Регистрация

"Спиди" е най-добрата компания на борсата според класацията "Капитал 50"

Автор: Капитал 09 май 2016 , 2 коментара
Куриерската компания успява благодарение на придобивания и засилен износ

Фотограф: Анелия Николова

За втора поредна година "Спиди" заема първо място в К50. Куриерското дружество се представи добре по всички показатели в класацията и крайният му ранг е най-добър. Още с излизането на борсата през 2012 г. ръководството на "Спиди" пое ангажимент да разширява пазарния дял и продажбите, както и да разпределя поне половината печалба за дивидент.

През миналата година компанията продължава да расте с двуцифрен темп. Причина е ефектът от сделката през ноември 2014 г., когато тя придоби две дружества от френската GeoPost - румънското DPD S.A. и "Геопост България". Като част от операцията, която включваше и увеличение на капитала, GeoPost получи и 25% в българския куриер. Сделката беше важна за "Спиди", тъй като даде начало на експанзията й в региона - компанията вече доставя пратки (основно корпоративни, които са 88% от всички доставки) в Гърция и Румъния на цени като в България, като има амбиции и за разширение в Турция и Македония, определя като пазар с потенциал и Сърбия.

Освен това насочва усилия и към индивидуалните клиенти и обработката на по-големи доставки. Делът в приходите по международни куриерски пратки спрямо общите приходи за 2015 г. е 12.27%. Продажбите в чужбина са нараснали с почти 300%, а тези на вътрешния пазар с 9.5%. Регионалната експанзия налага и доста инвестиции, но това не пречи ръководството да следва обещаната дивидентна политика да разпределя поне 50% от печалбата - за 2014 г. бяха разпределени 5.6 млн. лв.

През тази година, ако се спазва обещанието, компанията трябва да разпредели отново поне 5.6 млн. лв. на база индивидуалната печалба. На консолидирана база има свиване на печалбата като ефект от по-ниската рентабилност на дейността в Румъния.
Без дивидента за миналата година компанията е реализирала 30% доходност за акционерите си. Основен акционер продължава да е Валери Мектупчиян, 25% са на френската GeoPost, а около 10% са в по-дребни акционери.

Още на capital.bg

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души