"Престиж-96" влезе в сегмента на здравословните храни

Компанията за сладки изделия очаква 8-10% ръст на продажбите през 2017 г.

Пазарът на бисквити, вафли и сухи пасти е за 300 млн. лв., като "Престиж" държи 23%, каза изпълнителният директор Дарина Стоянова.
Пазарът на бисквити, вафли и сухи пасти е за 300 млн. лв., като "Престиж" държи 23%, каза изпълнителният директор Дарина Стоянова.
Пазарът на бисквити, вафли и сухи пасти е за 300 млн. лв., като "Престиж" държи 23%, каза изпълнителният директор Дарина Стоянова.    ©  Цветелина Белутова
Пазарът на бисквити, вафли и сухи пасти е за 300 млн. лв., като "Престиж" държи 23%, каза изпълнителният директор Дарина Стоянова.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Великотърновският производител на сладки изделия "Престиж-96" навлиза в нишата на т.нар. здравословни или суперхрани. Новите десерти съдържат полезни вещества и нямат добавени глутен и захар. И макар сегментът да е още малък на фона на пазара от 300 млн. лв. на бисквити, вафли и сухи пасти, той е сред най-растящите през тази година.

От плодове и ядки

Под бранда FRUNU (от Fruits и Nuts) компанията предлага три вида натурални плодови рула - комбинация от изсушено плодово пюре, сурови ядки и различни подправки, стана ясно по време на пресконференция. "FRUNU е суров веган десерт, без глутен и без добавена захар. Продуктите се сушат за два часа на 70 градуса температура, за да се запазят полезните свойства на плодовете. Навиването на рулата се прави ръчно", обясни Мария Димитрова, мениджър продуктова категория. Тя съобщи, че тази година най-голямата анализаторска компания в областта на хранителните иновации – Innova Market Insights, е класирала FRUNU в топ 10 на продуктите, които задължително е трябвало да бъдат видени по време на най-голямото европейско изложение за снакс храни – ISM, в Кьолн, Германия, в края на януари. Продуктът бе поставен и в топ 4 на най-значителните нови продукти от категорията "Здравословни храни" в рамките на второто по големина европейско изложение за храни ANUGA в Кьолн, което се проведе от 7 до 11 октомври т.г.

Новост за пазара е и енергийният вафлен бар 100% POWER, който е в три различни вкуса – с женшен и витаминен комплекс, с гуарана и витаминен комплекс, протеинов бар с 20% казеин. Целевата група на продукта са младите хора между 18 и 30 години, които изразходват много енергия в спортни и различни други занимания, обясниха от маркетинговия екип на компанията. И уточниха, че 100% POWER е с една трета по-евтин от останалите предложения в категорията.

"Престиж-96" пусна на пазара и нова серия - "Престиж Wellness", разработена в две направления – бисквити и вафли без добавена захар и функционални бисквити със "суперсъставки" (зелен чай на прах матча, пробиотик, колаген и коензим Q10, киноа и гинко билоба). "Продуктите са разработени със съдействието на Българска асоциация "Диабет". Нейните експерти ни дадоха важни насоки и участваха в съвместно тестване по време на различните етапи от разработването на рецептата. Те ни посъветваха и за избора на заместител на захарта - натуралния подсладител малтитол", обясни Иван Стоев, маркетинг директор на компанията.

Пазар от 300 милиона лева

Пазарът на бисквити, вафли и сухи пасти (миникейкове), на който оперира "Престиж-96", се оценява на 300 млн. лв. годишно по данни на АС Nielsen, уточни за "Капитал" Иван Стоев. "Престиж-96" е лидер по продажби в стойност и в трите категории. "Освен това общият ни пазарен дял расте и достига 23% в стойност", коментира изпълнителният директор Дарина Стоянова.

Новите продукти се наместват в по-специфични и малки като обем подкатегории. "100% POWER участва на пазара на така наречените Cereal bars, който само от януари до юли т.г. се е увеличил с 43% до 7.4 млн. лв., според данните на AC Nielsen", коментира за "Капитал" Мария Палийска, старши мениджър продуктова категория. По думите й за краткия период след появяването си от началото на годината 100%POWER е успял да заеме трета позиция по пазарен дял в стойност от 8% и втора по брой продадени барове. На 100%POWER се падат 12% от всички барове в категорията от началото на 2017 г. до юли, уточни още тя.

Wellness продуктите на "Престиж-96" са представени в две основни категории: нетунквани бисквити и нетунквани вафли. "Тъй като няма дефинирана подкатегория "функционални бисквити", ние я определихме на база на основните играчи на пазара, които предлагат бисквити с добавени ползи за здравето или такива без добавена захар. В този контекст, ако пазарът на нетунквани бисквити от началото на 2017 г. до юли е пораснал с 6.3% до 52 млн. лв., ние дефинираме частта на т.нар. функционални бисквити на 4.8%", посочи Мария Палийска.

По данни на компанията пазарът на нетунквани вафли от декември - януари до юли тази година е пораснал с 10% до 35 млн. лв. Маркетинговият отдел на "Престиж-96" оценява дела на вафлите без добавена захар на 5.2%. По данни на компанията вафлите са най-харесваният сладък продукт в страната и България е на първо място в Европа по консумацията им на глава от населението.

Планиран ръст

"Престиж-96" е създадена от Антон Танев и Георги Георгиев през 1996 г. и произвежда бисквити и вафли във Велико Търново. През 2012 г. собствениците продават 90% от акциите си в дружеството на два международни фонда – Citi Venture Capital International (част от Citigroup, сега The Rohatyn Group) и NBGI Private Equity (тогава поделение на National Bank of Greece, сега дружество на Deutsche Bank и Goldman Sachs). Цената на сделката не бе публично оповестена, но по оценка на анализатори ставаше дума за около 50 млн. евро. Дружеството изнася в над 30 държави своите продукти с марките " Траяна", "Мираж", "Роден край", "Хипер", "Троя", "Споко", "Ная", "Мюсли", "Насладки", "Престиж" и др.

В средата на годината компанията придоби активите на производителя на вафли "Кредо" - фирма "ДИК-2000", срещу 4.2 млн. лева. Сделката ще позволи на "Престиж" да увеличи производствения си капацитет и да има мощности, в които да произвежда по-малки и евтини опаковки вафли за пазарите в Близкия изток.

За 2016 г. дружеството има 68.4 млн. лева приходи от продажби (62.4 млн. лв. за 2015) и 11.5 млн. лв. печалба (8.9 млн. лв. за 2015). В компанията работят над 600 души. Очакваме 8-10% ръст на приходите от продажби за 2017 г., каза за "Капитал" Дарина Стоянова.