт е Cora, която оперира с единадесет хипермаркета в страната. Стратегията на търговеца е със силен фокус върху традиционните продукти и върху собствените марки.

Френският търговец Carrefour развива общо 30 хипермаркета и 164 по-малоформатни обекта под брандовете Market, Express и Contact. Скоро към тях ще се добавят и обектите на "Билла" в страната, които "Карфур" купи през декември миналата година. Веригата присъства с цялото си портфолио от собствени марки и силен фокус върху рrivate сегмента. Да пораснеш на румънския пазар през "Карфур" обаче би било доста трудно, смята експертът. Помислете си добре, преди да решите да доставяте за веригата в Румъния, защото партньорството с нея е при доста тежки условия, съветва той.

Пазарен лидер е "Кауфланд" със 110 обекта и силен акцент върху развитието на сегмента на собствените марки. Съвсем скоро верига стартира два собствени бранда с висока добавена стойност – вегетарианските продукти take it veggie и здравословната линия К-Bio. По отношение на взаимоотношенията с доставчиците той постави "Кауфланд" на същото ниво като "Карфур".

Real, част от Metro Group, е представен с четири хипермаркета в страната. За доставчиците е много лесно да застанат на регалите на търговеца, защото таксите не са големи, а политиката му е отворена към нови продукти. Технически обаче е много трудно да ги зареждат, защото магазините се намират в отдалечени една от друга локации. Проблем е и че веригата няма централен склад. По отношение на собствените марки Real не е вариант, защото те са основно внос от Германия, обяснява експертът.

Основните играчи в румънския кеш&кери сегмент са Metro, със силна и установена политика по отношение на собствените марки, и Selgros, който развива собствен кавър бранд на входящо ниво.
Големите на пазара в

Сегмента на супермаркетите

са Mega Image, част от Ahold-Delhaize Group, Profi, собственост на международен инвестиционен фонд, дискаунт търговецът Lidl, част от германската Schwarz Group, Supeco, собственост на френската Carrefour, и дъщерните на REWE Group "Пени маркет" и "Била".

Mega Image е веригата с най-много обекти в Румъния. Под едноименния бранд работят супермаркети с площ над 300 кв.м (220). Shop&Go (269) e удобният й формат, а в двата обекта Gusturi Romanesti (букв. "Румънски вкус") се предлагат само румънски продукти под собствена марка. Търговецът покрива плътно целия район около Букурещ с близо четиристотин локации. Вторият ключов регион е румънското Черноморие, а плановете са за експанзия и към Трансилвания. Mega Image би могла да е добра възможност за достъп до пазара за българските доставчици, смята Фрасинеану. Трябва обаче да сте готови да посрещнете изискванията й за сериозни наличности в близо петстотинте им търговски обекта, казва той.

Profi стъпи през 2000 г. в Румъния като харддискаунтър. В момента под напора на "Лилд" и "Пени маркет" се трансформира в супермаркет, казва Фрасинеану. Основният й формат - Profi (311 обекта), е с площ над 200 кв.м, в Profi City (87) се предлага по-ограничен асортимент, а Profi Loco (64) обхваща малките населени места. В момента за веригата се търси купувач. Според слуховете вероятен кандидат е Auchan, както и португалският търговец Jeronimo Martins с цел навлизане на румънския пазар. Портфолиото от собствени марки на Profi е много силно. Голям брой от тях обаче са ексклузивни брандове, които търговецът внася директно и дистрибутира в Румъния.
Supeco стартира през 2012 г в Испания като смесен формат между кеш&кери и дискаунтър. Развива собствените марки на "Карфур". Ако решите да работите с веригата, очаквайте обаждане от френската верига с нейните изисквания, казва експертът.

Lidl оперира с двеста обекта в страната и продължава да расте при сериозни обороти. Веригата предлага над 200 private labels, като близо 85% от целия й асортимент минават през собствения сегмент, казва експертът. Международните марки също присъстват на регалите, основно като директен внос на "Лидл" от Германия, обяснява той.

Penny Market работи под два бранда в Румъния. XXL Mega Discount е с търговска площ над 2 хил. кв.м и обширен асортимент от близо 5 хил. артикула. До края на годината шест от XXL обектите ще минат под основния бранд, а останалите два – в Трансилвания и в Галац, са пред продажба. "Пени" държи един базов собствен бранд във входящия сегмент и два други в категориите месо и млечни продукти. Развива и марка за местни стоки.
Другата дъщерна на REWE Group компания – "Била", в следващите месеци ще прелее 86-те си обекта в мрежата на "Карфур".

Местните търговски вериги

също предлагат сериозни шансове за навлизане на румънския пазар, смята експертът. Локални търговци не налагат такси с цел се диференцират от международните вериги. Основни местни играчи са Unicarm с близо сто филиала в Северна Румъния, франчайзинговата CBA, която покрива цяла Трансилвания, Paco Supermarket, Annabella, Succes, Alfa Beta в южните региони и др.

Интересна възможност за достъп да пазара са складовете с търговска площ над 5 хил. кв.м в близост до Букурещ, от които зареждат малките магазини. Доставчиците в тях са над петстотин, а оборотите достигат до над 1 млрд. евро годишно. Някои от българските брандове вече присъстват там, казва Фрасинеану.
Новостите в закона
за търговията на дребно в страната (L150/2016) въведоха задължителен дял от 51% на местни стоки в асортимента на търговците. Тази мярка обаче се тълкува погрешно в смисъл на 51% румънски стоки. Европейското законодателство говори за къси вериги на доставка, което значи, че даден обект в близост до р. Дунав може да се зарежда от производител в Русе в рамките на този дял.
Променени са и условията за разплащане с доставчиците. Изискванията са за не повече от седем дни отлагане на плащането при пресните продукти и до 30 дни максимум при нонфууд категориите. Друга важна промяна касае премахването на таксите към доставчиците. Новите регулации за млякото и млечните продукти (L88/2016) установиха някои нови правила за дефиниране на румънските продукти. Задължително стана и упоменаването на процентното съдържание на млякото на прах върху етикетите, казва експертът.

Събития
Износ на нови пазари - курс за произвдители

Износ на нови пазари - курс за произвдители

- Стратегия и операции
- Правна рамка
- Финанси

Нехранителните стоки - с нови по-високи цени през ноември Поскъпват и три от четирите млечни категории в кошницата на тайния клиент
Намалява потреблението на зехтин и олио Зехтин се купува повече в модерната търговия, олио - в традиционната
"Македонската "Алди" влиза в България Хард дискаунтърът "КАМ Маркет" започва да открива магазини в София