Регистрация

Красен Станчев: МОСВ замисля да смени сегашната система за управление и рециклиране на отпадъците с по-лоша

Автор: Красен Станчев, ИПИ 27 юли 2015

Подобни схеми, свързани с плащанията за опаковки у нас, се обсъждат от 1990 г.

Фотограф: Надежда Чипева

Коментар на икономиста Красен Станчев във връзка с решението на Министерството на околната среда и водите да проучи какви са възможностите за въвеждане на депозитната система (за предплащане и връщане на опаковките от напитки и пр.), публикуван на сайта на Института за пазарна икономика.

Не е ясно какво точно ще обхване тази система. Но още по-неясно е защо изобщо министерството се занимава с тази работа.

Първо, същото министерство има подобно проучване от края на 2012 г., което показва, че ползите от такава система са съмнителни, а разходите за въвеждането й - сигурни. Оттогава досега нищо не се е променило.

Второ, подобни схеми, свързани с плащанията за опаковки у нас, се обсъждат от 1990 г. Ето малко история.

Тогава моя скромност и покойния Илко Ескенази се опитвахме да пресметнем ефектите от две мои идеи за "облекчаване" на управлението на отпадъците и рециклирането. Вината бе у мен. Като председател на комисията по околна среда в парламента, аз се чувствах длъжен да предложа нещо в тази насока. Отначало идеята ми бе да въведем данък върху отрицателните външни въздействия, за да се предотвратят разходи за лица, които не са предизвикали тези въздействия. Това е т.нар. Данък на Пигу (по името на известния британски икономист). Илко, който имаше много повече опит в законодаването набързо, ме накара да разбера, че този данък ще създаде стимули за скрито изхвърляне на отпадъци, невъзможност за наблюдение и контрол и желание за избягване на данъка.

Но на мен хрумна втора идея: да намалим наполовина данък оборот за повторно използване и/или рециклиране на отпадъците, знаейки, че вече по Указ 56 от 1989 г. са учредени фирми, които се опитват да правят точно това. Но и тази идея се оказа глупава. Защо? Защото: а) бе невъзможно да се определи размер на депозит, който покрива разходите за повторна употреба; б) при ПЕТ бутилки (тогава кенове практически нямаше) разходите за рециклирането не се покриваха дори при пълно опрощаване на данъка; в) данъчните власти не можеха да предотвратят или наблюдават дали наистина има рециклиране; г) то би се превърнало в монопол на НЕФТОХИМ (единственото предприятие с естествен достъп до суровината за ПЕТ), но и там нещата не можеха да се наблюдават в реално време.

Трето, съгласно годишните доклади на самото министерство, БВП расте, а замърсяването – намалява. Донякъде това е следствие на естествени стопански процеси: от 2002 г. досега потреблението на енергоресурси става по-ефективно (поради по-адекватно ценообразуване, технологични иновации, преструктуриране на икономиката и общо по-ефективно използване на ресурсите, както и поради фалит на големите замърсители).

Четвърто, заедно с това оползотворяването и рециклирането на отпадъци се подобрява и разширява независимо от спада в икономиката през 2009 г., надминава очакванията на Изпълнителната агенция "Околна среда" и се отчита редовно в годишните доклади за състоянието на околната среда и от статистиката. Както е видно от следната, заимствана от последния такъв доклад таблица.
 
  2009 2010 2011 2012 2013
Оползотворяване (%) 46 48 50 53 56
Рециклиране (%) 45 47 49 52 54,9
 
Пето, пак от тези доклади е видно, че битовите отпадъци на човек от населението намаляват, че броят на обслужените граждани се увеличава, а отпадъците се обработват по-ефективно (повече отпадъци се рециклират с по-малко разходи).
 
  1999 2009 2013
На човек (кг.) 599 587 434
Обслужено население (%) 77,6 96,6 98,2
Рециклирани (хил.т.) 769 887 271

Прегледът на данните на НСИ за опазване на околната среда също не предизвиква и сянка на тревога. Напротив.

Шесто, икономически погледнато, това се дължи на естествено възникналите фирми за рециклиране на отпадъците. Благодарение на тях общият ръст на инвестициите в обработване на отпадъци от 2011 към 2012 г. е почти 30%, а за 2013 – почти 10%. С най-голям дял са разходите за оползотворяване и обезвреждане на отпадъците - 56% за 2013 г. (64% за 2012 г.). Междувременно, като дял от БВП, след 2009 г. разходите за опазване на околната среда спадат от 2,5% за следващите три години до средно 1,9% от БВП.  През 2013 г. равнището на тези разходи вече надминава предкризисните стойности и е 2,7% от БВП.

Накъсо: системата работи, околната среда е по-чиста, проблем няма и изследването на министерството от 2012 г. не е оборено от никакви факти.

Впрочем то съдържа и преглед на опита в други страни (Германия, Дания, Швеция, Естония, Канада и САЩ): там се потвърждава същото, което двама народни представители разбрахме, правейки сметки на коляно. Актуализираните анализи на този опит бяха представени в София преди около месец. Всички анализи сочат, че депозитната система е неизгодна. Високите й разходи не могат да бъдат покрити от сумата на депозита и от нея произтичат същите непредвидени ефекти като при "данъка на Пигу" за превенция на външните въздействия. Очевидно за МОСВ този опит и анализите му също нямат значение. За него не представляват интерес и опитите, например в Австрия, мероприятията по подобряване на управлението на отпадъци да се остават на доброволната инициатива на предприемачите.

Единственият извод, до който стигам, е че министерството преразпределя бизнес в нечий интерес, за сметка на работещите в отрасъла и търговията изобщо.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души