"Хранкооп" отвори магазин за храна от ферми в мол "Сердика"
Обектът е малък и засега прави обороти от по 2000 и 2800 лв. на ден, но идеята е да се разшири и с пазар на производителите на покрива
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Кооперативът "Хранкооп", в който производители предлагат чиста храна директно от фермите, вече има магазин в столичния мол "Сердика". Той заработи в началото на август, но официалното му откриване беше в четвъртък, 29 септември.
Организацията, която започва през 2010 г. като неформална група от потребители, по-късно стана инициатор за организиране на първите фермерски пазари в столицата. От ноември 2015 г. "Хранкооп София" вече е регистрирана като кооперация между производители и потребители.
Обектът в мола е малък и засега прави обороти от по 2000 и 2800 лв. на ден, но идеята е да се разшири и с фермерски пазар на покрива на търговския център.
50 кв. м и над 300 продукта
Идеята за откриването на магазина е на мениджмънта на мол "Сердика". Решението е взето след обсъждане и съгласие на членовете на кооперацията, които са 57. От тях 32-ма са производители и именно те инвестират в магазина, обясни Николай Генов, председател на кооперацията, която е отпуснала заем за изработване на оборудването.
Търговският обект в мол "Сердика" е около 50 кв.м и предлага над 300 продукта от 40 доставчика. Продуктите са обособени в няколко групи: хляб, брашна, мед, сладка, сиропи, млечни, месни, яйца, сладкиши, шоколади, солени печива, плодове, зеленчуци, билки, подправки, ядки, тахани, билкови чайове, студенопресовани масла, натурална козметика. Все още не зареждат сурово месо, предлагат само суровосушени месни продукти. Млечните продукти са предварително опаковани и премерени.
Доставчици са малки местни производители на чиста храна, които са членове на кооператива "Хранкооп". "Държим производителите да правят екологично, а не здравословно земеделие. Не сме био, защото то разрешава третиране на продукцията, макар и с позволени средства. Нашите фермери се намесват минимално в работата на природата. Целта е максимално чиста храна", обясняват Николай Генов и Ралица Касимова, координатор производители.
Цените
Производителите сами определят продажните цени в магазина. От посочената сума се прави отстъпка за "Хранкооп", която е между 20 и 30%, уточни Ралица Касимова. Според Николай Генов цените в магазина са в средния сегмент - с около 20-30% по-високи от тези на конвенционалните продукти и с около 50% по-ниски от предлаганите в биомагазините.
Повечето производители доставят лично продуктите, защото през седмицата продават на фермерски пазари в София. Част от стоките пристигат с куриер – например тахан от Добрич, казва Ралица Касимова. По думите й производителите се чувстват като собственици на магазина – подреждат, съветват, предявяват претенции.
Спазени са всички изисквания на агенцията по храните, уверяват организаторите. Най-големият проблем според тях е спазването на изискванията към етикетите върху продуктите, както и изрядността в документацията на производителите. За да улесни процеса, кооперативът е наел консултантска агенция, която помага на земеделските стопани да изпълнят всички нормативи.
Средният брой на касовите бележки е между 200 и 400 на ден. Средният дневен оборот на магазина през август е бил 1700 лв., а през септември се движи между 2000 и 2800 лв. на ден. За сравнение – на пазара на Римската стена производители правят по-голям оборот за четири часа. Но не всичко, което се продава на пазара, може да влезе в магазина – например лютеница, песто, обясняват Николай Генов и Ралица Касимова.
Какво предстои
В плановете е на покрива на мол "Сердика" в четвъртъците следобед да заработи фермерски пазар. Същите производители, които предлагат продукцията си в магазина на "Хранкооп София", ще могат да продават там и директно.
Предстоят промоции, акции, рекламни кампании в търговския обект. Кооперативът е подготвил 17 кратки филмчета от 17 ферми, чиито продукти са изложени на щандовете. Видеата ще се въртят на екрани в зоната за хранене в мола, за да популяризират условията за производство, както и хората, които стоят зад продукцията.
"Лидл България" откри първия си магазин в столичния търговски център Sofia Ring Mall в петък. Това е 21 търговски обект от веригата в София и 82 в страната. През 2015 г. веригата дебютира в мол - в "Галерия" в Бургас. Lidl замести в столичния център "Пикадили", а в морския - Carrefour. През миналата година приходите на компанията са почти 648 млн. лв., което я поставя на второ място при ритейлърите след "Кауфланд", с която имат един германски собственик.
Най-новият магазин на Lidl е по новата концепция на веригата - с повече пространство за клиенти и служители, повишена енергийна ефективност и с "по-зелени" материали и технологии. В обекта в мола на Околовръстното, който е на площ от 2200 кв.м, има нови зони: "Деликатека" (за нарязани предварително месни продукти от български производители), "Витаминотека" – плодове и зеленчуци за деца (минидоматчета, миникраставички, миниябълки и други).
6 коментара
Поздравления! Малкото е по-голямо от Голямото, бавното е по-бързо от Бързото, а българите лека полека започват да се кооперират и така печелят всички, което е чудесно!
Не се разбра защо не всичко може да влезне в магазина. Какво им е на лютеницата и пестото?
Не мога да разбера защо слагат равенство между природа и качество. Има връзка, но тя не е пълна. Бих се радвал още повече на нещо масово и не толкова бутично, така че повече хора да бъдат запалени.
Какво пречи да има висок и нисък ценови клас, където стоките да са с различно качество, но все пак - български?
Имам възможността да познавам част от фермерите и хората в ХРАНКООП. Стархотни сте! Пожелавам все повече успехи!
Всичко е чудесно, ама много скъпо продават!
Там е ултра скъпо и отношението е странно
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.