Регистрация

Почти две трети от интернет потребителите в ЕС са пазарували онлайн през 2015

Автор: Регал 25 януари 2016
България е на предпоследно място преди Румъния по дял ползватели на мрежата, които са купили или поръчали стоки или услуги за лично ползване онлайн през последните 12 месеца, според изследване на Евростат

България е на предпоследно място преди Румъния по дял ползватели на мрежата, които са купили или поръчали стоки или услуги за лично ползване онлайн през последните 12 месеца, според изследване на ЕвростатПреглед на оригинала

Интернет потребителите, които купуват или поръчват стоки или услуги за лично ползване през интернет през последните 12 месеца

България е на предпоследно място преди Румъния по дял ползватели на мрежата, които са купили или поръчали стоки или услуги за лично ползване онлайн през последните 12 месеца, според изследване на ЕвростатПреглед на оригинала

Онлайн покупките по категории през 2015 г.

Почти две трети от интернет ползвателите в ЕС са извършили онлайн покупки през 2015 г, като делът на потребителите, които пазаруват в мрежата, особено във възрастта от 16 до 24 години и от 25 до 54 години, непрекъснато расте. Това показва изследване на Евростат, според което съществено се различава и делът на онлайн купувачите в различните региони на Европа. В Румъния например той е 18%, а във Великобритания – 87% от всички ползватели на мрежата.

Почти осем от всеки десет граждани на ЕС са използвали интернет през последните три месеца, а две трети влизат в мрежата на дневна база, показват данните на Евростат. В ЕС почти осем от всеки десет души на възраст 16-74 години (79%) са използвали интернет най-малко веднъж през трите месеца преди проучването, а над три четвърти (76%) - средно поне веднъж седмично у дома, на работа или на друго място. Това е един процентен пункт над целта на Digital Agenda* от 75% за 2015 г.

Малко над две трети от гражданите на ЕС (67%) използват интернет всеки ден или почти всеки ден. Независимо от това "цифровото разделение" между страните остава значително: над 80% от хората използват интернет всеки ден или почти всеки ден в Люксембург, Дания, Холандия, Финландия, Великобритания и Швеция, но много по-малко в Румъния (37% ) и България (46%).

Делът на лицата на възраст 16-74 години, които са пазарували онлайн през последните 12 месеца се задържа на 53%. Това означава, че целта на Digital Agenda 50% от населението да купува стоки през интернет до 2015 г. е превишена с три процентни пункта. Потребителите ценят удобството да пазаруват по всяко време навсякъде, да имат достъп до по-широк спектър от продукти, да сравняват цени и споделят мнението си за стоките с други потребители, е изводът на Евростат.

81% от потребителите на възраст между 16 и 74 в ЕС са използвали интернет през последните 12 месеца преди изследването, от които 65% са купували или поръчвали стоки или услуги за лично ползване. Това е увеличение от 15 процентни пункта спрямо 2007 г.

Хората на възраст 25-54 години са с най-голям дял сред онлайн купувачите през периода 2007-2014 г., но през 2015 г. най-младата възрастова група (16-24 години) ги изпреварва и става водеща. Каналът на електронната търговия през периода 2007-2015 расте сред всички възрастови групи, но при 16-24-годишните показва най-голямо увеличение (24 процентни пункта).

Най-популярните категории стоки в ЕС през 2015 г. са били дрехи и стоки за спорт - 60% от онлайн купувачите са закупили поне един артикул от тези групи. Тези продукти са най-популярни сред хората на възраст 16-24 години, а сред по-възрастните групи най-голямо е било търсенето на стоки за домакинството и за туризъм/ пътуване.

Над осем от всеки десет потребители на интернет във Великобритания (87%), Германия и Дания (по 82%) са закупили или поръчани стоки или услуги по интернет през последните 12 месеца. От друга страна, по-малко от 40% са пазарували онлайн в Румъния (18%), България (31%), Кипър (32%) и Италия (39%). Най-големият (повече от 10 процентни пункта) ръст за периода между 2012 г. и 2015 г. е регистриран в Литва, България, Чешката република, Унгария, Испания и Латвия.

Пол, възраст, равнище на образование, ниво на заетост и доходи – всички тези фактори влияят върху активносттите на онлайн пазара. При мъжете делът на онлайн купувачите сред интернет потребителите е малко по-висок, отколкото при жените (66% и 64% съответно), а потребителите на интернет на възраст 25-34 години са по-активни е-купувачи (74%) от останалите. Сред интернет потребителите с по-високо ниво на образование тази форма на пазаруване е най-разпространена - почти осем от 10 души купуват стоки или услуги онлайн. Служителите и самонаетите интернет потребители са по-склонни да купуват или поръчват по интернет (70%), отколкото безработните (50%). Също така делът на потребителите, които пазаруват онлайн, се увеличава пропорционално с ръста на доходите. Близо три четвърти от членовете на домакинствата в категорията с най-високи доходи са купили стоки или услуги по интернет през последните 12 месеца.

Три четвърти от запитаните предпочитат пред онлайн канала пазаруването на място в магазина. Като основна причина респондентите посочват предпочитанието си за пазаруване лице в лице, възможността стоката да бъде разгледана преди закупуването й, лоялността към магазина или силата на навика (75%). Други, много по-малко важни фактори, са притеснения по отношение на личните данни и сигурността при плащане онлайн (27%), опасения за неполучаване или връщане на стоки (19%), липсата на подходяща карта за разплащане (13%).

30% от анкетираните са купували или поръчвали стоки или услуги от търговци в други страни от ЕС. Трансграничните покупки онлайн могат да бъдат индикатор за гладкото функциониране на единния пазар за електронна търговия и степента, в която потребителите се възползват от по-широките възможности за избор и по-ниските цени, посочват от Евростат. Голяма част от е-купувачите през 2015 г. пазаруват от търговци в собствената си страна - 88%, тоест с 3 процентни пункта надолу спрямо 2012 г. Възходяща тенденция се наблюдава при покупки от търговци в други държави-членки (от 25% през 2012 до 30% през 2015 г.) и от търговци извън ЕС (от 13% през 2012 г. на 18% през 2015 г.).

Данните в проучването се базират на резултатите от годишните изследвания за използването на информационните и комуникационните технологии (ИКТ) в домакинствата и от частни лица. Информацията за 2015 е обобщена от данните, подадени от всички държави-членки и някои страни извън ЕС (Норвегия, Македония и Турция). Резултатите са получени на базата на отговорите на общо 151 685 домакинства, включващи най-малко един човек на възраст 16-74, и 202 185 лица на възраст 16-74 в целия ЕС.

* Програмата в областта на цифровите технологии за Европа (Digital Agenda for Europe) на Европейската комисия е един от седемте стълба на стратегията Европа 2020, която определя целите за растеж на Европейския съюз (ЕС) до 2020 г. Digital Agenda е насочена към по-доброто използване на потенциала на информационните и комуникационните технологии (ИКТ) с цел насърчаване на иновациите, икономическия растеж и прогрес.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души